avdragna bultar.. hur göra?

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
jaha, då har man lyckats dra av 3 av 4 grenrörsbultar på min dr 600..

Har ställt till det ännu mer också genom att borra ett litet hål i den avdragna bulten och slog in en torks som gick av i hålet!! Hur faaan ska man få bort dom nu??

tacksam om nån kan komma med förslag..

/Rickard
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RRickard skrev:
jaha, då har man lyckats dra av 3 av 4 grenrörsbultar på min dr 600..

Har ställt till det ännu mer också genom att borra ett litet hål i den avdragna bulten och slog in en torks som gick av i hålet!! Hur faaan ska man få bort dom nu??

tacksam om nån kan komma med förslag..



/Rickard


Kom hit med den så tigsvetsar jag upp en pelare så den går att dra ut med svetstång

(funkar i 9 fall av 10)
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
andersson turbo skrev:
Kom hit med den så tigsvetsar jag upp en pelare så den går att dra ut med svetstång

(funkar i 9 fall av 10)

hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Bra borrar, pyttesmå slipstift. Jobba sig bort materialet. Börja med litet. Sedan större o större. Så småning om kan man peta bort resterna. Akta dig för att slinta förmycket så man jobbar upp hålet i onödan. Sätt i Helicoil. Många timmar med borrmaskinen blir det. Det är en jobbig metod men som fungerar.

Reklam:

Har en DR600-motor som skall säljas i sommar.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Men fy fan va surt! Bultarna in i toppen alltså?

Själv brukar jag försöka med att borra ett litet hål i centrum, få det riktigt centrerat. Sedan gå upp i borrstorlek lite i taget och förhoppningsvis till slut få bort hela "kärnan" av bulten. Med lite tur går det att rensa gängorna sedan.

Tror inte jag skulle våga detta i en topp med de verktyg jag har dock. Ta hjälp av nån med riktiga grejer. Det blir nog billigast till slut.

Edit: hann visst inte först.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RRickard skrev:
hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..[/QUOTE



I morgon passar bra å så dyrt brukar det inte bli man märker rätt fort om det går eller inte

Slå en signal innan 070 4390807

Peter
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är väldigt enkelt att slipa ur pinnar / avbrutna bultutdragare med hjälp av en högvarvig borrmaskin (dremel exempelvis) och diverse relativt billiga slipstift från Clas Ohlson.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
andersson turbo skrev:
RRickard skrev:
hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..[/QUOTE



I morgon passar bra å så dyrt brukar det inte bli man märker rätt fort om det går eller inte

Slå en signal innan 070 4390807

Peter

Känner du Amie G ? Har för mig att hon nämnde dig och dina turbohyss. Släkten eller så tror jag.

/håkan
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
UltraMarine skrev:
Det är väldigt enkelt att slipa ur pinnar / avbrutna bultutdragare med hjälp av en högvarvig borrmaskin (dremel exempelvis) och diverse relativt billiga slipstift från Clas Ohlson.

dom här har suttit där sen 1807 kan jag säga och verka inte ha nån plan på å rubba sig heller, tror faktiskt mest på svets grejjen..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kanske är att slå på en liggande, men för oss andra, o inför nästa gång.....
Det där är det värsta (mest frustrerande iaf) som kan hända (nästan). Kopparpasta vid monteringen o värme (svets), rostolja o knacka hindrar att det händer. O när det händer sitter man illa till. O då ska man för allt i världen ta det lugnt o inte göra saken ännu värre, för det räcker ju gott redan !
Bara grispittar o dyl funkar inte, inte ens orginalskruven höll ju. Sånt sätter ju fast skruven ännu hårdare. O det räckte ju gott redan innan sas.
Nåt bättre måste till helt enkelt. Annars blir det bara ur askan i elden.
Lugn i själen åtminstone. Ofta proffshjälp oxå.
/u
ps. vi har väl haft lite trådar om detta förut, där finns nog mer knep o mindre moral o filosofi. ds.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Är det tillräkligt med gängor så kan du ju bara lägga en mutter på och svettsa fast den ovan på bulten, då vidgar sig allt av värmen och kommer los lättar plus att du har nogåt att ta tag i när du ska skruva ur dessa :d fungerar skitbra....
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har varit i nästan exakt samma sits själv med en av mina tidigare motorcyklar. Lämnade in på verkstan den gången, om jag inte minns fel så gängade de om.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
rostlösniningsmedel....

banka lite försiktigt.. gör ett spår i bulten.. skruvmejsel.. med bra grepp.. woollaaa
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
Fuck!!! Lyckades med en till :(

En av dom två långa bultarna som kamkedjan går emellan.. sitter i ventilkåpan eller va de heter men gängorna i toppen..

Fan, nån som vill ta över renoveringen?? :D

Det enda jag vill är att den ska sluta ticka/rassla.. iof inte så farligt men i mina öron är det de!

Nån som vet om man kan lämna över den till nån som inte e alltför dyr och som kan spänna kamkedjan och ställa ventilerna? Och nu ocskå få ut alla bultar som gått av :)

dom verkar ha suttit där sen 1807!!
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Funkar det inte alls får man borra ut och gänga om vilket inte brukar vara så himla dyrt att lämna ifrån sig (Dom kanske tom fixar det utan att varken behöva borra eller lägga i nya gängor) Men skam den som ger sig! :gnissla

Hur långt in sitter bultarna?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top