Kuggad pga felaktig vänstersväng

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Hallå alla glada, jag körde upp nu i veckan och så blev jag kuggad för en felaktig vänstersväng.
jag körde på en 70 väg och skulle vända så jag körde in till kanten och väntade in bilarna bakom så det blev fritt att svänga runt, sedan gjorde jag täcken och vände.
detta blev jag kuggad på, tydligen så får man inte vända på en 70 väg (landsväg) enligt kontrolanten. jag hade för mig att man inte får vända på motortrafikled eller motorväg men det var det ju inte.

är det jag eller kontrollanten som har fel?

sen till min andra fråga. går det att överklaga belsutet?
:va

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
zingo00 skrev:
2208401 Hallå alla glada, jag körde upp nu i veckan och så blev jag kuggad för en felaktig vänstersväng.
jag körde på en 70 väg och skulle vända så jag körde in till kanten och väntade in bilarna bakom så det blev fritt att svänga runt, sedan gjorde jag täcken och vände.
detta blev jag kuggad på, tydligen så får man inte vända på en 70 väg (landsväg) enligt kontrolanten. jag hade för mig att man inte får vända på motortrafikled eller motorväg men det var det ju inte.

är det jag eller kontrollanten som har fel?

sen till min andra fråga. går det att överklaga belsutet?
:va

För mig låter det som rätt metod??? Så fick jag lära mig. Beslutet är väl det enda slag som INTE går att överklaga.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Beror på hur vägen ser ut. Nu har jag inte teoriboken tillgänglig, men jag har för mig att det står ungefär att om det är skymd sikt framåt (krön eller kurva) så ska man fortsätta framåt och hitta lämpligare ställe att göra en vändning på.

Tror nog du kan glömma att överklaga, även om du anser att du har rätt. Tyvärr.

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
mankan skrev:
2208422 Beror på hur vägen ser ut. Nu har jag inte teoriboken tillgänglig, men jag har för mig att det står ungefär att om det är skymd sikt framåt (krön eller kurva) så ska man fortsätta framåt och hitta lämpligare ställe att göra en vändning på.

Tror nog du kan glömma att överklaga, även om du anser att du har rätt. Tyvärr.
vägen var inte krökt eller skymd sikt det var en lång raksträcka.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
zingo00 skrev:
2208430 vägen var inte krökt eller skymd sikt det var en lång raksträcka.
Det låter _väldigt_ konstigt. Jag och samtliga kompisar som tagit körkort har fått vända på en större väg på våra uppkörningar. Antingen fick kontrollanten psykbryt eller så stämmer inte din historia överens med verkligheten.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ta fram din teori bok och leta upp vad det står. har han fel, gå till VV och klaga.

Kan du inte visa svart på vitt att han har fel är din chans till överklagan 0%.
Och med bevis, ungefär 1%... ;)

I övrigt är det så jag lärde mig oxå, fast det var ju två siffrigt antal årsedan... :rolleyes:

Lycka till
:hej

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
zingo00 skrev:
2208430 vägen var inte krökt eller skymd sikt det var en lång raksträcka.

Statestiken måste stämma, du hade väl oturen att vara en av dem som "måste" kugga.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
låter skumt det där, var det verkligen fritt på trafik när du gjorde svängen.. Hur såg det ut i övrigt runtomkring ?? Håller med kolla i böckerna vad som gäller..

Tror däremot inte att de kuggade dig för att de var tvungna pga statistik.. låter helt befängt.

Last edited:

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Motin skrev:
2208451 låter skumt det där, var det verkligen fritt på trafik när du gjorde svängen.. Hur såg det ut i övrigt runtomkring ?? Håller med kolla i böckerna vad som gäller..
jaksträcka på ca 700m och inga bilar

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Tyvärr tror jag det står på baksidan av kuggprotokollet att beslutet ej kan överklagas. Skulle det inte vara så skulle det knappast finnas uppkörningstider, då VV skulle bli överklagningsverket :tomten

Enda sättet är väl ifall du går in och klagar för någon som kan gå emot en kollega och fiffla med protokollet osv... Med andra ord varken lagligt eller realtistiskt.

Tyvärr, var förbannad och boka ny tid =/
Det fick jag känna på efter min kuggning.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
robeen skrev:
2208438 Statestiken måste stämma, du hade väl oturen att vara en av dem som "måste" kugga.

När jag körde upp så klarade alla sig utan problem, vi var ca 8st

Har dom ens några krav på sig att viss % måste kugga? Jag tror inte det, det är väl bara något som folk som inte kan köra hoj skyller på när dom kuggar...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
zingo00 skrev:
2208469 jaksträcka på ca 700m och inga bilar

ja nåt fel måste det ha gjorts annars kuggar de ju inte... Det kanske såg osäkert ut ? På det igen bara !!! Kör hårt

ozto skrev:
2208480 När jag körde upp så klarade alla sig utan problem, vi var ca 8st

Har dom ens några krav på sig att viss % måste kugga? Jag tror inte det, det är väl bara något som folk som inte kan köra hoj skyller på när dom kuggar...

Precis

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
ozto skrev:
2208480 När jag körde upp så klarade alla sig utan problem, vi var ca 8st

:fakta

Detta är ju garanterat en av alla "uppkörnings-historier". Läs körkort 2006, 2005, 2004...-tråden, där finns det historier som är av en annan värld :hihi

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Det kanske bara var någon liten detalj i samband med vändningen som fällde avgörandet för en i övrigt tveksam körning.

Har hört talas om folk som kuggar på idiotsaker på B-kortet, då har det varit bara för att få en anledning "på papper" eftersom körningen i övrigt varit tveksam utan att kontrollanten kunnat hitta någon specifik sak att kugga för.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
När man ska så kan man svänga höger på mindre väg, vända på den, och sedan köra ut på vägen igen i andra riktningen.
Så gjorde jag på min uppkörning... :)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
morecore skrev:
2208508 När man ska så kan man svänga höger på mindre väg, vända på den, och sedan köra ut på vägen igen i andra riktningen.
Så gjorde jag på min uppkörning... :)

Jo precis, det var därför jag frågade hur omgivningen såg ut.. om det fanns mindre vägar i närheten .. då gäller ju svänga höger och vända före stanna vid vägkanten och vända. De ser till det som är säkrast... och finns det ett säkrare alternativ så....

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag har också en fråga. (Ursäkta att jag lånar tråden, Zingoo) :rolleyes:
Men kan man se på mittmarkeringarna vilken hastighet det är på vägen. T.ex. kan man se på mittmarkeringarna på en 50-väg vilken hastighet det är?? Har kollat i böcker men kan fan inte hitta det.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ankan_84 skrev:
2208596 Jag har också en fråga. (Ursäkta att jag lånar tråden, Zingoo) :rolleyes:
Men kan man se på mittmarkeringarna vilken hastighet det är på vägen. T.ex. kan man se på mittmarkeringarna på en 50-väg vilken hastighet det är?? Har kollat i böcker men kan fan inte hitta det.
I allmänhet har 50-vägar betydligt tätare streck med mindre mellanrum, men det är absolut inget du kan lita på. 50-vägar kan ändras till 70 och vice versa, då byts skyltarna men mycket sällan målas mittlinjen om. Så håll koll på skyltarna.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024