Körkort 2005

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Jag kan ju omöjligt vara ensam här om att försöka ta kortet iår.
En tråd där vi mc-klantar kan dela med oss av tips&råd vore ju passande.

Nu efter att ha läst Bikes test av nya uppkörningsprovet blir man ju inte mindre sugen på att det ska bli lite plusgrader ute direkt.
Tydligen tycker dom att provet nu är lättare än tidigare, på gott och ont antar jag...

Själv tänkte jag gå på jarlatrafikskola vid solvalla, har första lektionen v9. Hoppas det är varmare då...

:tummenupp

EDIT :
För min del är jag nu äntligen klar med kortet.
Hur provet gick -> http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1488815&postcount=1535

Samlar bra länkar som finns överallt i tråden

Massa bra info + överskådliga bilder av nya konbanorna
http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf

Vägen till Körkort
http://www10.vv.se/vtk/

Om nya provet
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Vägverkets guide över några trafikregler
(rörliga bilder hur man placerar sig osv,)
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Exempel på krykörning.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1594599&postcount=1951

Säkerhetskontroll på skolans gsx750
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1406048&postcount=1171

Last edited:

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
BMW S1000RR 2017
tjockisbulle skrev:

Nu efter att ha läst Bikes test av nya uppkörningsprovet blir man ju inte mindre sugen på att det ska bli lite plusgrader ute direkt.
Tydligen tycker dom att provet nu är lättare än tidigare, på gott och ont antar jag...

Själv tänkte jag gå på jarlatrafikskola vid solvalla, har första lektionen v9. Hoppas det är varmare då...

Ett litet tips kan vara i och med du verkar bo i västerort är att kolla upp med Lötsjö i Jakan. Uffe där är kanon och dom har bästa statestiken på 1:a gångs uppkörare av MC kort. Var ett gäng som hoppa över till dom från både Jarla och Grönlunds som hade vart missnöjda. Men helt klart så finns det som som tycker Jarla och Grönis är bra. Bara vad JAG tycker och känner till....

//Nobody

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Nobody skrev:
Ett litet tips kan vara i och med du verkar bo i västerort är att kolla upp med Lötsjö i Jakan. Uffe där är kanon och dom har bästa statestiken på 1:a gångs uppkörare av MC kort. Var ett gäng som hoppa över till dom från både Jarla och Grönlunds som hade vart missnöjda. Men helt klart så finns det som som tycker Jarla och Grönis är bra. Bara vad JAG tycker och känner till....

//Nobody

äsch. har lästa massa trådar om olika skolar, inte hört nå större negativt om jarla så jag testar det. ligger precis vid jobbet och det är ju bra.

Gick på Lötsjö när jag skulle ta b-kort,
tog ett paket och dom försökte bara sälja på mig massa mer lektioner så jag bokade uppkörning privat och klarade det. Men så kanske dom flesta skolor är försig... :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
de ända negativa med det nya är att den nya varianten av garagevändningen är svårare än den gammla... nu skall man köra långsamt å i slalom... tyckte de va svårare än den vanliga garagevändningen när ja prova på det på skolan i sommras..

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Ska med försöka ta i år fyller dock inte år från i oktober så
:död

Fast snart e de vår så man får börja övningsköra..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
man har ju redan körkort. :gnissla Men så är det dags för mellan också..
Vad är lämpligst tros?. köpa mellanhoj så snabbt som möjligt och börja övningsköra eller går det lika bra att öva på en 125cc .. tänkte på att man måste dra runt på handledaren annars. :rolleyes:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
philsson skrev:
man har ju redan körkort. :gnissla Men så är det dags för mellan också..
Vad är lämpligst tros?. köpa mellanhoj så snabbt som möjligt och börja övningsköra eller går det lika bra att öva på en 125cc .. tänkte på att man måste dra runt på handledaren annars. :rolleyes:

Träna med din 125:a, det är inte någon större skillnad. Har du bara balans så fixar du det med lätthet. Själv hade jag inte ens kört en mil moppe när jag började övningsköra till mitt körkort. Körde 40 mil privat och tog 4 körlektioner så var det lugnt sen. :) Fast har du ändå tänkt att skaffa mellanbåge och inte tänker vänta till hösten när priserna gått ner något så är det väl lika bra att skaffa en på en gång.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
goodspeed skrev:
Träna med din 125:a, det är inte någon större skillnad. Har du bara balans så fixar du det med lätthet. Själv hade jag inte ens kört en mil moppe när jag började övningsköra till mitt körkort. Körde 40 mil privat och tog 4 körlektioner så var det lugnt sen. :) Fast har du ändå tänkt att skaffa mellanbåge och inte tänker vänta till hösten när priserna gått ner något så är det väl lika bra att skaffa en på en gång.
Visst om jag väntar tills hösten så får jag billigare hoj men jag får även ut mindre för 125an när jag säljer den.
Ang körkortet så tänkte jag öva på landsvägskörning, stadskörning med 125an och sen ta körlektioner på trafikskolan på banan då. vad tror du om det.. jag tyckte det lät smart.. kör då med deras hoj då tänkte jag. :rolleyes:

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Tjena!

Jag har redan skrivit teorin och den var ju busenkel :banana

Har även bokat uppkörning till 20/4 så det blir ut och köra så mycet jag bara hinner och min handledare orkar och om den där jädra våren ska ta o komma.

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Fzr 1000
Skall också ta kortet i år är tanken.

Teorin på körskolan va busenkel så nu är det uppskrivning på Torsdag som gäller. Jag har bokat 3 stycken dubbellektioner på körskolan och hoppas att det kommer klara sig (annars får jag väl ta ett par till bara :) ) för kortet skall jag ha till sommaren eftersom jag köpte en hoj i höstas :yoparty

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Nobody skrev:
....Lötsjö i Jakan. Uffe där är kanon och dom har bästa statestiken på 1:a gångs uppkörare av MC kort.
.....

Gick själv där förra sommaren. Hade mc-kortet i hand efter ~1 månads körning med dom. Har bara positiva saker att säga om dem!
Se bara till att teorin är avklarad innan. Det blir oftast lättare så. :)

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
betald
välkommen

tjockisbulle skrev:

vad trevligt, välkommen!
lättare eller inte, svårt att säga, men allt bygger precis som förut på att man lär sig att "kör hoj" :) det man kort kan säga är att det kommer handla mer om att förarprövarna vid uppkörningen tolkar körkunskaperna lite efter eget tycke och bedömmning, till skillnad mot gammla provet där det fanns lite fastare riktlinjer. dock ser dom lite mer "helhet" i körningen.
men som någon tidigare skrev, så krypkörningen blir inte mycket lättare, däremot högfarts delen känns det som om dom tyvärr har gjort ett nerköp, när det gäller kommande trafiksäkerhet, pga. något "lättare" bana, och att broms/undanmanöver är borttaget/omgjort.
men vi ses v9. så får vi diskutera mera.
mvh. ola

noize

Älskar med Oljud
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
Trimmad Rosa Cykel
fyller år 7/7, ska bara börja läsa teori... sen så :tungan

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
ska också uppgradera iår... fattar inte varför dom skulle ta bort konbanan, den va sketaskoj ju :tummenupp garagevändning och krypkörning däremot :3freak

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Ska ta mc-kort om jag hinner i år (21 september).... annars kanske man hinner övningsköra ett par hundra mil... :)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har både positiva och negativa saker att säga om Jarla. Men eftersom pro hänger här vågar man ju inte yttra sig alls, risken finns att man får spö om man skulle ses i sommar :rolleyes:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag klarade uppskrivningen i höstas ngngång o hade väl inte funderat så mycket på när jag skulle köra upp men så i julas så "råkade" jag köpa en zx9a o nu längtar jag efter våren o körkortet som en galning!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha