YPVS-strypning på DT125, hur ostrypa!?

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Jag har en Yamaha DT125R -90. Den har YPVS (variabel avgasport) och enligt Yamaha-center så är denna strypt så att den ej öppnar helt vid höga varv.
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om den nu ej öppnar helt på höga varv, hur justerar jag då den till att göra detta? Har kollat otaliga sidor på tyska å engelska (min engelska är bra), men hittar inte hur jag justerar den. Räcker det med att spänna/lossa vajrarna till YPVS:en, och hoppas att man gör rätt?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Är de inte så på de hojarna att YPVS ventilen öppnar när man slår på tändningen? Isf kan du dra runt nykeln så att ventilen öppnar och sen stänger du av snabbt så den inte hinner stänga igen om den nu gör det direkt. Ta sedan loss avgassystemet och reglera så att du får max flöde med hjälp utav wirarna :tummenupp

EDIT: ett annat alternativ är ju att du startar hojen MED avgassystem och varvar den till 7-8k rpm varav du slår av tändningen och dödarknappen på samma gång medans du håller gasen stum så kommer YPVSen att ligga i öppet läge och det är bara att lossa avgassystemet och börjar justera :tummenupp
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kan du inte se hur mycket nån reglervajer el nåt rör sig ?
El. ta bort nån kåpa och se hur ventilen vrider sig ?
Isf kan du kolla först och sen ta bort kröken och se vilka öppningar det ger.
/u
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lazlo09 skrev:
2219054 Jag har en Yamaha DT125R -90. Den har YPVS (variabel avgasport) och enligt Yamaha-center så är denna strypt så att den ej öppnar helt vid höga varv.
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om den nu ej öppnar helt på höga varv, hur justerar jag då den till att göra detta? Har kollat otaliga sidor på tyska å engelska (min engelska är bra), men hittar inte hur jag justerar den. Räcker det med att spänna/lossa vajrarna till YPVS:en, och hoppas att man gör rätt?

Till att börja med så har jag haft 2 st hojar med ypvs, en RD125LC samt en DT125,
Servomotorn som driver ventilen kan vara strypt och skall börja röra på sig vid ca 6500varv. Det som kan vara fallet är att den inte kan "öppna" ventilen fullt men det går att justera "åt andra hållet" dvs att ventilen inte stänger helt men den effektförlusten på låg mellan är försumbar/inte lika viktig gissar jag...
Servomotorn gör en funktionskontroll/initiering varje gång du vrider på tändningen, vet du inte hur mycket ventilen "ska" röra sig för att öppna fullt så hjälper det inte dig så mycket..
Börja då med att skruva av avgasröret samt YPVS-kåpan + vajerdrevet. Ställ vetilen fullt öppen i ändläget 2 (kolla in genom utblåset så att den är helt öppen) ock markera med spritpenna hur den står, sen gör du likadant med ventilen i stängt läge 1. Sätt tillbaka drevet med vajrarna och avgasröret.
När du vrider på tändningen nu så ser du ( med kåpan avtagen ) om den rör sig "max" annars så får du justera på vajerstyrningen så att den kann öppna fullt , men inte stänga helt, dvs om din servo nu e strypt.
Visar det sig att motorn ger å h..te för lite spelrum kan motorn kärva/tröga eller för den delen vara strypt..?
Jag tror att strypningen på dom satt i avgasröret med där sitter väl ett Jollymoto eller Gianelli redan väl??!!!

Lycka till
 

Bifogat

  • YPVS.JPG
    YPVS.JPG
    73.3 KB · Visningar: 599
Last edited:

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Silverryggen skrev:
2220686 Till att börja med så har jag haft 2 st hojar med ypvs, en RD125LC samt en DT125,
Servomotorn som driver ventilen kan vara strypt och skall börja röra på sig vid ca 6500varv. Det som kan vara fallet är att den inte kan "öppna" ventilen fullt men det går att justera "åt andra hållet" dvs att ventilen inte stänger helt men den effektförlusten på låg mellan är försumbar/inte lika viktig gissar jag...
Servomotorn gör en funktionskontroll/initiering varje gång du vrider på tändningen, vet du inte hur mycket ventilen "ska" röra sig för att öppna fullt så hjälper det inte dig så mycket..
Börja då med att skruva av avgasröret samt YPVS-kåpan + vajerdrevet. Ställ vetilen fullt öppen i ändläget 2 (kolla in genom utblåset så att den är helt öppen) ock markera med spritpenna hur den står, sen gör du likadant med ventilen i stängt läge 1. Sätt tillbaka drevet med vajrarna och avgasröret.
När du vrider på tändningen nu så ser du ( med kåpan avtagen ) om den rör sig "max" annars så får du justera på vajerstyrningen så att den kann öppna fullt , men inte stänga helt, dvs om din servo nu e strypt.
Visar det sig att motorn ger å h..te för lite spelrum kan motorn kärva/tröga eller för den delen vara strypt..?
Jag tror att strypningen på dom satt i avgasröret med där sitter väl ett Jollymoto eller Gianelli redan väl??!!!

Lycka till

Jag tackar för alla svar!

Speciellt dig, silverryggen, skall prova "ditt sätt" till helgen. Och det stämmer att DT125R-90 är strypt i YPVS och avgasrör direkt i början av kröken (Mitt Yamaha-center ringde direkt till "huvud-Yamaha" och kollade exakt vilka strypningar som fanns på 90:eek:rna. Senare modeller har strypningen högre upp, direkt innan själva expansionskammaren (tjockaste delen på "kröken")

Har osså på många engelska sidor läst om "the YPVS trick", vilket innebär att man vrider YPVS 180 grader. Vad som menas med detta vet jag dock ej, och det verkar som att det blir uselt bottendrag med denna metod.

När jag ändå är igång å samtalar med "di lärde", så kan jag fråga ungefär hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp när mitt efterlängtade Giannelli-system (från krök till dämpare) kommer. Jag tror att hojen har en 28m.m. (eller va det 26?) förgasare. Vet ej orginalmunstycke, men gissar att ca 10 strl större blir lagom (tex 230 till 240), eller?
En sak till, det sitter ett skumgummiliknande luftfilter format som en kåpa i luftburken nu. Med effektsystem å större munstycke så kan man ju pressa in lite extra luft.
Är det åt helvete att använda ca 5 lager nylonstrumpor (damstrumpor) som luftfilter? Jag kör bara på asfalterad väg, och det borde rena luften hyfsat, med maximal luftgenomströmmning.
Eller skall jag satsa på "konfilter" istället? Ett riktigt K/N filter blir för dyrt...

Och min oljepump har pajat, hur många procent olja bör jag blanda i bensinen? Själv tycker jag att 3% ger bäst prestanda, och det borde räcka för att ej skära, eller?

Många frågor från en nybliven 125-ägare...!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lazlo09 skrev:
2220873 Jag tackar för alla svar!

Har osså på många engelska sidor läst om "the YPVS trick", vilket innebär att man vrider YPVS 180 grader. Vad som menas med detta vet jag dock ej, och det verkar som att det blir uselt bottendrag med denna metod.

När jag ändå är igång å samtalar med "di lärde", så kan jag fråga ungefär hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp när mitt efterlängtade Giannelli-system (från krök till dämpare) kommer. Jag tror att hojen har en 28m.m. (eller va det 26?) förgasare. Vet ej orginalmunstycke, men gissar att ca 10 strl större blir lagom (tex 230 till 240), eller?
En sak till, det sitter ett skumgummiliknande luftfilter format som en kåpa i luftburken nu. Med effektsystem å större munstycke så kan man ju pressa in lite extra luft.
Är det åt helvete att använda ca 5 lager nylonstrumpor (damstrumpor) som luftfilter? Jag kör bara på asfalterad väg, och det borde rena luften hyfsat, med maximal luftgenomströmmning.
Eller skall jag satsa på "konfilter" istället? Ett riktigt K/N filter blir för dyrt...

Och min oljepump har pajat, hur många procent olja bör jag blanda i bensinen? Själv tycker jag att 3% ger bäst prestanda, och det borde räcka för att ej skära, eller?

Många frågor från en nybliven 125-ägare...!

Kul, du är exakt där jag va för 10 år sedan, fan va gammal man börjar bli...

"The YPVS-trick" som du snackar om har jag också hört talas om, vet dock ej varför man gör det, förstår liksom inte syftet, då kan man ju likagärna svetsa fast ventilen och göra en ordentlig portning, med då får man crossmotor-karaktär dvs. skitkass låg mellan och det är inte att föredra för landsvägsbruk, så sikta du på att få den att funka som den ska.

Ang. bestyckningen så låter det vettigt att gå upp 10 i storlek, hellre för stort(fett) än för snålt, går den fett ryker den å pluddrar lite vid höga varv, går den klent ryker den knappt alls, känns rapp, ibland orkeslös och går varm = risk för värmenyp...

Det är inte åt helvete att använda "bara" nylonstrumpor som luftfilter, jag kör med finmaskigt metallnät på mina FCR39 och bara med trattar...
Dock så kommer du inte tjäna något på det, med din "lilla" cylindervolym stryper ett skumgummifilter inte speciellt mycket, se till att det är rent/nytt, kostar inte mycket samt riktigt inoljat.

Använd för hel..te inte oljepumpen!! Den är kass, lynnig och kan lägga av när som helst utan förvarning = Dyrt motorhaveri (jag vet :död )
Blanda du 2,5-3% i bensinen, satsa på en kvalitets 2-taktsolja, inget billigt skit..

Lycka till med "trimmandet" :)
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Silverryggen skrev:
2221059 Kul, du är exakt där jag va för 10 år sedan, fan va gammal man börjar bli...

"The YPVS-trick" som du snackar om har jag också hört talas om, vet dock ej varför man gör det, förstår liksom inte syftet, då kan man ju likagärna svetsa fast ventilen och göra en ordentlig portning, med då får man crossmotor-karaktär dvs. skitkass låg mellan och det är inte att föredra för landsvägsbruk, så sikta du på att få den att funka som den ska.

Ang. bestyckningen så låter det vettigt att gå upp 10 i storlek, hellre för stort(fett) än för snålt, går den fett ryker den å pluddrar lite vid höga varv, går den klent ryker den knappt alls, känns rapp, ibland orkeslös och går varm = risk för värmenyp...

Det är inte åt helvete att använda "bara" nylonstrumpor som luftfilter, jag kör med finmaskigt metallnät på mina FCR39 och bara med trattar...
Dock så kommer du inte tjäna något på det, med din "lilla" cylindervolym stryper ett skumgummifilter inte speciellt mycket, se till att det är rent/nytt, kostar inte mycket samt riktigt inoljat.

Använd för hel..te inte oljepumpen!! Den är kass, lynnig och kan lägga av när som helst utan förvarning = Dyrt motorhaveri (jag vet :död )
Blanda du 2,5-3% i bensinen, satsa på en kvalitets 2-taktsolja, inget billigt skit..

Lycka till med "trimmandet" :)

lazlo09 alias HobbyFarmaceut alias ola tackar alla vänliga själar om hjälp!
Men varför skall man olja in luftfiltret? Extra smörja i kanalerna, eller oljan binder skit i luftfiltret, eller vad?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lazlo09 skrev:
2221125 Men varför skall man olja in luftfiltret? Extra smörja i kanalerna, eller oljan binder skit i luftfiltret, eller vad?

Det är speciell luftfilterolja du ska ha, den är väldigt "klistrig" du förstår vad jag menar när du använder den... Lägg filtret, väl rengjort och torkat i en plastpåse (ICA) sen häller du på ett par dl olja och kramar in det ordentligt, och ja den är till för att binda skit, damm, stoft och all annan skit som motorn vill suga i sig, och den gör det bra!
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Silverryggen skrev:
2221146 Det är speciell luftfilterolja du ska ha, den är väldigt "klistrig" du förstår vad jag menar när du använder den... Lägg filtret, väl rengjort och torkat i en plastpåse (ICA) sen häller du på ett par dl olja och kramar in det ordentligt, och ja den är till för att binda skit, damm, stoft och all annan skit som motorn vill suga i sig, och den gör det bra!

Ahaa, då blir det till att mecka i helgen då... :yoparty
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Nu testade jag att blockera YPVS:en i öppet läge, och satan vilket bättre axx den fick! Jag kände dock knappt någon försämring på låg och mellanregistret, men den fick ett underbart ax... :yoparty
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lazlo09 skrev:
2229172 Nu testade jag att blockera YPVS:en i öppet läge, och satan vilket bättre axx den fick! Jag kände dock knappt någon försämring på låg och mellanregistret, men den fick ett underbart ax... :yoparty

Kör du stadstrafik/vanligt kommer du märka skillnad om YPVS:n inte fungerar som den ska...

Men visst e det kul när den håller öppet...?
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Silverryggen skrev:
2229202 Kör du stadstrafik/vanligt kommer du märka skillnad om YPVS:n inte fungerar som den ska...

Men visst e det kul när den håller öppet...?

Körde en längre runda nu.... och det märks ganska tydligt att YPVS:en är fixerad i öppet läge! Ax som satan å högre toppfart, men svag på lägre varv...

Har osså provat att vända vajrarna till YPVS:en för att få den att vara stängd på låga varv, men öppna helt på höga. Har pillat länge med "vajersträckarna", men får inte rätt på det :huvet
Nu kör jag med helt öppen YPVS, och när jag monterat Giannellit så får Yamaha-center justera YPVS:en perfekt, å kolla munstycke å så med tanke på det opluggade effektavgassystemet...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lazlo09 skrev:
2229483 Körde en längre runda nu.... och det märks ganska tydligt att YPVS:en är fixerad i öppet läge! Ax som satan å högre toppfart, men svag på lägre varv...

Har osså provat att vända vajrarna till YPVS:en för att få den att vara stängd på låga varv, men öppna helt på höga. Har pillat länge med "vajersträckarna", men får inte rätt på det :huvet
Nu kör jag med helt öppen YPVS, och när jag monterat Giannellit så får Yamaha-center justera YPVS:en perfekt, å kolla munstycke å så med tanke på det opluggade effektavgassystemet...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123953 :tummenupp
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top