KTM 660 (>-03) vs Husaberg fs650e (>-04) vs Husqvarna 510 smr

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Hej,

Dessa tre hojar ligger i ungefär samma prisklass, och jag skulle vilja veta vilka för/nackdelar varje hoj har.

Alla tre verkar vara bra hojar.
Har läst mig till att KTM-motorn fick en uppgradering -03, som vara tills -08 då den hottades upp. Har även läst mig till att tändsystemet på Husaberg -04 och äldre inte är av det bästa slag. Även att förgasaren var mindre bra, plus lite andra nackdelar.

Men om vi antar att husan är från -04, KTM'n från -03 och husqvarnan från -05, vilken hoj hade du rekommenderat mig?

Detta kommer bli min första motorcykel, och med den vill jag köra och ha roligt, dvs inga touringtankar. Vill ha en motorcykel som man inte tröttnar på i första taget och vill trimma (Efter att ha läst så verkar XT660 och 650 FMX vara såna hojar som inte är speciellt vassa). Vill ha en lättkörd, rolig och vass hoj som man nästan blir rädd för, men inte så rädd så att man inte vågar köra den.

Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig, det skulle vara grymt uppskattat.

Måns

om du inte vill meka allt för mycket så tror jag KTM 660 är det bästa valet. Rätta mig om jag har fel.

Vill ha en lättkörd, rolig och vass hoj som man nästan blir rädd för, men inte så rädd så att man inte vågar köra den.

Du har ju svarat på det själv.

Husa!

Servicen är inte så farlig, det lär du dig. Se till att få tag i ett välvårdat exemplar där det inte har snålats på underhållet.

När man gjort det en gång så tar det en halvtimme att byta olja och justera/kolla ventilspel på en 4-taktare med ställskruv för ventilspelet (Husa, de flesta KTM-modellerna, etc) - att bara kolla med shimsvarianten tar inte längre tid...skall det däremot justeras blir det mer meck (Yamaha WR, Husqvarna, Honda, KTM's nya EXC-motorer, etc).

Husan är en buse, lättmekad och precis stenhårt "no nonsense" - det är minimalt med skit ivägen när det skall pysslas...vilket gör dem lätta med (...vilket gör dem till råbarkade busar :yoparty ).

/J

jag har ägt både husa 650 och ktm 660.
båda hojarna är klart roliga att köra med husan är exremt rolig.
om du bara ska busköra ska du utan tvekan köpa husa.
om du även ska pendla lite till jobbet och så tycker jag du ska ta 660 för annars blir det en jävla massa servande.
husa 650 är verkligen sjukt rolig att köra. min 660 fick jag upp på bara gas på treans växel. husan fick jag upp på femman på bara gas :D

KTM 660 är inte riktigt lika race som de andra 2. Dvs lite mindre meck med ktmen. Du har inte funderat på Ktm 525?

Har åter igen blivit övertygad om att det är en husabergare jag vill ha. Synd att det är så nedrigt jobbigt att vänta på att en begagnad skall dyka upp på blocket :(

Lånar tråden lite.

Har haft en KTM 660, men är sugen på en 525 a som Winblad nämnde. Hur pass skiljer dessa 2 åt ? Är det extremt mycket meck på 525:an ? Är den jobbig om man vill typ pendla till jobbet 1 mil om dagen?

Lånar tråden lite.

Har haft en KTM 660, men är sugen på en 525 a som Winblad nämnde. Hur pass skiljer dessa 2 åt ? Är det extremt mycket meck på 525:an ? Är den jobbig om man vill typ pendla till jobbet 1 mil om dagen?

Racehojar pendlar man inte med - det är rekommenderat oljebyte på 5 timmar gångtid på de flesta av dem.
Ventilspel bör man kolla lite då och då med.

Det går, men det är inte rätt för det - det är lekhojar man kan i nödfall färdas på, men de skall köras. :yoparty

/J

Racehojar pendlar man inte med - det är rekommenderat oljebyte på 5 timmar gångtid på de flesta av dem.
Ventilspel bör man kolla lite då och då med.

Det går, men det är inte rätt för det - det är lekhojar man kan i nödfall färdas på, men de skall köras. :yoparty

/J

Ja det kanske blir jobbigt mycket meckande, men om jag leker som fan till jobbet varje dag (1 mil) så kanske det är en lekhoj jag ska ha. Nä men kanske får bli en 660 igen då.

Har du uteslutit KTM 625 och KTM 640?

Egentligen inte, innerst inne vill jag ha en husaberg. Tycker de är fräcka på alla sätt och vis.. utseendet, ljudet, attityden, HUSABERG helt enkelt.

Vill mest ha alternativ om jag bara hittar för dyra motorcyklar. Väntar ogärna i onödan på att köra när jag väl har körkortet..

Den närmaste av dem hojarna finns nordväst om Göteborg, jag bor i Helsingborg. Tycker det är lite väl långt ifall hojen inte är något att ha. Kronoberg och angränsande län är väl lite mer lagom långt bort.

Eller vad säger ni? Någon som har köpt en hoj från fruktansvärt långt bort?

Last edited:
har du kollat på aprilia sxv 450 och 550, ska sj investera i en så fort jag blivit av med 125:an

*/ ?>
Back