Insprut vs förgasare

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Sitter och tittar på lite hojar, är grymt sugen på att köpa en sportbåge att börja stunta med.
Har tittat lite på CBR 900rr 95-97 och har även tittat lite på gsxr 750 -98(dom har insprut om jag inte minns fel).

Vad är bra/dåligt med insprut och vad är bra/dåligt med förgasare?

/M
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Största fördelen med (elektronisk styrd) insprutning är att det är lättare att optimera bränsleluftblandningen genom hela registret jämfört med förgasare.
Övrigt: Avsaknad av choke (i och för sig kan kallstartsreglage förekomma).
Nackdelar: viss ryckighet kan förekomma vid gasavslag/påslag, dyrare.

EDIT: Du kanske menade fördelar/nackdelar med avseende på just "stunt" eller bara fördelar/nackdelar i allmänhet?
 
Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Eldstorm skrev:
Största fördelen med (elektronisk styrd) insprutning är att det är lättare att optimera bränsleluftblandningen genom hela registret jämfört med förgasare.
Övrigt: Avsaknad av choke (i och för sig kan kallstartsreglage förekomma).
Nackdelar: viss ryckighet kan förekomma vid gasavslag/påslag, dyrare.

EDIT: Du kanske menade fördelar/nackdelar med avseende på just "stunt" eller bara fördelar/nackdelar i allmänhet?

Tack för ditt svar, syftade mer på för och nackdelar inom stunt.
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
...

som inkörningshoj och kasta i backen funkar gamla hondorna rätt bra!!!
men i längden lär du ha en insprutningshoj och sukkorna funkar men måste modda tråg och pickup på dem och förstärka bakramsinfästningen..


marcus_136 skrev:
Sitter och tittar på lite hojar, är grymt sugen på att köpa en sportbåge att börja stunta med.
Har tittat lite på CBR 900rr 95-97 och har även tittat lite på gsxr 750 -98(dom har insprut om jag inte minns fel).

Vad är bra/dåligt med insprut och vad är bra/dåligt med förgasare?

/M
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
har ingen erfarenhet själv men av va jag läst på forumet så ska GSXR -98 vara lite extra rykig första året med insprut men till -99 så blev den bättre. Sen e -00 enligt mig snyggare men de e ju skit samma om man stuntar kanske :D

sen kan någon klockare rätta mig om jag har fel men tror de va de åren. (minns iaf att nån sa att första inspurts GSXR va rykig.)
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
TOKER skrev:
som inkörningshoj och kasta i backen funkar gamla hondorna rätt bra!!!
men i längden lär du ha en insprutningshoj och sukkorna funkar men måste modda tråg och pickup på dem och förstärka bakramsinfästningen..

Okej, på vilket sätt är Suzukin bättre, vad blir bättre med insprutning?
Jag vill köpa en hoj där inte hojen begränsar mina trick (typ vill dö när man tolvar eller går ojämnt när man kör tomgångsgrejer) utan att det är jag själv som begränsar vad jag kan och inte kan.
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Köp en f41 honda 600 cheatersbike :p!!!
förgasare brukar dö och gå ojämnt...

marcus_136 skrev:
Okej, på vilket sätt är Suzukin bättre, vad blir bättre med insprutning?
Jag vill köpa en hoj där inte hojen begränsar mina trick (typ vill dö när man tolvar eller går ojämnt när man kör tomgångsgrejer) utan att det är jag själv som begränsar vad jag kan och inte kan.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
OnThéEdge skrev:
förgasare borde vara mer känsliga för vinkeln på hojen. då all bensin rinner undan.

Vad har du för vinkel på McDonalds-muggen när du suger i dig colan?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Zenit skrev:
sen kan någon klockare rätta mig om jag har fel men tror de va de åren. (minns iaf att nån sa att första inspurts GSXR va rykig.)
jag är ingen klockare men efter tre -98:eek:r så kan jag iaf säga att jag tycker inte att dom är ett dugg rykiga. det ryker inte mer än nån annan hoj i pipan på den :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Min ZX9 gick alltid bra i hög vinkel utom en gång då den tvärdog, kastade av mig och rullade över huvet på mig. Jag har provat en kompis CBR900 96 och den funkade också, men inte året efter då var den hopplös :va
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
TOKER skrev:
Köp en f41 honda 600 cheatersbike :p!!!
förgasare brukar dö och gå ojämnt...

Där var svaret jag ville ha, att en förgasarhoj dör och går ojämnt.

Fast mycket klokare angående hojval blev man ju inte :huvet
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Vissa andvänder extra soppa pump då de hjälper men det största problemet är att de flödar över vid verticala stunts!!!!
På min honda fick man slå av soppa kran vid sånna stunt då funkade det så blir hojjen känslig på soppa mängd jag fick lov att se till så det var fulltank jämnt för att den skulle gå rent utan att dö.
Ett till sätt är att bygga om luftburken och vinkla om förgasarna kan dock dö vid långa stoppisar då!!!
Så vill man att det ska funka utan att testa sig fram köper man en som funkar från början!!!!

Rigge skrev:
Så behöver det inte vara... kolla filmer, hur många förgasarhondor åker folk på? Massor :mattias
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
ta och skaffa en insprutarhoj, förgasare funkar inget vidare i hög vinkel. fördelen med sukkan är att den är billig. såg en 98 är på sporthoj för 25. bara att modda den lite så funkar den att lära på. visst allt går sönder, mer än vad man tror. så skaffa en bra svetsare, men å andra sidan har jag ingen tallang. det är dock en tung jävla bäst att fitta med. här med berglundracing, tror han körde en 96a med flyttat förgasarbrygga

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=11328
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
TOKER skrev:
Vissa andvänder extra soppa pump då de hjälper men det största problemet är att de flödar över vid verticala stunts!!!!
På min honda fick man slå av soppa kran vid sånna stunt då funkade det så blir hojjen känslig på soppa mängd jag fick lov att se till så det var fulltank jämnt för att den skulle gå rent utan att dö.
Ett till sätt är att bygga om luftburken och vinkla om förgasarna kan dock dö vid långa stoppisar då!!!
Så vill man att det ska funka utan att testa sig fram köper man en som funkar från början!!!!


Okej då ska man ha en ZX9 dom funkar :lol Det enda som kunde göra den lite tjurig var stoppiesar, då gick den lite ojämt efteråt.
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Men din kawwa stod väl aldrig 12 med den railen :arsele


Rigge skrev:
Okej då ska man ha en ZX9 dom funkar :lol Det enda som kunde göra den lite tjurig var stoppiesar, då gick den lite ojämt efteråt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top