Gps till hojen

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag skall köpa GPS till hojen men det är ju en mindre djungel :confused:

Tittade lite på Garmin Street pilot 2660 verkar vettig,vattentät o så som kan kännas viktigt på bågen. Men varför har den bara "LCD i 8 färger / pekskärm " eller e det rent ut sagt skit samma, tänker tex en gammal mobil T68i som jag har med 256färg e där ju inge vidare skärpa på ?

Vad har ni för erfarenheter ang gps till mc?

Det som känns viktigt är ju att skärmen är tillräckligt stor så det bli lätt att slå en blick på den o lätt se.

Vad skall man titta på, vad är bra?

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Yamaha XT660X
toxicated skrev:

Tittade lite på Garmin Street pilot 2660 verkar vettig,vattentät o så som kan kännas viktigt på bågen. Men varför har den bara "LCD i 8 färger / pekskärm " eller e det rent ut sagt skit samma, tänker tex en gammal mobil T68i som jag har med 256färg e där ju inge vidare skärpa på ?

Det som känns viktigt är ju att skärmen är tillräckligt stor så det bli lätt att slå en blick på den o lätt se.

skärpan och hur många färger det är har inte så stor betydelse... det är upplösningen har betydelse för det, den ända mc anpassade GPSen jag vet är Garmin Rider, den är iof svin dyr, men den är även skit bra, anpassad så man kan trycka på skärmen me mcvantar, vatentät(sägs kunna ligga i vatten i 30 minuter å ändå funka) skärmen har ngn sånn anti speglings grej så den syns även i starktsolljus..... gå in på http://www.garmin.com

Hoppas detta hjälper dig litta iaf

osten

........
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-05 , R6-01, Supersport R6
Kör själv med en Garmin Quest kan säga att 2660:n är för stor för att få plats med vettigt på en sportcykel. Questen har ett mc-fäste som är riktigt bra sitter kanon på min Gixxer och visade mig vägen genom Norge -05 . Så köp den.

Loco

Gick med
15 Feb 2004
Hoj
Nada
Navigator

Kolla på garmin quest 2, hela Europakartan ingår och du får 512mb över i minne.(totalt 2gb) Laddbar batteri eller koppla in i hojen. Kostar ca. 7000kr. Liten o nätt navigator.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag letar också efter en bra GPS till hojjen - inte för att veta var jag är utan var jag har varit.
Frågan är om alla modeller klarar att exportera resväg till kartprogram i PC:n?

Står inget om det i produktspecarna...

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
silverbird skrev:
skärpan och hur många färger det är har inte så stor betydelse... det är upplösningen har betydelse för det, den ända mc anpassade GPSen jag vet är Garmin Rider, den är iof svin dyr, men den är även skit bra, anpassad så man kan trycka på skärmen me mcvantar, vatentät(sägs kunna ligga i vatten i 30 minuter å ändå funka) skärmen har ngn sånn anti speglings grej så den syns även i starktsolljus..... gå in på http://www.garmin.com

Letade men hittade bara Tomtom Rider. Den stämmer med din beskrivning och kostar 8000kr.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
silverbird skrev:

Okey då är det antal pixlar som har större betydelse för skärpan o inte hur många färger.
Var hittar du Garmin Rider? Jag har försökt, är du säker på att den inte går under ett annat namn?

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Allt beror på vad man ska ha GPSen till. Jag vill veta vart jag ska och inte bara var jag är. Vad jag har förstått är det bara med Garmin man kan sitta hemma vid datorn, planera rutten och enkelt föra över den till GPSen.

På BMW-klubbens sida finns det en i och för sig personlig genomgång av Garmins GPSer men den ger alltid något.
http://www.bmw-mc-klubben.se

kjellf

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
osten skrev:
Kör själv med en Garmin Quest kan säga att 2660:n är för stor för att få plats med vettigt på en sportcykel. Questen har ett mc-fäste som är riktigt bra sitter kanon på min Gixxer och visade mig vägen genom Norge -05 . Så köp den.

Okey så det är inga problem att följa rutten på gps´en medans du kör iom att skärmen är så liten? Så att man snabbt o lätt kan se på skärmen vart man skall medans man kör så man inte behöver stanna menar jag.
5*4 är ju inte så väldans stort

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
osten skrev:
Den rockar, jag är jäv.... nöjd med min :tummenupp
Annars kan man ju alltid ha gps i motorn :rofl Castrol alltså. :huvet
Nej R4 ska det va :tummenupp

osten

........
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-05 , R6-01, Supersport R6
toxicated skrev:
Okey så det är inga problem att följa rutten på gps´en medans du kör iom att skärmen är så liten? Så att man snabbt o lätt kan se på skärmen vart man skall medans man kör så man inte behöver stanna menar jag.
5*4 är ju inte så väldans stort

Inga problem den zommar in när du behöver nogranhet i exempelvis rondeller etc. Har rätt bra kanaler på just Garmin PM:a mig om du vill ha just en sådan.

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Jag kör med en Garmin Quest och är mycket nöjd med den, City Select följde med vi köp och den täcker ner till minsta stig i Sverige och större delen av Europa.

Quest 2 som kommer nu har nog pekskärm mer minne o lite annat. Dock (vad jag vet) har den inbyggd karta i minnet och City Select följer inte med längre vid köpet. Den inbyggda kartan har inte täckning på mindre vägar i Sverige verkar det som.

Bra och billiga ställen att handla på är:

http://www.aspidshop.com

http://www.sportextreme.com

Jag använder min mycket vid grusbus körning, grymt kul, man hittar nya små slingor hela tiden .... :hihi

Jag kör med ett dämpat låsbart aluminiumfäste (så slipper man ta loss den vid fika o tankning) från tyska Touratech, Garmins eget fäste man kan köpa till är skit tycker jag.

GPS'en är ett av mina bästa tillbehör till MC'n, har hittat grymt mycket nya roliga vägar mha den.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Tack för hjälpen. :tummenupp

Som det ser ut nu blir det en TomTom Rider, skall bestämma mig definitivt efter mässan beroende på vad dom har för kul där......

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
toxicated skrev:
Tack för hjälpen. :tummenupp

Som det ser ut nu blir det en TomTom Rider, skall bestämma mig definitivt efter mässan beroende på vad dom har för kul där......

Det verkar som ett smart köp. Men fan mycket pengar när man har en hoj för 3-4 delen som många har :va

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
kAtanAmAn skrev:
Det verkar som ett smart köp. Men fan mycket pengar när man har en hoj för 3-4 delen som många har :va

Det är sant, men du får ju inte glömma att byter du hoj har du gps´kvar till den nya, likaså har du den i bilen också.
Då tycker jag att man kan lägga en slant extra. :tummenupp

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
kAtanAmAn skrev:

Ställer man inte krav på att den skall vara vattentät, finns det en handdator
som heter navman 570 med gsp och kartor över skandinavien för
3000:- :)
Funkar kanon :)

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
toxicated skrev:

En begagnad Garmin Steet Pilot III är numera överkomlig i pris och är både ruggad (vattentät ner till 30m !). Bra display och pratar i örat under hjälmen. Fästen finns på alla möjliga o omöjliga sätt, själv köpte jag ett från Tyskland via nätet, fabrikat "Touratech" (dyr men bra). Tillverkade en vinkel i AU som klämdes fast mellan backspegeln o kåpan = ingen åverkan alls. Ett cigguttag drogs fram till gaffelkronan. Hittade sedan en väska av en slump där GPS passar precis när man då parkerar e t c.

Busafreak skrev:
En begagnad Garmin Steet Pilot III är numera överkomlig i pris och är både ruggad (vattentät ner till 30m !). Bra display och pratar i örat under hjälmen. Fästen finns på alla möjliga o omöjliga sätt, själv köpte jag ett från Tyskland via nätet, fabrikat "Touratech" (dyr men bra). Tillverkade en vinkel i AU som klämdes fast mellan backspegeln o kåpan = ingen åverkan alls. Ett cigguttag drogs fram till gaffelkronan. Hittade sedan en väska av en slump där GPS passar precis när man då parkerar e t c.

Kommentar till mitt förra inlägg:

Jo en del bilister (okunniga?) blir lite brydda av utrustningen och det är inte sällan att de då börjar köra lagligt !

Bifogat

• gps1.jpg
    gps1.jpg
    80.6 KB · Visningar: 274
  • gps2.jpg
    gps2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 246
  • gps3.jpg
    gps3.jpg
    100.5 KB · Visningar: 314

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Busafreak skrev:

Kommentar till mitt förra inlägg:

Jo en del bilister (okunniga?) blir lite brydda av utrustningen och det är inte sällan att de då börjar köra lagligt !

Hur är det med kablarna i lite högre farter?
Känns som det ska dra o fladdra rätt bra i dom?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Freddola skrev:
Hur är det med kablarna i lite högre farter?
Känns som det ska dra o fladdra rätt bra i dom?

Har inget märkt, i o f sig tittar jag nog något mera på vägen över 280 än på GPS:en. Inga problem med kablarna då orginalkabeln ligger i öronsnäckskabelns förlängare som är av "telefonsladdstyp" d v s spiralsladd. (Kliver jag av bågen vid parkering utan att komma ihåg att "koppla loss" öronsnäckorna åker bara kontakterna isär.)

Ett cigguttag fram är inte heller fel vid bl a laddning av mobilen.

Allt har fungerat kanonbra.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...