Inkörning av motor - hårt eller snällt?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ligger det ngt i vad dem skriver på mototuneusa.com???
Där påstås det att man ska "smiska" motorn så tidigt som möjligt för att
få kolvringarna täta. Det låter galet, men beskris ganska utförligt...

Ska själv köpa en ny LC4 snart o det är ju roligare att köra hårt från början :yoparty
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
cubic skrev:
Ligger det ngt i vad dem skriver på mototuneusa.com???
Där påstås det att man ska "smiska" motorn så tidigt som möjligt för att
få kolvringarna täta. Det låter galet, men beskris ganska utförligt...

Ska själv köpa en ny LC4 snart o det är ju roligare att köra hårt från början :yoparty

Den är inkörd redan från fabrik, men behöver köras in nån timme till.
Och det ska smiskas hårt. :hihi Inget finlir. Ingen övervarvning men hög belastning. Med en icke syntetolja.
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
vänta här nu...
en lc4 är fan inte inkörd i fabrik.
min förra -02a var jag tvungen att lusköra i 10 mil, riktigt försiktigt.
sen hyffsat lugnt till 100 mil. enligt Ragge på Lelles vare max 90knyck som gällde på 5an.

en 660 går riktigt dåligt de första timmarna åxå, så de e knappast inkörda från fabrik... :tungan

kanske så dära tjålburkar från huskvarna vill straffköras direkt!!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När jag köpte min sprittans nya 750 på Lelles (hopers år sedan) hade dom glömt dragit åt främre bromsoken, främre hjulaxel, batterifåfyllningshattarna samt bake bromsok. Nu vet du varför du ska lusköra de första milen. Inte är det för att motorn ska må bra, utan för att Lelle ska må bra.

Inkörning av motor. ALDRIG tomgångskörning, inte ens 5 sekunder. Kör varierat men övervarva inte, håll dig under 3/4 av maxvarvet. Variera gaspådraget från frökenaktigt till wide open. Motorbromsa hellre än att använda bromsarna. Kör aldrig på samma varvtal mer än nån minut åt gången. Undvik E4'an. Kör hellre på kurviga småvägar.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Biifer skrev:
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart

Andersbrink får min röst iallafall.. ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Biifer skrev:
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart

Varmköra gör man genom att köra iväg försiktigt och ta det lugnt de första minutrarna och växla ofta så att varvtalet håller sig över 2 men under 4 tusen.

Dränka motorn i oförbränd bensin med choken påslagen är nästan lika illa som att vrålvarva en kall motor.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Inkörningen är till för att slita in motorns olika slitytor mot varandra.
Görs det på rätt sätt ökar livslängden.
Finns massor att skriva om detta, men det hetaste förslaget är att läsa böcker om tribologi och annan relaterad litteratur.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Raggarn skrev:
vänta här nu...
en lc4 är fan inte inkörd i fabrik.
min förra -02a var jag tvungen att lusköra i 10 mil, riktigt försiktigt.
sen hyffsat lugnt till 100 mil. enligt Ragge på Lelles vare max 90knyck som gällde på 5an.

en 660 går riktigt dåligt de första timmarna åxå, så de e knappast inkörda från fabrik... :tungan

kanske så dära tjålburkar från huskvarna vill straffköras direkt!!!

ju sämre kvalite desto längre inkörningstid :D :arsele
Fullt spätt!
 

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Kawasaki ZX10R
SM 570 RR skrev:
ju sämre kvalite desto längre inkörningstid :D :arsele
Fullt spätt!
Visst :confused: En husqvarna håller inte länge nog för inkörning! :arsele Det är därför och inget annat som gör att man kör dom hårt från början :kocko

//Anders :hej
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

andersbrink skrev:
När jag köpte min sprittans nya 750 på Lelles (hopers år sedan) hade dom glömt dragit åt främre bromsoken, främre hjulaxel, batterifåfyllningshattarna samt bake bromsok. Nu vet du varför du ska lusköra de första milen. Inte är det för att motorn ska må bra, utan för att Lelle ska må bra.

Inkörning av motor. ALDRIG tomgångskörning, inte ens 5 sekunder. Kör varierat men övervarva inte, håll dig under 3/4 av maxvarvet. Variera gaspådraget från frökenaktigt till wide open. Motorbromsa hellre än att använda bromsarna. Kör aldrig på samma varvtal mer än nån minut åt gången. Undvik E4'an. Kör hellre på kurviga småvägar.
Ha ha ha,missförstå mig rätt men början på inlägget var riktigt syrligt o skojjigt.buss på bara.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Zana skrev:
Andersbrink får min röst iallafall.. ;)
Tja,du ringde aldrig?????Din biljett ligger fortfarande här o gråter*ler* ordnade du entre på nåt annat vis eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ktmjacke skrev:
Ha ha ha,missförstå mig rätt men början på inlägget var riktigt syrligt o skojjigt.buss på bara.

Jag fick iaf ersättning för det förstörda avgasröret, batterisyra gör underverk på kromade detaljer. :D
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En del påstår att eftersom motorerna numera tillverkas med stor precission så behövs det ingen inkörning för att några delar ska gå in sig gentemot andra..

Andra däremot påstår att dagens motorer behöver mera inkörning än vad dom äldre motorerna behövde för att materialen som används nu till lager, cylindrar, kolvringar mm är hårdare än vad dom var innan och behöver längre tid till inkörning därför..

Många stora 4-taktshojar ger mer effekt efter att dom körts 100-200mil.

Innom racing och speciellt innom cross finns det många som inte bryr sig om inkörning eftersom dom bara kommer ha hojen en säsong...

Ska man ha hojen till att gå en längre tid är nog inkörning som andersbrink rekomenderar att föredra!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jovisst har man hög precision vid produktion, det är ett måste för att få jämn kvalitet. Men oavsett det så förekommer toleransskillnader eftersom produktionsverktygen slits. Man har därmed en toleransvidd på prylarna man tillverkar och det är förmodligen där som skillnaden mellan för övrigt likadana hojar visar sig.


Axxexs skrev:
En del påstår att eftersom motorerna numera tillverkas med stor precission så behövs det ingen inkörning för att några delar ska gå in sig gentemot andra..

Andra däremot påstår att dagens motorer behöver mera inkörning än vad dom äldre motorerna behövde för att materialen som används nu till lager, cylindrar, kolvringar mm är hårdare än vad dom var innan och behöver längre tid till inkörning därför..

Många stora 4-taktshojar ger mer effekt efter att dom körts 100-200mil.

Innom racing och speciellt innom cross finns det många som inte bryr sig om inkörning eftersom dom bara kommer ha hojen en säsong...

Ska man ha hojen till att gå en längre tid är nog inkörning som andersbrink rekomenderar att föredra!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top