Första vurpan igår:(

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Jag å några polare körde i ca 1 timma i går tidigt på kvällen. De kändes bra, jag hade bra grepp i kurvor mm. Sedan ställde jag ifrån mig hojen i ca 5-7min, då jag snacka me en polare. Efter de körde jag hemmåt, tog vänster i första rondellen och då hände det. Bakdjulet släppte och jag gled med hojen i ca 50km/h rakt in i trotoarkanten. Gled med foten in i trottoaren, stuttsade och gjorde en volt, landade på rygg. De var foten å knät som fick mest stryk men tur i oturen så klarade jag mig från benbrott.

Den som fick mest ont var min nya vackra gixxer:(. Den känslan när man såg hojen ligga i trasor på gräset var inte kul. Styret knäcktes och ramen fick en rejäl buckla, sen alla kåpor mm gick ju självklart sönder men motorn verkade klara sig. Tur man har helförsäkring så undra va som händer, om de lager den eller om jag får en ny.

Men varför släppte bakdäcket tro? Jag hade i 3:an och jag gasade aldrig till i kurvan. De fanns inget grus eller oljefläckar mm. Borde va att däcket hade hade kylt sig lite när jag pratede me polaren i ca 5imn. Men man tycker att de borde vara tillräckligt varmt ändå för att få fäste.

11/9 Jag kolla hojen idag och de var lite värre än jag trodde! Borde bli inlöst.

2n0mrnd.jpg


244aakl.jpg
 
Last edited:

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Jo me vi körde där ett flertal gånger under kvällen men kanske inte just på den fläcken isåfall.. Men vem vet.

hmm jo jag e rädd för det:(
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Aj då, tråkigt att höra. Krya på sig!

Att det släppte kan bero på kallt däck eller halt underlag. Svårt att säga.
Är de en buckla i ramen och en rejäl sådan som du säger så blir det inlösen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låg yttertemp och ett litet stopp så kallnar iaf. dunlopdäcken rätt fort.
Säger inte att det var så i detta fallet men en möjlighet.

Vad kör du på?

Henrik
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom har funkat för mig så något skräp i rondellen är nog sannolikt.

Tur iaf att det bara var hojen som gick sönder,finns gott om sådana,sämre ställt med tillgången på ersättningskroppar.

Kan nog göra ont i foten i morgon,krya på dig.

Henrik
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Trist med det som hände.
Detta hände igår säger du, så då borde du ha ont idag. Har du inte det så brukar det inte bli värre.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
jag har ont idag.. var på sjukhuset och röntga mm idag. Jag får svaret imon om de finns sprickor i foten. Den är ganska blå och svullen. Mitt knä så är det något ledband som har fått lite stryk. De jobbiga är att de är höger knä och vänster fot jag har ont i. Så de e lite problem med att gå:(, jag ska fixa kryckor imon har jag tänkt. Blev sjukskriven i en vecka med.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
jag har ont idag.. var på sjukhuset och röntga mm idag. Jag får svaret imon om de finns sprickor i foten. Den är ganska blå och svullen. Mitt knä så är det något ledband som har fått lite stryk. De jobbiga är att de är höger knä och vänster fot jag har ont i. Så de e lite problem med att gå:(, jag ska fixa kryckor imon har jag tänkt. Blev sjukskriven i en vecka med.

Du får ta det lugnt och vila lite nu & så får vi hoppas att det går över på en vecka. :tummenupp
 

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Stackare, vilken rondell var det? Jag sitter med kontoret vid Lassabacka rondellen ochj där går ju mycket tung trafik med diesel spill!

Hoppas att du kryar på dig och att du snabbt får ut en ny hoj:tummenupp
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Brukar vara mycket dieselspill i rondeller,där har du säkert boven i dramat.


Du kommer ha mer ont i morgon.

Skulle tippa på dieselspill, fick tips av en polare här på jobbet att just rondeller och skarpa påfarter i närheten av bensinmackar brukar vara ställen där det är dieselspill från tankbilar etc. Råkade ut för en sladd i en skarp påfart till E4:an/Essingeleden i regn en kväll, hade inte hög fart alls och jämn gas, men fick ett litet släpp bara så där, både fram och bakdäck. Kunde rätta till hojen, slapp vurpa.

Bra att det gick inte värre för dig, Netech. Krya på dig.
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
Som alternativ till dieselhypoteten. Du nämner hojen var ny, isåfall är kanske dina däck ännu lite feta på kanten? Tycker jag har hört från flera om överraskande släpp i rondeller. Undrar om kanske lutning i rondell är mer, kortare och kallare än vanliga kurvor.

:wiggle <-- Figur 1. Lutning.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Stackare, vilken rondell var det? Jag sitter med kontoret vid Lassabacka rondellen ochj där går ju mycket tung trafik med diesel spill!

Hoppas att du kryar på dig och att du snabbt får ut en ny hoj:tummenupp

De var Apelviksrondellen, jag kom från stan och gjorde en vänstersväng. Hmm i för sig finns de inte någon mack i närheten. De var ju runt 20.30 det hände så de kanske var lite fuktigt på vägen med..

Som alternativ till dieselhypoteten. Du nämner hojen var ny, isåfall är kanske dina däck ännu lite feta på kanten? Tycker jag har hört från flera om överraskande släpp i rondeller. Undrar om kanske lutning i rondell är mer, kortare och kallare än vanliga kurvor.

:wiggle <-- Figur 1. Lutning.

Däcken har gått ca 50 mil. . När jag å polarna körde så körde i ganska hårt i vissa kurvor. Så jag har lutat hojem mycket mer än va jag gjorde när jag kracsha. Däcket borde vara i perfekt skick.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan vara en kombination av fuktig vägbana? och något spill. Det eventuella oljespillet kan ju tillkommit två minuter innan du kom körande sista gången.
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
tycker det flesta vägarna i varberg är åt helvete hala :O

den rondellen vid secon hand/västkust file är ju svin hal den också :mad:

även med en 125a så är det lätt att få släpp i vissa kurvor :näsblod

förresten så varnar jag att köra igenom nösslinge nu, om du vet vart det nu ligger, har sett några hojjar komma därifrån. men iallfall så har dom lagt ut sådan ny tattar asfalt Tjära/grus :huvet vid alla de goa svängarna vid sjön. !

krya på dig!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det troligaste är nog att det var lite spill av diesel eller liknande i rondellen. det är inte alltid det syns så bra och det kan ändå vara tillräckligt för att det ska vara avsevärt sämre fäste.
Lastbilar och liknande som tankat upp har en tendens att spilla ut lite i rondeller och tvära kurvor den första biten efter tankningen.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Surt som fan men du är inte den första. (Been there, done that...)
Det viktigaste är att du klarade dig någorlunda helskinnad.
Trist med hojen, men med helförs så kommer det nog ordna sig rätt ok ändå.

Fukt, kyliga temperaturer och rondell är ingen bra kombination.
Tjänar nog inte mycket till att älta vad som hade störst inverkan.
Det är bara att dra lärdom, betala självrisken och börja leta ny hoj.
För som någon redan nämnt, rejäl buckla i ramen=(troligen) inlösen.

Upp me hakan nu och börja skumma igenom alla billiga höstpriser.:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top