Vilka däck ska jag köpa?

simonhedberg

Guest
Jag ska just köpa nya däck och skulle gärna vilja ha lite tips o erfarenheter om vilka man ska köpa. Jag kör Gsxr 1000 -07 och kör några bandagar per år men även ganska mycket hård körning på gata. Är inne på att prova Metzeler Racetec? Dom finns ju i olika blandningar är K3 bak o K2 fram att rekommendera eller ska man gå ner ett steg till K2 bak K1 fram? Tacksam för tips o erfarenheter.

Mvh Anders.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är sällan bandäck är särskilt bra på gata, dom som inte märker skillnaden tar inte i speciellt mycket ;) Dom måste upp bra högt i temp för att ha bra fäste, och så varma får man dom helt enkelt inte på gata.
Men jag har ett set beg Racetec K2 (120/70 + 190/55) till salu om du vill testa :)

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
hughsidat

Hoztic har svar på det mesta men prova o gå ner du men jag kan aldrig o då säger jag aldrig finna någon anledning till att kosta på mig mer än 3k för o köra gata. Kör på sc1 fram o sc2 i bak på räcern men kör bara en 600 med 125hk på arslet så det går väl som inte o jämföra riktigt!
Framdäcket greppar bra bara fått 4-6 släpp inget mer.
Arslet har farit någon gång highsidat o fått köpt ny hjälm samt sjukskriven vilket kostar mer en ett par däck!
Hjälpte detta dig!?
NEJ!
Köp Par CT2or på gata o annat på bana!
Så bygger du dig en krängare om du inte gör som jag slänger på gammla regndäck de få ggr man kör i trafik... De har mönster iaf=haffa=glad:D

Har du ingen krängare så pma men jag e dyr:gnissla

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Att fråga vilka däck man skall köpa är som att fråga vilken hoj man skall köpa
du kommer troligtvis få lika många svar som det finns användare på detta forum

själv är jag ingen raceputte, men har provat på bankörning
kör ganska aktivt, men inte som en blådåre (wheelar iofs ganska mycket)

jag har testat Michelin pilot sport, Michelin pilot power, power 2ct

sport = många mil
power = bra grepp & hyfsat många mil
power 2 ct = mjukare i skuldran (vid nerlägg)

nu kör jag på Bridgestone BT016 fram & bak

kört bana med dessa, otroligt grepp & funkar bra på gata
vet dock inte hur dessa är i regn (men vafan... jag hatar att köra i regn ändå)

Detta är min egna erfaranheter av däck, så lyssna inte bara på mig, hör vad andra har att säga, läs på lite om gummiblandningar, tester mm

// Henke

däckmontör

Last edited:

Nicotin

Guest
som ovanstående säger..racedäck på bana inte på gata.

finns en uppsjö av mycket mycket bra gatdäck som även funkar på bana.

Jag har än så länge testat Dunlop Q rr,metzler M3,pilot power och 2ct.

bäst hitils är för mig metzler M3 för dom funkar bra i blött, bästa på torrt är solklart Dunlop Qrr men dom är värdelösa i regn, ligger jag i 130knyck på 6:an och drar full så spinner jag lös utan problem.

Släpper konstant i regn..

Men i torrt är dom det bästa jag kört med i däcksväg..:tummenupp

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Hojlös
Just nu har jag Dunlop Qualifier RR.
Är sjukt nöjd med de. Får upp tempen riktigt fort, bra grepp plus så är det riktigt lätt att få bort gummi resterna efter man har kört en burnis.
Ända nackdelen är att de är lite hala om det är blött i backen.

WWW.SWT-RACING.COM

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Köp skurna slicks billigt :) Dock slits dom ju fortare eftersom man på landsväg kör mycket mer rakt fram vilket gör att det blir platt fortare än ett hårdare gatdäck.
Har fått förklarat 2 olika saker för mig och även kollat lite på Michelins förklaringar om skurna däck och intermidiate.

1, Så fort du har skurit ett slicks har du ändrat förutsättningarna för däcket totalt. Du kan inte jämföra ett full slicks och ett skuret alls. Det slits annorlunda, arbetar bra vid en lägre temp och greppar bättre vid kallare väglag.
Det handlar om hur mycket du skär självklart, men talar om ett normalskuret däck som kan uppfattas som gatlegalt. Skårorna gör helt enkelt att däcket biter sig fast mycket bättre kallt med effekten att du får en hög friktion, värmen stiger och slitaget ökar. Alltså absolut inte optimalt för banan såvida det inte är duggregn eller småfuktigt men bra för lugnare typ av körning.

2, Flera av de bästa gatdäcken (supersport däcken) har samma optimala arbetstemp som slicks och behöver en hel del arbetande för att nå dit. Ett supersportdäck godkänt för gata är utvecklat för bana, bara homologiserat till gata för att det är kraven för att få vara med och tävla. Att tro att man har världens bästa grepp när marken är 10+ bara för man köpt Qualifier RR och dom ju är gatlegala ja då lurar man sig. Det är inte bättre grepp i dom då än mina skurna SC1/2. Bara kolla hur ett supersport däck ser ut efter deras race.

Har själv alltid kört skuret och kört mycket på Falken. Aldrig kört mer än 1 lugnt varv innan jag ger järnet på banan och då utan värmare innan. Med andra ord jag kör ca 50-52 rundor efter att värmt däcken i ca 60 sekunder....nej det är inte svårt att värma upp ett skuret slicks inte ens på landsväg. Största nackdelen jag haft skulle varit att vissa däcksset har slitits så fort även vid normala körningar att det blivit nästan lika dyrt den säsongen med skuret som det kanske blivit med lagliga.

Så går du och tänker köpa t,ex Diablo Supercorsa SP eller liknande superduperdäck, köp då skurna slicks och spara 1500 spänn..........kommer greppa lika bra och hålla nästan lika länge och farbror blå kommer troligen inte att se nån skillnad eller reagera.

Som Wonderwizard sa, du kommer få lika många åsikter som hojåkare, detta var bara min :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns gatlagliga racetec(mönstrade)funkar på gata men man får jobba lite med dom innan de blir varma och jag tror inte de blir ordentligt varma under 15+ alls men de funkar till vettig gatkörning.
Dunlop GP racer(mönstrade) funkade fint i 12+,blev varma och fina,höll 600mil ungefär(inte många +200 svängar) och lättare att få varma på gata än racetec,gillade dom så de kan jag tipsa om.

Jag förutsätter att du handlar beggade racedäck annars är det att kasta pengarna i sjön.
Har qrr på -05an som tjejen kört i sommar,har gått 700 nu och har en 400-500 kvar(hon kör snällt),mycket mer ekonomiskt om du ska handla nya och ett grepp som räcker för de flesta så länge det är torrt(byt qrr mot valfritt märke och modell av likvärdigt sportdäck och få samma resultat).

Mina erfarenheter och funderingar.

Henrik

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
nu kör jag på Bridgestone BT016 fram & bak

kört bana med dessa, otroligt grepp & funkar bra på gata
vet dock inte hur dessa är i regn (men vafan... jag hatar att köra i regn ändå)

// Henke

däckmontör

Jag måste flika in med att Bridgestones BT016 fungerat väldigt bra för mig även i regn.

Har kört flera kursdagar (BKK), både i vått och torrt, blandat med lite gatåka med dessa däck med mycket gott resultat.

Bra feedback när gränsen börjar närma sig, vilket är :tummenupp

För övrigt har jag märkt att de flesta genomsnittniga gatåkare som kommer in till mig för däckbyte hade klarat sig lika bra med ett tex. Michelin pilot road 2 istället för Pilot power 2 CT.

Detta är även när de anser sig själva att de kör som :cdevil.
Det viktigaste är att inte brassa på för fullt när däcken är kalla, oavsett däck :fakta

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Diablo supercorsa eller racetec tycker jag är kalas, tex PP tycker jag släpper på ett otäckt sätt.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Finns det inga seriösa tester att läsa någonstans?=) alla verkar tycka olika

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det söker jag också, det fanns ju det danska i början av året, men däcktillv. har säkert kommit ut me nåt nytt?
Sitter själv och funderar, hade bestämt mig på sommaren för pilot road 2 (ct), men ingen verkar snacka nåt bra om dom längre? e dom liksom out?
Söker ett gatdäck med bra mil samt någon bandag per år, med en gsr.

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
Det söker jag också, det fanns ju det danska i början av året, men däcktillv. har säkert kommit ut me nåt nytt?
Sitter själv och funderar, hade bestämt mig på sommaren för pilot road 2 (ct), men ingen verkar snacka nåt bra om dom längre? e dom liksom out?

jag körde med pilot road 2 fram och bak på min honda cbr 600 och den funkade kanon, många miloch nån bandag funkar fint , mycket bra om det renar funkar dom ochså !

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

Pilot road 2ct tycker iaf jag är ett bra däck för gata, funkar bra på bana också.

Hade 2ct innan men kör med begagnade racetech nu.

Och 2ct va bra mycke bättre för gata, och jag tycker även att dom funkar rätt bra på bana också.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Varför kompromissa?

1 set fälgar med race slicks
1 set fälgar med gatdäck

Slicks krossar prestanda gatdäck på bana

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är sällan bandäck är särskilt bra på gata, dom som inte märker skillnaden tar inte i speciellt mycket ;) Dom måste upp bra högt i temp för att ha bra fäste, och så varma får man dom helt enkelt inte på gata.
Men jag har ett set beg Racetec K2 (120/70 + 190/55) till salu om du vill testa :)

Jag tycker metzlers olika race däck, slicks eller mönstrade brukar ha hyfsat bra gräpp även kalla eller halvkalla

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
Dom bästa däcken jag har kört är Dunlop GP Racer Kan rekomendera dom framför Dunlop Qrr. Men dom är lika dåliga i rengn tyvär, men du får mer kännsla! Jag kan beskriva GP Racer som karbor band mot vägen nästan klister :tummenupp och dom håller lika länge nästan som ett par Qrr.. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy