Husaberg/Husqvarna

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Finns det någon Husaberg eller Husqvarna som har service intervaller som Lc4 och inte rasar så ofta?

Nä.

Racehojar har korta serviceintervall av en anledning, de är lätta, har liten oljevolym och har på det rätt stressade motorer.

Det är ju tävlingsmaskiner det är frågan om, köra man dem som det är tänkt är det inga problem med dem, det är ju inte så att det är nedlusat med rasade lik i enduroskogarna... ;)

Men det är inget att bränna runt svedala på grusväg med, eller åka 40 mil fikatripp på krokiga 70-vägar, då är det bättre att ha kvar en LC4 (eller, varför inte komplettera?).

/J

Nä.

Racehojar har korta serviceintervall av en anledning, de är lätta, har liten oljevolym och har på det rätt stressade motorer.

Det är ju tävlingsmaskiner det är frågan om, köra man dem som det är tänkt är det inga problem med dem, det är ju inte så att det är nedlusat med rasade lik i enduroskogarna... ;)

Men det är inget att bränna runt svedala på grusväg med, eller åka 40 mil fikatripp på krokiga 70-vägar, då är det bättre att ha kvar en LC4 (eller, varför inte komplettera?).

/J

Inte?
http://www.husqvarna-motorcycles.com/_vti_g5_ver.aspx?IdVer=41&rpstry=167_

Vilken service är det du tänker på?
Olja/ventiler, eller när det är dags att verkligen serva?
Husqvarna är lite snällare då det gäller ingrepp i motorn, annars är olja/ventiler typ samma som Husa.

Vilken service är det du tänker på?
Olja/ventiler, eller när det är dags att verkligen serva?
Husqvarna är lite snällare då det gäller ingrepp i motorn, annars är olja/ventiler typ samma som Husa.

LC4:a har ju samma konstruktion av toppen med vipparmar så det är väl ingen skillnad?
Vad är bytes intervallen på olja på en SM610? Borde ju rimligtvis ligga en bit över 450/510SMR eller Husa

är inte 610:an en ganska stor hoj, ser så ut iallafall.
Jag skulle nog jämfört med sm510r istället, känns mer som att den är mer lik husan, eller?

610 väger 142,5 torr
510 väger 118 torr

Last edited:
LC4:a har ju samma konstruktion av toppen med vipparmar så det är väl ingen skillnad?
Vad är bytes intervallen på olja på en SM610? Borde ju rimligtvis ligga en bit över 450/510SMR eller Husa

Jag har för mig att boken säger runt 20 timmar.
Tror du att det är samma serviceintervaller på en 610 och en lc4 för att båda använder sig av vipparmar? :va

är inte 610:an en ganska stor hoj, ser så ut iallafall.
Jag skulle nog jämfört med sm510r istället, känns mer som att den är mer lik husan, eller?

610 väger 142,5 torr
510 väger 118 torr

Var hittade du dom siffrorna?
Jag vägde min 610 för tre dagar sedan, då med alla vätskor i cykeln ink ca 6 l soppa, samt nya spikdäck på.
135,4 kg stod det på vågen.

Jag känner inte alls att min verkar klumpig när jag jämför med polarens husa 650, snarare tvärtom.

Last edited:
jasså, najs!!
Hittade informationen på "husqvarnamc.se" kollade på en -08.
Känns som en dålig säljtaktik att skriva att den väger mer än vad den igenteligen gör då :P

Var hittade du dom siffrorna?
Jag vägde min 610 för tre dagar sedan, då med alla vätskor i cykeln ink ca 6 l soppa, samt nya spikdäck på.
135,4 kg stod det på vågen.
SM 610 har knappt en skruv gemensamt med din TE.Helt annan motor med elstart på den också.

Jag har haft en XR650 och en 660 nu, Honda och KTM. Nu vill jag ha någon annat, som inte rasar.

När jag säger intervaller tänker jag på olja och ventiler. Vill inte köpa någon hoj överhuvudtaget där jag ska öppna motorn efter exempelvis 100 timmar, finns verken tid eller intresse att mecka så mycket.

Någon som vet något om SM610? Bra med ös i motorn? Service-intervaller osv

Jag har haft en XR650 och en 660 nu, Honda och KTM. Nu vill jag ha någon annat, som inte rasar.

När jag säger intervaller tänker jag på olja och ventiler. Vill inte köpa någon hoj överhuvudtaget där jag ska öppna motorn efter exempelvis 100 timmar, finns verken tid eller intresse att mecka så mycket.

Någon som vet något om SM610? Bra med ös i motorn? Service-intervaller osv
motorn i 610 är väl en version på den gamla 570-motorn, har för mig det. Kanske säger dig lite mer då?

motorn i 610 är väl en version på den gamla 570-motorn, har för mig det. Kanske säger dig lite mer då?

Nu vart jag lite fundersam, om det är så eller om det är som Busaberg säger och det inte finns en lik skruv i motorerna...?

Någon som vet?

jasså, najs!!
Hittade informationen på "husqvarnamc.se" kollade på en -08.
Känns som en dålig säljtaktik att skriva att den väger mer än vad den igenteligen gör då :P

Ajfan, jag va lite snabb när jag läste. Missade SM. :näsblod

Last edited:
Jag har för mig att boken säger runt 20 timmar.
Tror du att det är samma serviceintervaller på en 610 och en lc4 för att båda använder sig av vipparmar? :va

Nej, men jämnförbar, vilket inte riktigt hade varit fallet med andra förekommande lösningar.

Nu vart jag lite fundersam, om det är så eller om det är som Busaberg säger och det inte finns en lik skruv i motorerna...?

Någon som vet?

Busaberg menade sannolikt likheten mellan TE450/510 och SM/TE610. 610:an bygger i stort på gamla 570'n med samma eller snarlik ram, sving mm. Är lite osäker på spisen, men den ser ju onekligen ut som en vidareutveckling av 570-motorn då den är väldigt lik på flera punkter.

450/510 är nyare kontruktion

Last edited:
Busaberg menade sannolikt likheten mellan TE450/510 och SM/TE610. 610:an bygger i stort på gamla 570'n med samma eller snarlik ram, sving mm. Är lite osäker på spisen, men den ser ju onekligen ut som en vidareutveckling av 570-motorn då den är väldigt lik på flera punkter.

450/510 är nyare kontruktion
Nja,det var SM610 jämfört med 610/570TE/TC jag menade.SM har en elstartad motor som är "spegelvänd" jämfört med TE/TC motorn med utgående axel på andra sidan.

Nja,det var SM610 jämfört med 610/570TE/TC jag menade.SM har en elstartad motor som är "spegelvänd" jämfört med TE/TC motorn med utgående axel på andra sidan.

Då hade vi båda lite rätt. Tänkte bakvänt åt fel håll så missade att den var spegelvänd :)

Det är ju lite förvirrande då 570'n innan den hette 570 hade namnet 610. "Samma" motor. Sen fick den heta 570 och samtidigt eller nått år efter lanserades TE610 (dual purpose) samt SM610, med spegelvänd motor bland mkt annat, paralellt med SMR/TC/TE.
Vad mellan generationen av 610 hade gemensamt med 570 sett till chassi har jag inte den blekaste om på rakarm, men en del motor delar var detsamma. Denna motor verkar vara en (uppdaterad?) version av i nya generationen TE/SM610.

Sett till chassi har gamla 570 och nya 610 väldigt mkt gemensamt till synes.

Last edited:
*/ ?>
Back