Övningskörning manöverbana - anpassning efter hojen?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

bara de angivna gäller, jag har typ samma problem med min nsr.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Klart att det går med en VFR!
Jag har sett en kille på guldvinge klara sig igenom den gammla garagevändningen (anpassad efter en CB750 med bättre svängradie) och det gick utmärkt.
VFR:en har ju inte dålig svängradie om ingenting är fel på den.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Det står klart och tydligt vilka mått som gäller, och det är upp till dig att komma med en "lämplig" hoj. Anser man sedan att en guldvinge är lämplig... tja... Det finns nog enklare hojjar :rolleyes:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Kan jag med en CBR 1994:a då kan ni säkerligen med VFR och andra hojar också.. Det gäller bara att ta ut svängarna riktigt (eftersom man har grymt dålig svängradie med sporthoj).. nästan så att man slickar kanterna på linjerna så går det att komma runt !

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag blir nog aldrig klok på vad det ska bevisa med kunna köra en konbana.
Jag klarar förmodligen inte en garagsväng (om den ens finns kvar) utan att träna först och den där konbanan, inte en chans.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Victor skrev:
2197056 Jag blir nog aldrig klok på vad det ska bevisa med kunna köra en konbana.
Jag klarar förmodligen inte en garagsväng (om den ens finns kvar) utan att träna först och den där konbanan, inte en chans.

Enkelt... Man ska kunna visa att man har vettig kontroll på grejorna..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Motin skrev:
2197060 Enkelt... Man ska kunna visa att man har vettig kontroll på grejorna..

Nu säger inte jag att jag har koll på grejorna. Men kolla i en roadracingdepå hur många killar som skulle klara av att göra en sån sväng utan att träna.
Inte alla, det är jag nästan säker på.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Victor skrev:
2197073 Nu säger inte jag att jag har koll på grejorna. Men kolla i en roadracingdepå hur många killar som skulle klara av att göra en sån sväng utan att träna.
Inte alla, det är jag nästan säker på.

Jo men tänk efter... roadracing.. vad gör de där ? Kör fort fort fort o på gränsen. Krypkörning ska man kunna för att köra saktar i köer, baxa runt trånga ställen och olika situationer i trafiken som kräver det..

Vart någonstans behöver man krypköra på en tävlingsbana ;) !!!! När förarna kommit in i depån så brukar de ju normalt kliva av hojen och inte krypköra nämnvärt..

Du har säkert rätt.. många av dem som kör på bana har väl kanske inte ens A-körtkort. Men VV har bestämt att man ska kunna visa upp att man kan hantera hoj på ett korrekt och säkert sätt.

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Pr0bz skrev:
2196897 bara de angivna gäller, jag har typ samma problem med min nsr.

Jag har också en NSR och har äntligen börjat få kläm på det, klarade banan flera gånger igår i rätt hastighet och utan att sätta ner foten. (Uppkörningen är dock nu på onsdag så det BRINNER I KNUTARNA, :näsblod)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Chrille skrev:
2196895 Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Har du provat att flytta ut röva som in i helvete, det gör att du kan luta hojen mer och då får du bättre svangradie.

Ena skinkan kan gott hänga i luften...

/Mark som oxå hade problem med kryp/garagekörning

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Garagevändningen är juh borttagen, när jag körde upp så var krypkörningsbanan riktigt lätt! Gott om utrymme etc sen att jag körde upp med en motard är en annan sak :hihi

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Man behöver inte luta hojen om man kommer in rätt mellan konerna och inför 180 graders svängen i slutet.. Blicken högt o bort och speciellt med sporthoj.. ta ut ORDENTLIGT i svängen vid näst sista konen... slicka kanterna och titta dit du ska = vips så är man runt :) O ja att hålla emot på utsidan av svängen med foten på fotpinnen är ett bra tips .. och knipa runt tanken med knäna.

O ja .. nåt som ställer till STORA problem .. iaf för mig är att man inte har rätt känsla för koppling vs gas .. När den känslan väl kommer så löser sig MYCKET av krypkörningen automatiskt om man tänker på de andra punkterna också !

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Motin skrev:
2197046 Kan jag med en CBR 1994:a då kan ni säkerligen med VFR och andra hojar också.. Det gäller bara att ta ut svängarna riktigt (eftersom man har grymt dålig svängradie med sporthoj).. nästan så att man slickar kanterna på linjerna så går det att komma runt !

Jag vet inte vilka linjer du pratar om, det är inte den gamla garagevändningen vi pratar om.

Dagens manöverprov är uppdelat i två - ett fartprov och krypkörning.

På krypkörningsdelen ska man köra runt ett målat hörne, köra slalom och sedan vända runt en kona där man har en linje som begränsar utrymmet för vändningen och sedan köra banan tillbaka.

Om någon verkligen har tagit sig igenom det här med en hoj med R-styrtoppar så vore jag tacksam att få se en skiss på hur det gick till. Ska jag lära tjejen att börna en halv donut runt vändningskonan??

Isf blir hon ju iaf en fan så mycket bättre förare än jag nånsin blir.

Den "fartiga" banan är inga problem...

edit/ Den gamla klassiska garagevändningen är in te heller ett problem då hojen är relativt lätt att balansera mot styrstoppet, men det räcker inte...

Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Chrille skrev:
2197514 Jag vet inte vilka linjer du pratar om, det är inte den gamla garagevändningen vi pratar om.

Dagens manöverprov är uppdelat i två - ett fartprov och krypkörning.

På krypkörningsdelen ska man köra runt ett målat hörne, köra slalom och sedan vända runt en kona där man har en linje som begränsar utrymmet för vändningen och sedan köra banan tillbaka.

Om någon verkligen har tagit sig igenom det här med en hoj med R-styrtoppar så vore jag tacksam att få se en skiss på hur det gick till. Ska jag lära tjejen att börna en halv donut runt vändningskonan??

Isf blir hon ju iaf en fan så mycket bättre förare än jag nånsin blir.

Den "fartiga" banan är inga problem...

edit/ Den gamla klassiska garagevändningen är in te heller ett problem då hojen är relativt lätt att balansera mot styrstoppet, men det räcker inte...

Eehh.. Pratar inte om den gamla garagevändningen.. Jag menar visst de nya manöverproven som trädde i kraft 1 Jan 2005. Du har linjer eller gränser som du inte får köra över i både korridoren på bana 1 och 2 på krypen samt en begränsning på sidorna och på slutet av båda krypbanorna..

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att ta ut svängen överdrivet ordentligt vid näst sista konan mot höger eller vänster begränsningslinje.. beroende på vilket håll du kommer ifrån.

Skiss på hur man kör finns i denna tråd eller Körkort 2005 om jag minns rätt. Skisserna finns även i MC-Boken och på VV.se !!!

Och nej .. att göra en donut vid vändningen får hon inget körkort med.. Reglera fart med koppling och gas och om nödvändigt lite fotbroms om det går för fort men inte igenom hela banan.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Victor skrev:
2197056 Jag blir nog aldrig klok på vad det ska bevisa med kunna köra en konbana.

Tycker väl att ett av dom två lågfartsproven är ok men det andra vette fan. Det som man ska köra slalom mellan massa koner fram och tillbaka känns lite överkurs i jämförelse med trafiken men det andra som man kör stannar kör stannar tycker jag är helt ok!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Cervantes skrev:
2197649 Tycker väl att ett av dom två lågfartsproven är ok men det andra vette fan. Det som man ska köra slalom mellan massa koner fram och tillbaka känns lite överkurs i jämförelse med trafiken men det andra som man kör stannar kör stannar tycker jag är helt ok!

Håller med dig där.. för den man stannar i är mycket lättare ;). Men allt handlar ju om bevis på kontroll.. Det är ju inte meningen man ska köra så där i trafiken.

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
Motin skrev:
2197090
Vart någonstans behöver man krypköra på en tävlingsbana ;) !!!! När förarna kommit in i depån så brukar de ju normalt kliva av hojen och inte krypköra nämnvärt..

vart någonstans får man inte sätta ner foten när man krypkör på vanliga vägar i vårt avlånga land?

jag klarade provet, men tycker ändå att kraven är för höga.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chrille skrev:

Vi kan ju jämföra svängradie om du vill:D

Jag körde upp på min r6a iår och det går om man vill. Jag ägnade många timmar för att träna på banan. Till en böjan hade jag helställ på mig och missade med dubbla bredden men satte på mig smidigare kläder för att kunna lyckad körde utan skyddskläder. Till slut klarade jag banan och plockade på mig skydden och tränade mer.

Om du läser tråden körkort 2006 så har jag skrivit lite tips där hur man ska tänka då man kör en bike med dålig sväng radie. Man kan börja redan vid första konen för att få till sista svängen på ett bra vis. Det går tro mig :tummenupp

Sen får man ju hänga ut med röven lite för att lägga ner cykeln.

Kan du inte hantera cykeln bra eller är rädd om cykeln råder jag dig kanske att vända dig till körskola eller fixa fram annan cykel.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024