McB skrev:
Varför förgasare istället för insprutning?
Av fyra anledningar.
1. Hojen är förprogrammerad och styrs via en PowercommanderIIIr vilken inte känner av gällande ladtryck och är då inte 100% tillförlitlig vad det gäller bränsletillförseln, detta resulterar även i att hojen vid något enstaka tillfälle kan bluddra lite pga laddtryck kontra förutbestämd bränslemängd. Med förgasare så styrs bränslet via laddtrycket som talar om för en bränsletrycksregulator vad som gäller.
Jag vet att det finns dyra system att köpa som känner av detta för insprutare men det är fler anledninar till att jag vill ha förgasare.
2. Hojen har varit tjurig vid kallstarter pga för mager blandning som sen när hojen blivit varm är ok, vilket gör att man får välja, en för fet blandning när hojen är varm eller att hålla i gasen när hojen är kall.
3. Spridarna är maxade vid gällande 0,8 bar och mycké vill ha mer... Nu ska det laddas 1 bar till att börja med. Vi får se hur det ter sig med spikningar annars ska det i upp till 1,2 bar.
4. Hojen har varit svårkörd på låga varv vid av/på, exempelvis i rondeller då man byte över från av till på under fullt nerlägg så har den ett markant "ryck", typiskt för insprutare fast då detta kändes något värre än en "vanlig" insprutare.