Isdäck för sporthoj.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Tänkte köra lite iskörning i vinter typ ploga bana,men hur ska man fixa däck?

Ska man dubba själv och isåfall hur gör man?
Eller kan man köpa färdigdubbat?

Har för mig att det fanns nån sida med iskörning,tror det stod i nån gamal bike tidning.
Dom hyrde ut hojar så fick man köra runt på isen.

Nån som vet några bra sidor?

Tacksam för alla svar..

P@trik skrev:

Har för mig att det fanns nån sida med iskörning,tror det stod i nån gamal bike tidning.

Tacksam för alla svar..

du menar nog den här
http://www.iceroadracing.net/

borde gå att hitta med sök funktionen (har varit upp MÅNGA ggr)

Är också lite intresserad av att göra samma sak i vinter.

Har för mig att dom flesta kör med en bult med mutter genom däcket + 2 brickor på vardera sidan. Ta sedan det gånger 100-200 bultar per däck så har du ett dubbdäck.
Givetvis så bör man sedan även ha en innerslang för att det inte skall läcka ut luft.

Wiseguy skrev:
Är också lite intresserad av att göra samma sak i vinter.

Har för mig att dom flesta kör med en bult med mutter genom däcket + 2 brickor på vardera sidan. Ta sedan det gånger 100-200 bultar per däck så har du ett dubbdäck.
Givetvis så bör man sedan även ha en innerslang för att det inte skall läcka ut luft.
+ att skruvarna bör spetsas till.

P@trik skrev:

Tacksam för alla svar..

Kompisen gjorde ett par 17" isdäck förra vintern....

Det var M6X30 12.9 insex skruv som slipades i spetsen... monterades med en karossbricka på vardera sida om däcket.. locktite och mutter...släng dit en gummikappa som skydd och sedan en slang i....och ett jä_la lufttryck!!! :tummenupp

Funkar skitbra på ren is... du kan i princip lägga ner tills fotpinnarna tar i men på en bana med lite snö på så tappar man fästet helt!! Dessutom känns det lite farligt att köra tillsammans med nån som har sådana däck på hojjen... Kör han över dig gör det ONT!!! :näsblod

Ska se om jag får tag i nå bilder.. kanske Niklasinorr har några??

Kostet78 skrev:
Dessutom känns det lite farligt att köra tillsammans med nån som har sådana däck på hojjen... Kör han över dig gör det ONT!!!

Det är väl en sak som jag är lite nojig över ,vurpa och bli genomborrad av spik..

Var det inte någon från SH.com som gjorde så med sin R6:a förra året? :va

P@trik skrev:
Såg ju ut att funka bra..

Finns det nån sida med såna däck,med priser och dimensioner osv.
Vet inte var han skaffade dem.. Men det borde ju vara hos vanliga däckhandlaren.. De har ju vinterdäck för enduro.. Sen är det frågan om de har rätt dimension för just din hoj, men... Bara att kolla!! :)

Hehe... Han har redan varit med på framsidan på svenska Guzziklubbens tidning o även figurerat i olika länders forum.. Så han är inte HELT okänd..

Tror för övrigt han har funderat på att sälja hojen... Med vinterutrustningen.. Står iofs inget på hans sida, men jag kanske kollade lite dåligt.. Finns fler bilder under bildgalleriet... Polarns sida

Gnurf skrev:
..gjorde det i vintras... Polarns bilder här Vanliga endurodubbade däck... Funkade bra enl honom..

Det går inte att jämföra endurodubbat och spik... Det är som att jämföra Rennsport med MEZ4.... :4skrika

En sak blir bättre med endurodubb.... och det är om du kör i snö...då skottar dubbarna bort snön...medan spikdäcken (som är i princip slät) bara spinner eller glider :D beroende på om du bromsar eller acc!!!

Men kör du på ren is så har endurodäcken inte ens hälften av fästet du har i spikdäcken!! :mattias

Frågan är ju vad som händer med stabiliteten i själva däcket när man borrar hål i det? Speciellt med tanke på att man sedan trycker i mellan 100-200 skruv och bult som måste väga hur mycket som helst när centrifugalkrafterna tar över, speciellt i farter uppåt 100km/h. Jag skulle då inte vilja sitta på en hoj när ett sådant däck ger upp iaf :eek:

303 skrev:
Frågan är ju vad som händer med stabiliteten i själva däcket när man borrar hål i det? Speciellt med tanke på att man sedan trycker i mellan 100-200 skruv och bult som måste väga hur mycket som helst när centrifugalkrafterna tar över, speciellt i farter uppåt 100km/h. Jag skulle då inte vilja sitta på en hoj när ett sådant däck ger upp iaf :eek:

Har ju iallafall ordenligt med avåkningzon på en sjö,om man inte råkar hamna i en vak förstås..
:D

Måste ju funka med dubbar som man kan köpa till skotern, för att dubbamattan? Å dom är ju gjord av cormant så de lär ju hålla ett tag.

Bifogat

• 961-9561.jpg
    961-9561.jpg
    10.1 KB · Visningar: 346
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back