Mekanisk kamkedjesträckare

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jo, det är så att ägaren innan mig monterat en mekanisk kamkedjesträckare precis innan jag köpte hojen "vid 2200 mil". Vad jag undrar är hur justerar man en sån? Hur vet man att man spännt lagom mycket? Hur ofta ska den justeras?

/Micke

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Rammstein skrev:
Jo, det är så att ägaren innan mig monterat en mekanisk kamkedjesträckare precis innan jag köpte hojen "vid 2200 mil". Vad jag undrar är hur justerar man en sån? Hur vet man att man spännt lagom mycket? Hur ofta ska den justeras?

/Micke

Den ska du justera om det rasslar om kedjan eller vid byte av kedjan och släpor...
...men hur mycket vet jag inte. Saken är den att det står inte i verkstadsmanualen till hojen eftersom den ska sitta en automatisk på den orginal. Vad jag vet så brukar folk som håller på med sånt lyfta på ventilkåpan och känna sig fram eller nåt i den stilen.
Ett hett tips är att fråga Andersbrink

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag gjorde såhär: Släppte tills det rasslade, drog åt tills det slutade rassla. Låste den.

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Rammstein skrev:

/Micke

Tjenare..
Jag bytte en kamkedjespännare på en -99 gixer, och spännaren som sitter på orginal är automatisk, dvs att den justerar sig själv ju längre kedjan blir, medans den vi satte på var mekanisk, och det sitter en liten skruv högst uppe på spännaren, om du prövar att vrida den åt höger så kan den kanske hoppa ner ett hack till så kedjan är spänd igen..
annars så kan du bli tvungen att plocka bort den helt, när du har gjort så låser du pinnen som trycker mot kedjan i kortast läge, när du sen vrider på skruven så kommer den att hoppa ut igen, men det gör du när du har satt tillbaka den.
om du tar bort den helt, kolla då så att kolv nr:1 är i högsta läget, dvs att den ska vara så nära topplocket den kan,
Lycka till.
/Nille.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Rammstein skrev:
Så om det inte rasslar från motorn så behöver den inte spännas? :)
Nej, men det kan ju vara bra att inte ha den för spänd, som sagt. I instruktionerna står ett mått på hur mycket kamkedjan ska gå att trycka ner mellan kamdreven, men det stämde inget vidare på den jag mekade med. Det rasslade rätt rejält. Det var då jag utarbetade min nya metod som är beskriven ovan.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Mattias skrev:
Nej, men det kan ju vara bra att inte ha den för spänd, som sagt. I instruktionerna står ett mått på hur mycket kamkedjan ska gå att trycka ner mellan kamdreven, men det stämde inget vidare på den jag mekade med. Det rasslade rätt rejält. Det var då jag utarbetade min nya metod som är beskriven ovan.

Det var en verkstad som satte dit den, så den borde vara rätt spänd. Jag tänkte mest på efterjusteringar. För det är när jag ska börja skruva som det blir farligt! :skrämd :hihi

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM