Hur åtgärda wobblingtendenser?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte helt hundra vad man ska kalla det men wobblingtendens är det närmaste jag kommer på iaf. När jag provkörde nya XL700 så var det wobbling eller wobblingtendenser, det vibbrera/slet ganska friskt i styret och fortplantera sig vidare i hojen.

Nu på CB´n så är det framförallt om man acc iväg och sedan släpper av och håller antingen jämn fart eller sänker farten med lätt motorbroms så börjar den bråka lite. Det är inte så påtagligt att det känns särskilt farligt men inte helt som det ska trots allt. Det skulle kunna vara att den spårar pga vägen, min första hoj med lite bredare sulor men samtidigt tycker jag att det är lite för ofta och att "alla" vägar inte borde vara så dåliga.

Vad säger expertpanelen? Är det en vanlig egenskap på en sportigare hoj eller ska man ordna till det med något? Det är alltså inte wobllingsSM det är frågan om så att det skakar i hela cykeln, mer som att den svänger lite fram och tillbaka vid jämn gas och lättare motorbroms som sagt.

Hojen har rullat ca 300 mil, däcken likaså och de är i bra skick. Däcken är Bridgestone Battlax 120/70-17 - 180/55-17

Investera i en styrdämpare som första steg, se över fjädringsinställning som andra steg.

...Och som ett första steg alá snålvarianten så kollar man att framdäcket är balanserat.
+ att styrlagret inte glappar.

Ja om styrlagret eller något annat lager för den delen glappar skulle jag bli mäkta förvånad =) Men visst ska det kollas upp. Det är ju ställbart både fram och bak för dämpningen, förstod det som att man inte kan se vilken inställning man har utan att man nollställer och utgår därifrån. Hjulen är balanserade och känns inte som obalans men om inget annat hjälper får man ju gå på det med.

Någon grundregel för inställning av dämpare? Ex hårdare fram än bak, likvärdigt osv? Är ju ingen bandräpare utan vill helst att den ska uppföra sig neutralt utan några spännande ej beställda svängtendenser.

Gällande styrdämpare, brukar det vara förberett för det så att det är bolt on eller behöver några fästen tillverkas, borra hål etc? Finns inte som något originaltillbehör på Honda´s hemsida.

MototGP-förare kör med styrdämpare utan olja så gå inte på det tricket.
Låt någon som kan balansera MC-hjul kolla dem först.
Naturligvis ska du se över fjädringen och lära dig hur den fungerar men fundera även om du eller någon annan före dig glömt skivlåset och rullat iväg. Om du med varma skivor stannar vid ett rödlyse och håller bromsen inne kan skivorna slå sig (hot spots). Svårt att veta hur mycket det är men är det smått kan det vara anledningen.

Ja om styrlagret eller något annat lager för den delen glappar skulle jag bli mäkta förvånad =) Men visst ska det kollas upp. Det är ju ställbart både fram och bak för dämpningen, förstod det som att man inte kan se vilken inställning man har utan att man nollställer och utgår därifrån. Hjulen är balanserade och känns inte som obalans men om inget annat hjälper får man ju gå på det med.

Någon grundregel för inställning av dämpare? Ex hårdare fram än bak, likvärdigt osv? Är ju ingen bandräpare utan vill helst att den ska uppföra sig neutralt utan några spännande ej beställda svängtendenser.

Gällande styrdämpare, brukar det vara förberett för det så att det är bolt on eller behöver några fästen tillverkas, borra hål etc? Finns inte som något originaltillbehör på Honda´s hemsida.

Om du läser i en instruktionsbok tillhörande hojen ifråga brukar std. fjädringsintällningar finnas att hämta där. Ställ in fjädringen så, då kan man nästan utesluta att det skulle bero på fjädringen om inte hojen gått vääldigt långt.

Om du läser i en instruktionsbok tillhörande hojen ifråga brukar std. fjädringsintällningar finnas att hämta där. Ställ in fjädringen så, då kan man nästan utesluta att det skulle bero på fjädringen om inte hojen gått vääldigt långt.

300 mil är ju inte särskilt långt, snarare att något blivit slarvigt monterat eller inte ställts inför leverans.

Syrran fick ingen olja i motorn efter service (på berömd verkstad) och det var sannolikt en miss då två personer hjälptes åt med servicen. Duktiga mekaniker men värdelös kommunikation.

Last edited:
Skivorna har jag funderat på, inte glömt något skivlås själv peppar peppar men den hade ju rullat 170mil när jag köpte den. Hur som helst så borde det väl då märkas även vid inbromsning..? Den sköter sig alltså felfritt vid inbromsning både vid hård och o man smyger lite bara för att känna efter.

Ska börja labba med dämpningen imorrn, ev åka o provköra en demohoj för att jämföra.

Det är när framhjulet precis är på väg att lämna backen som det börjar styrfladdra. Samt om man sätter ner det långsamt. När det bara tar i lite skulle man kanske kunna säja.

Så om det skakar lite vid acc är inget konstigt. Det som däremot e mysko e ju om du bara motorbromsar och den ålar sig. Eller menar du precis när du vridit av på gasen men sedan inget mer?

Ev så kanske styrlagret e löst eller svingen om det är så att den åbäkar sig vid lugna motorbromsningar.

Skivorna har jag funderat på, inte glömt något skivlås själv peppar peppar men den hade ju rullat 170mil när jag köpte den. Hur som helst så borde det väl då märkas även vid inbromsning..? Den sköter sig alltså felfritt vid inbromsning både vid hård och o man smyger lite bara för att känna efter.

Ska börja labba med dämpningen imorrn, ev åka o provköra en demohoj för att jämföra.

Om skivorna är aningen dåliga går det snarare bra att bromsa hårt, men inte löst. Är de sämre slår de då du frihjular och oket fladdrar om du tittar efter. Har du dragit iväg med låset kvar (så gaffeln komprimerats) blir de så skeva att du inte ens kan rulla hojjen.

Tvinga dig att i alla lägen parkera så du måste backa ut MCn eller spar pengarna och besväret att riskera att tvingas ta den på skamkärran genom att skaffa ett skivlås med larm redan nu. Jag tvingades köpa två skivor under en sommar trots att jag försökte parkera smart. Till mitt försvar fanns inte larm då.

Det är när framhjulet precis är på väg att lämna backen som det börjar styrfladdra. Samt om man sätter ner det långsamt. När det bara tar i lite skulle man kanske kunna säja.

Så om det skakar lite vid acc är inget konstigt. Det som däremot e mysko e ju om du bara motorbromsar och den ålar sig. Eller menar du precis när du vridit av på gasen men sedan inget mer?

Ev så kanske styrlagret e löst eller svingen om det är så att den åbäkar sig vid lugna motorbromsningar.

Vid acc tycker jag att den sköter sig, är ju inte en kåpa ivägen så det ger ju motstånd naturligtvis som man kompenserar men det köper jag naturligtvis men precis vid släpp av gasen och vidare färd med jämn gas eller lättare motorbroms som sagt så svänger det fram och tillbaka. Kan ju även hjälpa till med att jag slappnar av i kroppen, alltså vid acc håller jag i mig som en iller och samt hukar mig och sen släpper jag av reser på mig och så börjar den svänga som exempel. Händer både vid färd rakt fram och i sväng.

XL700 hade rediga tendenser vilket åf själv sa att den hade när jag påtala det, polisen har problem med wobbling på sina as till motorcyklar både i england o här hemma och nu tycker jag att CB´n bråkar. Alla nämnda är Honda, undrar vad de håller på med...

Last edited:
"mer som att den svänger lite fram och tillbaka vid jämn gas och lättare motorbroms som sagt. "

Det där läste jag inte först...min tanke är att nått inte sitter fast....alt så har du kanske kedjespänningen allan som gör att svingen inte kan jobba som den ska. Lät knepigt det där iaf.

Ja den var inne senast i onsdags för montering av handtagsvärmare och då bad jag dem rengöra samt smörja kedjan när den ändå var inne. Konstigt om de inte skulle märka det då för ren och smord var den då. Själv tycker jag den verkar korrekt spänd men så är jag glad amatör också =)

Känner VÄL till detta problem sen då jag jobbade på Honda

Åtgärden var att byta till KONISKA styrlager och problemet försvann

Märkligt som det låter så funkar det faktiskt och det var faktiskt HONDA själva

som kom med åtgärden men den var inte OFICIELL ( förmodligen rädda att få byta ut samtliga styrlager på dessa hojar

Ta isär och mät upp och gå till nån lagerhandlare å köp koniska dito

Peter

wobblingstenedenser...

0. Svinglager, hjulbultar, styrlager, lösa / dra åt dessa med rätt moment.
1. Rätt lufttryck i däcken.
2. Sitter det rätt däck enligt rekomendationerna från honda monterat ?
3: Spårar bakhjulet rätt ? kolla och justera.
4. Fjädrings inställning, noggrant kolla.
5. Rätt oljemängd i framgaffeln. Helst lika i båda !!!! Där missas det ...
6: Inse att det är en HONDA...betyder wobbla på japanska...

Bromsskivor har föga inverkan på om hojen wobblar under körning.
På en sådan ny hoj, så är det snarare grundinställningar som spökar.

min första sommar med R6:an så bettede sig hojen liknande som du beskriver, efter att jag bytte både fram å bakdäck så försvann det helt och hållet.

Back