300 timmar med Husaberg!

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Lämnade in motorn hos Olle Ohlsson drygt tre veckor sen för service, har idag fått veta vad som ska bytas...

Hojen är en FE 501 - 02, som gått över 300 timmar där vi endast bytt vipprullar ett par gånger. nu har den förvisso används mestadels till enduro/mx bruk, men av 300 timmar är säkert 40-50 på 70-90 km/h landsväg också.

För alla tvivlare av Husas kvalite...detta är det enda som behöver bytas:

Kamaxel (var helt slut lät det som i telefonen, skulle orka med ca 20 timmar till)
Vissa lager
Kamkedja
Bussning till kolvbult (eller liknande, hörde inte exakt vad han sa)
Kläppen på kamdrevet (för elstarten)

Det dom byter på min önskan när motorn ändå är delad:

Hel lagersats
Vipparmarskit till 03
Fixar elstarten (kläppen på kamdrevet)

Jepp, det tycker i alla fall jag är tyder på bra kvalite. Kolv, växellåda, foder och det mesta såg helt nytt ut :)

Last edited:
Adrian_J skrev:

För alla tvivlare av Husas kvalite...detta är det enda som behöver bytas:

Kamaxel (var helt slut, skulle orka med ca 20 timmar till)
Vissa lager
Kamkedja
Bussning till kolvbult (eller liknande, hörde inte exakt vad han sa)
Kläppen på kamdrevet (för elstarten)

Får inte dessa påståenden att gå ihop :D :crash

Greven: Hur menar du? Det är ju bara mindre saker, det enda som kostar lite är kamaxeln (ca 1300-1400:-). Kamkedja går ju bara på 350 :-

Ricky: Ca 3-4000:- i arbetskostnad tror jag, 500 i timmen i alla fall. Inte så ruggigt dyrt. Har ändå inte rätt verktyg, kunskap eller plats för att göra det själv.

"Kläppen på kamdrevet (för elstarten)"

Finns den annan kläpp som gör att den startar lättare eller vad ?

Kai

Kai skrev:
"Kläppen på kamdrevet (för elstarten)"

Finns den annan kläpp som gör att den startar lättare eller vad ?

Kai

Du får ursäkta men jag vet inte vad den är till för, är inte så haj på Husabergs motorer faktiskt. Mcbudet kanske vet? Det jag fått höra är att om de är fel spel på denna eller slitna så blir elstarten tjurig, nästintill omöjlig (vilket den också har blivit).

Det är en automatisk dekomp för att elstarten(förhoppningsvis)ska fungera.Vill du snika går det att lägga en svetsloppa på och slipa till den,men efter 300 timmar kan man väl kosta på sig en ny.
Adrian,har du kört 300 timmar med den enkla lagringen till balansvikten,eller sitter det dubbellager i din :confused: Min 400 har gått ca 50 timmar sen jag bytte och jag börjar redan bli nervös :crash
I vilket fall som helst ett intressant inlägg i den ständiga debatten om Husabergs kvalite' :tummenupp Dom rasar ju faktiskt inte så fort man trampar ner kicken som vissa påstår :fakta :fakta

Busaberg: Jag vet inte vilket lager som sitter i min faktiskt :) Det är en sen 02:a, uttagen bara månader innan 03:orna kom. Balanslagret var dock ett av de lager som var slut :)

Som du säger, detta var menat som ett "intressant" inlägg i den oändliga debatten på alla mc forum om Husabergs kvalite. Den överväldigande majoriteten av alla Husa åkare verkar mer än nöjda med sina maskiner, därmot är det många som har "polare" med rasade maskiner eller bara "hört" om en rasad maskin men aldrig vågat (?) ens provköra en själv... Man dömmer efter egna erfarenheter tycker jag. Mina säger 300 timmar utan strul, dyra reparationer osv, mina polares säger mer eller mindre samma sak. Jag var bered på att byta både kolv, foder, delar ur växellåda osv, men som det lät på Olle Ohlsson skulle de rulla ett bra tag till...

Nu är inte detta menat som kritik åt något håll, men är det helt normalt att en kam räcker 300 timmar för att sedan vara helt nedgången på hojar med race motorer som husa och ktm 520/525?

Jo det finns ju en anledning till att många tändkulemotorer lever än, låg effekt, hög vikt samt mycket gods att slita på gör ju sitt till för en lång livslängd, men det är ju inte race direkt ;)

Vastrix skrev:
...och betydligt fler kilon.

Blip skrev:
Jo det finns ju en anledning till att många tändkulemotorer lever än, låg effekt, hög vikt samt mycket gods att slita på gör ju sitt till för en lång livslängd, men det är ju inte race direkt ;)

race och race, det blir jävla fina rökringar med tändkule motor, skriv upp det.

300h är mycket!!! vass kam och hårda fjädrar sliter! men å andra sidan så hinner man en bra bit på 300h och har det kostat 3-4000 i reservdelar så är det inte direkt blodigt tycker jag!

Blip skrev:
Nu är inte detta menat som kritik åt något håll, men är det helt normalt att en kam räcker 300 timmar för att sedan vara helt nedgången på hojar med race motorer som husa och ktm 520/525?

Mcbudet skrev:
300h är mycket!!! vass kam och hårda fjädrar sliter! men å andra sidan så hinner man en bra bit på 300h och har det kostat 3-4000 i reservdelar så är det inte direkt blodigt tycker jag!

Så sant så, kan ju vara bra att veta då en 525 står högt på inköpslistan.

Busaberg skrev:

Adrian,har du kört 300 timmar med den enkla lagringen till balansvikten,eller sitter det dubbellager i din :confused: Min 400 har gått ca 50 timmar sen jag bytte och jag börjar redan bli nervös :crash

Är det en -02a så har den den dubbellagrade axeln. När du böt din satte du inte i den dubbellagrade då?

När jag köpte min 650 så hade den gått 75 timmar och ägaren före mig hade inte gjort ett skit åt med motorn, bara bytt olja å kört, så en kompis tog med motorn ner till sitt jobb som inte finns mer i sverige :( (husaberg) och killarna på motorline skulle byta vippor balansaxel och kolla över så det andra såg okej ut.

När jag fick tillbaka motorn så hade dom bytt ut alla lager fast det inte behövdes, kolv å foder såg knappt använda ut, det var bara vipplagren och ballansaxeln som var i behov av byte igentligen. Synd att det inte längre finns kvar i laxå, för billigare å bättre service finns inte hela kalaset med lager å jobb kosta mig 1000:- och 2 smörgås tårt stubbar. Efter det har jag ställt ventilerna en gång och jag har kört runt 25 timmar och en hel del gata av dom timmarna.

Vet inte vad jag vill ha sagt med det här men Husaberg :rock :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma