Bra prisvärda stövlar med riktigt fotledsledsskydd

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vet inte vad det kallas men jag letar efter prisvärda stövlar som har ett stadigt stöd för fotledan så den inte kan böjas "fel".
Spelar ingen roll vilket märkte det är. Prisvärt ska det vara.

Vill inte köpa nån halvdan stövel som man pajar foten i vid en vurpa.

Tipsa om bra nätbutiker eller affärer som kan tänkas ha nått på rea.
Typ dessa. Letar efter strl 46 beg eller nya.

supertech2k5blk.jpg

s-mx-plus-black.jpg

Last edited:

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Jag har ett par Sidi Vertebra Race Carbon. De du har på översta bilden. De är rättså bra.

Men absolut bästa stövlen är utan tvekan Daytona om jag förstått det rätt.

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Jag ställde en liknande fråga i höstas och då var det många som rekomenderade mig Oxtar TCS som finns i några olika varianter, jag har fortfarande inte fått tummen ur, men ska handla innan sommaren.

info finns på duells.se

Bifogat

• 65-766.jpeg
    65-766.jpeg
    8.5 KB · Visningar: 204

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
SIDI Vertibra 2 e mina nästa. Försök inte ändra mig för det tog flera år att fatta det beslutet!!!

750RR

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Gustav skrev:
Jag ställde en liknande fråga i höstas och då var det många som rekomenderade mig Oxtar TCS som finns i några olika varianter, jag har fortfarande inte fått tummen ur, men ska handla innan sommaren.

info finns på duells.se
Jupp.. en mkt bra stövel.. kommer nog att köpa ett par sånna till sen... :)

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Är alpinestarsstövlarna nått att ha, vist heter dom smx eller nå liknande..

Är dom bra? säkra?

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
olaking skrev:

Är dom bra? säkra?

Sidi och Oxtar har ju någon form av skena som går på sidan av stöveln för att foten inte ska kunna vridas. Det har däremot inte Alpinestars S-mx. Det sitter en plastbit som går ner över fotknölen, men den är inte förankrad nertill som det är på den andra stövlarna.
Jag har själv ett par S-mx, men man fick sig en liten funderare när Maverick drog omkull. Man kan ju undra vad som hade hänt om han inte haft sånt skydd på stövlarna. Troligen hade det inte gått bättre...

Maverick

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
WestW skrev:
Skulle vara intressant att höra vad du hade för stövlar på dig samt vad du rekomenderar. :Bugar
Jag körde me Oxtar TCS EVO.. dom e som e på bilden.. visst.. jag bröt väster fotled.. o trasade sönder höger underben o fot.. men inte e dom tillverkade för att klara den smällen jag var med om.. e helt övertygad att dom att dom stövlarna e klart bäst i sin prisklass.. givetvis kan man köpa ett par bättre stövlar.. men då kostar dom 5 k oxå.. skönare o fastare stövel har jag iaf inte prövat..

Maverick

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Triggerhappy skrev:
Var det inte du som fick nån plastbit ifrån stöveln inseminerad i underbenet ???
Villken stövel var det ??
Jo.. de fick jag.. men e mer övertygad om att de var inte den yttre TCS-skenan som gick genom stövlen o skar upp hela vaden.. utan något annat som slagit sönder skenan o gått in genom stövlen precis där.. kollar man på den andra stövlen (vänster) så e inte skenan så pass lång för att orsakat min öppna fraktur..

Väntar dock fortfarande på att Göran Duell på Duells AB ska höra av sig angående stövlarna som dom lovat.. har bett att få skicka in stövlarna så dom få kolla upp vad de e som kan hänt..

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag ska nog införskaffa mig Daytona's security evo-modell, om inget bättre dyker upp. Den skall tydligen skydda i världsklass, går inte att vrida fel. Ser inte mkt ut för världen men det skiter jag i. 3500.- på mitonga. Satt skönt gjorde den också!

6_secevo_s.jpg

Vet ni fler som skyddar lika bra till samma pris? Tänker kanske inte lägga 5K på bootsen, men upp till 3500.-. Länka gärna då till info och pris.

Last edited:

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Hade Oxtar TCS på mig när jag kraschade på Gälleråsen i 140km/h. Rullade 10+ varv .... slutade med två rejält stukade fotleder... men är ju svårt att säga hur det gått utan dom stövlarna. :va

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Har Alpinestars någon säker stövel ö.h.t? Så man inte kan vrida foten fel osv... Vilken är den bästa Alpinestarstöveln?

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Kay skrev:
Har Alpinestars någon säker stövel ö.h.t? Så man inte kan vrida foten fel osv... Vilken är den bästa Alpinestarstöveln?

Jag tror nog att Super Tech från Alpinestars är en riktigt bra stövel. Verkar som den har alla skydd man kan tänkas vilja ha...kommer däremot inte ihåg vad de kostar.

Bifogat

• 432101.jpg
    432101.jpg
    56.8 KB · Visningar: 154

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
olaking skrev:

Är dom bra? säkra?
Nä, de är för mjuka. De "hårda"skydden är inte så hårda när man kolla dem lite närmare. Jag har såna, köper kraftigare grejer nästa gång.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Bingo skrev:
Nä, de är för mjuka. De "hårda"skydden är inte så hårda när man kolla dem lite närmare. Jag har såna, köper kraftigare grejer nästa gång.
Super Tech då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kay skrev:
Super Tech då?
Vet ej, men det är några av de jag skall kolla in nästa vår. Men Daytonorna du är inne på är förmodligen bäst. Plast eller kolfiberpjäxa spelar nog inte så stor roll. Synd att man inte kan få dem ventilerade bara, de skall vara väldigt varma.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Bingo skrev:
Vet ej, men det är några av de jag skall kolla in nästa vår. Men Daytonorna du är inne på är förmodligen bäst. Plast eller kolfiberpjäxa spelar nog inte så stor roll. Synd att man inte kan få dem ventilerade bara, de skall vara väldigt varma.

OKej, bra att veta. Danke.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...