Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?

• Antal röstningar
    0

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Har börjat ta hojen till jobbet, då kollektivtrafiken är mer eller mindre ett skämt. I måndags tog det 1 timme och 15 minuter dörr till dörr, idag 25 minuter med mc:n. Resan hemåt börjar ungefär vid påfarten från Aspudden upp på E4 och slutar typ vid avfarten Sollentuna.

Då Essingeleden, och E4 hela vägen upp till Haga Södra, numer liknar en parkeringsplats på IKEA lördagen efter löning mer än en motorväg, använder jag motorcykelns smidiga utformning till att helt sonika "smita emellan" bilar som står och puttrar fyllda av bilister som sitter och svettas. På dagens tur blev jag dock lite förvånad över hur pass många mc-bröder står och trängs tillsammans med dessa plåtburkar, istället för att, som jag, försöka komma hem inom rimlig tid.

Så till dagens fråga, varför stå i bilkö med sin motorcykel?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är ju till och med lagligt att köra mellan bilarna med MC. Så att inte göra det beror väll mest på att det finns idioter som tycker att man inte får det och öppnar dörren eller svänger ut lite mitt framför en. Hände mig i en kö påväg in i malmö förra sommaren.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
så länge man kör om till vänster är det fine fine. Jag ids aldrig sitta i kö, har ju hoj för fa...

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Det är ju till och med lagligt att köra mellan bilarna med MC. .

Ehhhhh........... :va
Är det!

Beror väl på vad som menas med bilkö.

Får väl inte köra om på höger sida, m det ex. inte är vid en avfart eller nåt.

Fast vad vet jag, jag kör om allt, överallt. :)

Wadahell

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
GSX-750F
Man kör faktiskt inte mellan bilarna; man kör om bilarna från både höger och vänster i rappt tempo vilket är tillåtet eftersom man kör "filkörning" på motorväg vilket innebär att omkörning på höger sida också är lagligt.
Omkörning i sig är tillåten såvida det inte är en helsträckad linje (vilket inte är fallet på motorväg), varför det inte är olagligt någonstans, vilket även bilisterna borde fatta någon gång istället för att öppna dörrar, svänga ut till mitten, tuta, spruta spolvätska på en osv... Att även motorcyklister står i kö betyder bara att de stoppar upp trafiken med längre köer som följd.

Tommy.exe

Guest
Står det tokstilla så kör jag såklart om där jag kan, till vänster i första hand om det går.

Men jag orkar inte smita före om det står 2-3 bilar framför vid ett rödljus. Då retar man bara upp folk i onödan.

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
en grej jag funderar lite över? är det olagligt att köra mellan bilarna?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag kontrar med färjeköer i GBG. I måndags tjänade vi nog mellan 2-4 färjor genom att göra som vi brukar, köra förbi och på först :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
en grej jag funderar lite över? är det olagligt att köra mellan bilarna?

Vad jag fått fram är det inte olagligt att köra om i samma fil på vänstersidan, varesig man kör bil eller MC, tänk dig bil som ska svänga höger på landsväg och bromsar in, då kör man om på vänstersidan i samma körfält.

Tror däremot inte man får köra om på högersidan i samma körfält, varför vet jag inte riktigt :va däremot kan man ju köra om på vänstersidan i det högra körfältet om det är flera körfält i samma riktning och hastighetsgränsen är 70km/h eller lägre.
Köra om i höger körfält är strikt förbjudet på 90km/h och mer vägar

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Sisst detta var uppe så kom nån fram till att det är lagligt att köra mellan bilarna om:
-Det är skylltat 70 eller mindre.
-Man kör i det högra körfältet (om man ligger i det vänstra så är det samma sak som att köra på insidan).
-Det ej råder omkörningsförbud. Alltså även i korsningar där det är heldraget.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
****Då Essingeleden, och E4 hela vägen upp till Haga Södra, numer liknar en parkeringsplats på IKEA lördagen efter löning mer än en motorväg, använder jag motorcykelns smidiga utformning till att helt sonika "smita emellan" bilar som står och puttrar fyllda av bilister som sitter och svettas. På dagens tur blev jag dock lite förvånad över hur pass många mc-bröder står och trängs tillsammans med dessa plåtburkar, istället för att, som jag, försöka komma hem inom rimlig tid.***

Nu har ju köerna börjat släppa då många börjat sin semester, är det första gången idag du kör mc till jobbet eller? Om du bara visste hur det kan vara...

Kneedrag

Guest
Om det är varmt ute +25 grader i luften. Att då stå och svettas med skinnställ i en bilkö som inte rör på sig är ju nästan självmord. Man får värmeslag och blir en sämre förare ju.

Nä jag åker mellan bilar om det går försiktigt.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Kör alltid bombrepor mellan bilarna vid stillastående, låg fart, medelfart och rondellkörning.

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
självklart finns de en fil mellan bilarna för oss mc åkare om de inte står feta suvar så man inte kommer imellan har ganska smalt styre så de funkar för de mesta finns båda bra bilister som svänger undan och ger en mer plats och dom som svänger så man måste stanna men man ska väl köra efter sin förmåga man lär sej rätt snabbt hur enkelt de är att köra i mellan

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...