Tom Tom Rider Gps ?

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=71&Language=1

Verkar som de släpper en hojanpassad GPS i höst...

Letar efter en smidig GPS till hojen och har läst tidigare trådar här och på SOE, men denna är ju rätt ny så det finns väl ingen som vet nåt om den , eller ?

Mailade och frågade när den släpps och priset, väntar på svar :)

Finns det andra märken som har hojanpassade gps ?

Vill ju ha röststyrning osv...

Blir en Europatur nästa sommar..

MC

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mikael-carla skrev:
Finns det andra märken som har hojanpassade gps ?
Jag har en Garmin Quest med en motorcykelhållare från Touratech. Garmin säljer en egen MC-hållare också men den från Touratech är verkligen heavy-duty, låsbar, byggd i alumnium och gummiupphängd.

Questen är vattentät, har röststyrning på svenska (med MC-hållaren från Garmin eller Touratech så kan du plocka ut ljudet i en hörsnäcka) och jävligt bra kartor.

Jag måste säga att min Garmin är den bästa prylen jag köpt på länge, jag testade den senast under 8 dagar i Skottland, både ute på landsbygden och inne i Edinburgh etc och den fungerade perfekt, även de minsta grusvägarna finns med i kartdatat.

När jag kör offroad så är den också perfekt, till Garmin finns att köpa det dom kallar Friluftskartan, det är gröna kartan i digitalt format med höjdkurvor, terränginformation och en massa annat.

Jag har monterat ett 12V-uttag både på min offroad och min landsvägshoj och behöver därför aldrig oroa mig för batteritiden, men Questen har tydligen bra standbytid, upp till 20 timmar.

Jag gav 4800 kr för min Quest och 1200 kr för Touratech-hållaren, i Portugal respektive Tyskland (över nätet). Vad du än gör, KÖP INTE GPS I SVERIGE! Priserna här hemma är sinnessjuka. Questen kostar runt 7000 kr i Sverige mot runt 5000 i resten av Europa. När man köper en Quest så ingår MapSource City Select 7 som innehåller detaljerade vägkartor för i stort sett hela Europa. Questen har 256MB internminne så man får plats med en stor mängd kartdata.

touratech2.jpg
touratech1.jpg

Last edited:

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
sgtpepper skrev:
Jag har en Garmin Quest med en motorcykelhållare från Touratech. Garmin säljer en egen MC-hållare också men den från Touratech är verkligen heavy-duty, låsbar, byggd i alumnium och gummiupphängd.

Hade en precis lika dan ned till prag i sommar! Funkar skitbra! :tummenupp
Men tyvärr köpt i swedala!! 7500:- bara för GPS:en.. Hemmagjort fäste för den på Mc:en..

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag använder en Mio Mitac 269 själv.

Funkar kanonbra. Jag har använt den genom Sverige, Tyskland, Österike och Italien och den har inte haft fel än.
banner_269_right.jpg

Det som är så bra med just denna modell är att den har inbyggd hårddisk och innehåller detaljkartor över hela västeuropa redan från start.

Tillbehören är inte heller fel. Man får med Bilhållare, hojhållare, Extra GPS antenn, fjärrkontroll, billaddare, hemladdare, USB kabel och programvara för uppdatering och överföring samt hörsnäckor.

Som standard så innehåller GPS enheten även MP3 spelare, möjlighet till Outlook sync och olika körprofiler: Bil långsam, bil medel, bil snabb, MC, Lastbil, cykel och gående.

Den håller reda på olika färdvägar i stan beroende på lokala lagar, tar man fel så tar det 5 sekunder att få en ny rutt och man kan gå in och välja om man vill åka motorväg, färja och tullbelagd väg. Vill man inte det så väljer GPS systemet andra vägar. Systemet är sköljsäkert vid regn. Aktuell hastighet, beräknad körtid och ankomst tid visas, liksom Norr. Röststyrningen (på svenska) är jättebra timad och öronsnäckor ingår.

Nackdelen är det något höga priset på 5200:-, men jag måste säga att det är LÄTT det bästa jag köpt i tillbehörsväg. Den har så mycket grejer att det är enklare att kolla på deras hemsida.
http://www.mio-tech.be/products/gps/269/

Säljs i Sverige av bland andra TBHmobil
http://www.tbhmobil.com/butik/view_product.php?product=da269g

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Har du bild på hur du fäster den på hojen? Jag har en Garmin eTrex Vista C (färgskärm) på styrkronan men funderar på att komplettera. Min är superliten man har för lite minne för längre touring. Jag har gjort ett fäste i 3 mm plexiglas som jag bockat och fäster GPS:en mha den skruv som man använder för Garmins egna tillbehör. Blev kanonbra.

amullo skrev:
Jag använder en Mio Mitac 269 själv.

Funkar kanonbra. Jag har använt den genom Sverige, Tyskland, Österike och Italien och den har inte haft fel än.
banner_269_right.jpg

Det som är så bra med just denna modell är att den har inbyggd hårddisk och innehåller detaljkartor över hela västeuropa redan från start.

Tillbehören är inte heller fel. Man får med Bilhållare, hojhållare, Extra GPS antenn, fjärrkontroll, billaddare, hemladdare, USB kabel och programvara för uppdatering och överföring samt hörsnäckor.

Som standard så innehåller GPS enheten även MP3 spelare, möjlighet till Outlook sync och olika körprofiler: Bil långsam, bil medel, bil snabb, MC, Lastbil, cykel och gående.

Den håller reda på olika färdvägar i stan beroende på lokala lagar, tar man fel så tar det 5 sekunder att få en ny rutt och man kan gå in och välja om man vill åka motorväg, färja och tullbelagd väg. Vill man inte det så väljer GPS systemet andra vägar. Systemet är sköljsäkert vid regn. Aktuell hastighet, beräknad körtid och ankomst tid visas, liksom Norr. Röststyrningen (på svenska) är jättebra timad och öronsnäckor ingår.

Nackdelen är det något höga priset på 5200:-, men jag måste säga att det är LÄTT det bästa jag köpt i tillbehörsväg. Den har så mycket grejer att det är enklare att kolla på deras hemsida.
http://www.mio-tech.be/products/gps/269/

Säljs i Sverige av bland andra TBHmobil
http://www.tbhmobil.com/butik/view_product.php?product=da269g

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pommes skrev:
Hur sätter du fast hållaren från Touratech på cykeln?
På min offroad så sätter jag den direkt på "fågelpinnen" på styret. På min Speed Triple som saknar fågelpinne på styret så har jag köpt en avtagbar fågelpinne som man fäster på styret (10021451 LENKERMITTELSTREBE SW MO-TECH, SILBER) för dryga hundralappen från www.louis.de. Det bör funka även om man har cliponstyre om man kan fästa pinnen på något bra sätt.

Men Touratech-hållaren är ju främst avsedd för offroad, kör man bara landsväg så är den onödigt robust och då räcker det med Garmins hållare som är billigare (men inte låsbar).

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Nicke skrev:
Har du bild på hur du fäster den på hojen? Jag har en Garmin eTrex Vista C (färgskärm) på styrkronan men funderar på att komplettera. Min är superliten man har för lite minne för längre touring. Jag har gjort ett fäste i 3 mm plexiglas som jag bockat och fäster GPS:en mha den skruv som man använder för Garmins egna tillbehör. Blev kanonbra.

Tyvärr har jag ingen bild.

Fästet som kommer med är egentligen till för cyklar, inte MC. Med lite modifikationer så satte jag det på gaffelkronan. Enheten är precis så bred att den går in mellan gafflarna på min ducce.

En nackdel är att jag måste flytta över en del av fästet från bilfästet, inte för att det gör så mycket, för billaddaren har jag ändå liggande i bilen.

GPS´n är grymt skön och det är ju inte fel att den även har MP3 spelare (800 MB) med antingen högtalare eller hörsnäckor för dom gånger man vill ha lite musik istället för rösten.

Rätt kul att kunna kolla sin RIKTIGA aktuella hastighet jämför med mätaren. jag har 5-6% felvisning på min mätare på hojen. Vilket innebär att med 120 på mätaren så visar GPS´n ~110.

En annan sak är att denna GPS vann testet i ViBilägare som bästa Navigator. De brukar ju inte direkt vara oseiösa i sina tester, men för ärlighetens skull så var knappast alla modeller med.

Slutbetyg:
PLUS
Bra som f*n med mycket kartor, bra uppdateringar, bra navigation och mycket finesser och gratis tillbehör, mycket komplett adress system, snabb omräkning vid felkörning, intern OCH extern GPS antenn (Extern för ökad känsighet och i bergen).

Minus
Något stor och tung för fickan, inte kanonbatteri (ca 3timmar), Verkar lite känslig för stötar med hårt plasthölje, inga kordinatsystem eller plotting, lär sig inte ny vägar automatiskt.

TOTAL
Bra GPS, men kanske bättre i bilen eller i bältet än på hojen...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hmm... ganska jäkla dålig batteritid. Min klarar 25-30 timmar på två R6-batterier. Annars verkar den riktigt bra. Jag antar att det går att ansluta extern matning om man vill. Jag har förberett för 12v till min på hojen men det behövs knappt pga lång batteritid. Enda är väl om man vill ha backlight på hela tiden. Ska kolla lite mer på en sån där.

amullo skrev:
Minus
Något stor och tung för fickan, inte kanonbatteri (ca 3timmar), Verkar lite känslig för stötar med hårt plasthölje, inga kordinatsystem eller plotting, lär sig inte ny vägar automatiskt.

TOTAL
Bra GPS, men kanske bättre i bilen eller i bältet än på hojen...

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Verkar intressant det där, men jag undrar om
navigatorer har spårminne som en vanlig GPS?
Dvs man kan efteråt ladda ner spårminnet och
se vart man åkt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
SoX skrev:
se vart man åkt.

Definiera vanlig gps? :va
En gps är egentligen bara en antenn, en mottagare och en liten dator som räknar ut en koordinat. Den skickas sedan till något som kan visa var man är på en karta, räkna ut hastighet osv. Alla gps'er kan inte logga rutten, och alla kan inte göra det noga under längre tider :(
Vill man ha en liten fiffig logger kan man köpa en Volkslogger! :tummenupp

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
mikael-carla skrev:
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=71&Language=1

Verkar som de släpper en hojanpassad GPS i höst...

Letar efter en smidig GPS till hojen och har läst tidigare trådar här och på SOE, men denna är ju rätt ny så det finns väl ingen som vet nåt om den , eller ?

Mailade och frågade när den släpps och priset, väntar på svar :)

Expansys har börjat lägga upp den på sina sidor här och var i världen. Leverans ska ske i september och pris är runt 10'000.-. Så långt från gratis tyvärr...

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
SoX skrev:
se vart man åkt.

Jag har quest, den har den funktionen ja.

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Jag har monterat ett 12V-uttag både på min offroad och min landsvägshoj och behöver därför aldrig oroa mig för batteritiden, men Questen har tydligen bra standbytid, upp till 20 timmar

Låter som en smidig sak, inte så dyr heller ju !

Hur ordnar man 12V uttag ?

Tror jag kan köpa genom företag i Sverige så priste blir hyffsat ändå, men hållaren kanske man skulle beställa ...

Mycket bra tips!!
Tackar för detta :)

Ska bara hitta en hoj att sätta den på med hehe..

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Snälla kan inte nån säga att jag får in friluftskartan eller liknande på min Acer N35?! :gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
mikael-carla skrev:

Jag köpte ett "marint" uttag på biltema, ett sånt med lock på! Och en säkringshållare för såna där microsäkrigar, som satt monterad på en sladd.
Sen borrade jag hål i facket bakom batterit, under sadeln, och monterade uttaget så att själva kroppen sticker in i sidokåpan, dvs tar ingen plats, syns inte, sitter skyddad! Perfekt när man ska ladda mobilen osv när man åker lite längre! :tummenupp

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mikael-carla skrev:
Jag använder ett 12mm paneluttag för infällning med lock kopplad till batteriet via en 7A-säkring och ett relä som bryter strömmen när tändningen är avslagen. Styrströmmen till relät plockar jag från pluskabeln som går till min baklampa för den var lättast att komma åt. Det innebär ju iofs att relät slår av även om jag har tändningen påslagen men lyset avslaget, men jag kör alltid med påslaget lyse så det spelar ingen roll.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Hoztic skrev:
Definiera vanlig gps? :va
En gps är egentligen bara en antenn, en mottagare och en liten dator som räknar ut en koordinat. Den skickas sedan till något som kan visa var man är på en karta, räkna ut hastighet osv. Alla gps'er kan inte logga rutten, och alla kan inte göra det noga under längre tider :(
Vill man ha en liten fiffig logger kan man köpa en Volkslogger! :tummenupp

Det verkar vara skillnad på olika.
Tom Tom Rider och Mio Mitac verkar var PDA,er med en inbyggd
GPS-antenn som enbart är till för att hitta till en specifik plats.

Med Garmin Quest och liknande GPS,er kan man ju hitta tillbaka till
utgångspunkten, dvs den sparar ett "spår" i minnet som man sen kan
tanka ner i datorn. Nogrannheten bestäms av hur många punkters minne
GPS har.

Efter en vecka i Norge med en Garmin 72 i tankväskan, kunde jag när
jag kom hem tanka in spårminnet i ett kartprogram och se exakt vart
jag åkt. Sen kan man lägga in "Waypoints" efter vägen som en notering,
tex "kurvig väg".

Btw, Volkslogger görs av Garmin.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...