FZ6-N eller Hornet 600 (nya modellen)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Delikat problem vad man ska välja som pendlarhoj och helgbusare. Bra försäkringspremie på båda men priserna skiljer sej lite åt på dem!

Är det någon som har synpunkter att dela med sej på dem? Jag har inte kört någon av dem men jag har gärna en hoj som inte går så förtvivlat fort så snart man vill busa lite!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Är det uppladdning inför majtåget idag eller var min fråga alldeles för mc-relaterad :brynad

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Finns 100tals liknande trådar om alla möjliga cyklar.

Enda sättet att få reda pånånting är ju att prova, alla har olika smak på allt, men hörde nån säga en jävligt bra grej en gång:

"välj hoj med hjärtat och inte med hjärnan"

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Finns 100tals liknande trådar om alla möjliga cyklar.

Enda sättet att få reda pånånting är ju att prova, alla har olika smak på allt, men hörde nån säga en jävligt bra grej en gång:

"välj hoj med hjärtat och inte med hjärnan"

Jepp jag vet! Men jag har för långt att åka för att få prova någon av dem så jag litar blint på sh panelen! Jag tror dessutom att jag inte är så värst speciell så andras smak duger gott! :D

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Hondan, vann Allt om Mc testet mot Yamahan i nr 2, 2008.
Hondan fick även 2 av 3 röster när Bike testade den mot Yamahan och även Suzukis GSR 600 modell, nr 10, 2007.

Last edited:

Kåpfri

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
CBR1000RR-08, CB500S-98
Jepp jag vet! Men jag har för långt att åka för att få prova någon av dem så jag litar blint på sh panelen! Jag tror dessutom att jag inte är så värst speciell så andras smak duger gott! :D

Hej

Jag har kört 3000mil med min FZ6a och efter att ha provkört Hondan ett par mil konstaterade jag att Hondan är bättre men jag skulle inte välja någon av dessa hojar om jag skulle köpa hoj idag. Street Triplen är överlägsen.

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Ja Street Triplen hade jag glömt bort, den skulle jag lätt valt om jag var i samma delikata sits.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
yamahan e klart snyggare, plus att du kan få den med 98 ponys ;) och ni har glömt ER6:an som är en utmärkt konkurrent till allt som har nämnts. Jag tror till och med att den är den bästa pendlingsmaskinen om man tänker motorkaraktär

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
Street Triplen är en riktigt bra hoj, men du får en ny eller begagnad Hornet för 15-20 000 mindre + du kan alltid byta nästa år när fler begagnade Street Triples kommer ut på marknaden. Hur som helst, du kommer ha kul på båda!
Lägg hellre extrapengarna (ifall du har dom) på 10 bandagar + däck i sommar..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Street Triplen är en riktigt bra hoj, men du får en ny eller begagnad Hornet för 15-20 000 mindre + du kan alltid byta nästa år när fler begagnade Street Triples kommer ut på marknaden. Hur som helst, du kommer ha kul på båda!
Lägg hellre extrapengarna (ifall du har dom) på 10 bandagar + däck i sommar..

bra poäng där Johan P

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Måste också slå ett slag för Street Triplen. Var ute och provkörde Horneten förra sommaren och tyckte den var helt ok. Den vibrerade väldigt mycket i fotpinnarna vid vissa varvtal och och motorkaraktären var ganska tråkig. När jag sen timmen senare körde street triplen satt jag och flinade konstant när jag körde. Hur kul som helst, lättkörd med överlägset roligaste motorkaraktären med grymt mycket vrid. Snyggare och billigare i försäkring är den också. Men som sagt du måste prova hojarna själv och få en egen uppfattning. Att endast gå på vad andra säger kan du ångra efteråt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har kört FZ6N S2 (?) men inte Hornet så jag rekommenderar Hornet. Yamahan var den sämsta hoj jag kört i modern tid.

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
Hur är street triplen i motorkaraktär?

Den drar redan från botten lite som en 1000cc hoj (men inte samma topp då naturligtvis), medan en Hornet har en kortare effektkurva som ligger högre upp (ca 10 000+ varv) för att riktigt vakna till liv. Är du väl där uppe är det strunt samma

Sök på Hornet Cup på ex Youtube så hittar du några bra filmer på Hornet 07-08 racing i Italien (med rosso cromo preppade hojar).

http://www.youtube.com/watch?v=4Z2pRWwuIl4

Ser det inte kul ut?

Bifogat

• Stand%20Cisi.jpg2.jpg
    Stand%20Cisi.jpg2.jpg
    122.1 KB · Visningar: 142
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Prova andra hojar så får du se själv. T ex ER6 är en mycket bättre hoj.

Jag har hört det här innan. Hoj A är bättre än hoj B. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra. Det är två olika hojar, med olika karaktär. Jag valde min för att jag gillade utseendet mer, och jag ville ha en screamer.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har hört det här innan. Hoj A är bättre än hoj B. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra. Det är två olika hojar, med olika karaktär. Jag valde min för att jag gillade utseendet mer, och jag ville ha en screamer.

Med andra ord har du inget att tillföra tråden? TS torde väl inte behöva hjälp med att bedöma utseendet.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024