R1:a som knackar

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Min hoj började knacka när jag var ute och körde igår.
Fungerar som den ska men detta hårda och förhållandevis höga knackande ska ju inte vara där.

Knackandet följer motorvarvet, kan dock inte lokalisera var ljudet kommer ifrån, inbildar mig att det låter mer från högra sidan...

Kan kopplingen på något vis ge ett hårt knackande ljud eller är det mer troligt något lager?? Kan toppen börja knacka?

Hjälp!
 

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Ort
filipstad
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
Asken skrev:
Min hoj började knacka när jag var ute och körde igår.
Fungerar som den ska men detta hårda och förhållandevis höga knackande ska ju inte vara där.

Knackandet följer motorvarvet, kan dock inte lokalisera var ljudet kommer ifrån, inbildar mig att det låter mer från högra sidan...

Kan kopplingen på något vis ge ett hårt knackande ljud eller är det mer troligt något lager?? Kan toppen börja knacka?

Hjälp!

Hur långt har den gått? hur länge sen du bytte olja? :tuttar
 

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Ort
filipstad
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
Asken skrev:
5000mil, bytte olja för ca 300 mil sedan...
ok..
skulle ju kunna vara en ventiljustering på g, men du skriver ett hårt knackande ljud så ja vette faen :va

Rettorna blir ju rätt så hårt piskade så det kan nog va både det ena å det andra.. PM:a Swedie, han verkar ha koll på läget, å han kör ju själv retta
lycka till :tummenupp
 

Chii

Guest
:huvet
priest skrev:
ok..
skulle ju kunna vara en ventiljustering på g, men du skriver ett hårt knackande ljud så ja vette faen :va

Rettorna blir ju rätt så hårt piskade så det kan nog va både det ena å det andra.. PM:a Swedie, han verkar ha koll på läget, å han kör ju själv retta
lycka till :tummenupp

Feljusterade ventiler kanckar högt. Kolla med bladmått det går fort
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Det är inte feljusterade ventiler, knackandet har inte smygit sig på och så högt som det knackar kan inte ventiler knacka bara genom att vara lite ur justeringstoleranserna. ( Tror jag... )

Läste någonstans att ramlager inte knackade så hårt utan det vevstakslagrena knackade hårdare, tror det var Ulf Lundin som skrev det...

Vet inte hur det låter med en krök ventil, vilket i och försig inte verkar så troligt.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Sådär hade jag en gång men jag gasade till en gång och det sa tjong i motorn och ljudet var borta, fick förklarat att kamkedjan hade hoppat snett.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Nalken skrev:
Sådär hade jag en gång men jag gasade till en gång och det sa tjong i motorn och ljudet var borta, fick förklarat att kamkedjan hade hoppat snett.

Du skojar inte med mig :confused:
Kanske skulle börja med att lyfta på ventilkåpan och kolla där då? Kan man ju mätta ventilspelen med även om det absolut inte borde vara ventilerna som låter så som det gör...
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Då ska vi se,läst en hel del här inne om olika problem och kan börja med att säga att jag jobbar som bilmekaniker och inte för att skryta(sverige jantelagen) men har stor kunskap och jobbat med motortimning,motrrenoveringar med mera och en mc motor är i grunden som en bilmotor,alltså den består av vevaxel,ramlager,vevlager,vevstake,cylinder,topp,ventiler och detta drivs precis som på bil antingen av rem eller kedja.

ditt problem låter som antingen vevlager som kommer när man varvar eftersom det är glapp eller ramlager men det brukar ligga konstant knackande och givetvis svårt att exakt säga när man inte hört knackandet.Ventiler som är krökta som ngn antar här är helt utelsutet,skulle en ventil vara krökt så sluter den inte tätt mot ventilsätet och det föranleder till läckage och som i sin tur föranleder till ojämn förbränning på den cylindern och kontentan blir dålig/ojämn gång.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Tappa ur oljan i ett rent kärl, för att kolla om det är några spåner i oljan. Hittar du spåner så är det troligtvis ett lager ras. Ta även bort oljefiltret och kolla hur oljan ser ut där.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag blåste 3 lameller (utan att veta det förrän efteråt.......) och på en '00ans R1 motor jag hade i min 98 R1a. På den lyckades jag iaf kröka 3st tänder på vevaxelns drev som går till kopplingskorgen. Så varje varv så lät det mosigt i motorn. Det var bara att kassera skiten då det skulle kosta lika mycket o KANSKE få den fixad som att byta ut hela motorn.

Här är en film med ljud från hur min hoj lät. Lyssna o se om den låter likadant:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/knackigmotor.avi
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Swedie skrev:
Jag blåste 3 lameller (utan att veta det förrän efteråt.......) och på en '00ans R1 motor jag hade i min 98 R1a. På den lyckades jag iaf kröka 3st tänder på vevaxelns drev som går till kopplingskorgen. Så varje varv så lät det mosigt i motorn. Det var bara att kassera skiten då det skulle kosta lika mycket o KANSKE få den fixad som att byta ut hela motorn.

Här är en film med ljud från hur min hoj lät. Lyssna o se om den låter likadant:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/knackigmotor.avi

Det låter ganska likt som din gjorde Swedie, men mer hårt knackande på något sätt...

Jag kan ju kolla bakom kopplingskåpan för det är ju inte så mycket meck med det...

Lagerras, ger det spånor i oljan? Det är klart att det kan det väl göra vid rejält slitage vilket det iofs troligvis är på min om det nu är lagerproblem.

Som om det inte var nog med R1:an har jag min Husa nerplockad för byte av ett sprucket växeldrev. (sprucket i tre delar :confused: )

Tack för hjälpen allihop!!!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ramlager brukar inte ge spån i oljan, däremot vevlager. Av min erfarenhet iallafall. Tänk på att inte bara byta lager i din motor nu, då är det risk att skiten pajjar igen. Lämna in veven på kontroll så den inte slagit sig, kasta oljekylet, gör rent alla oljekanaler osv, du hajjar.
Det blir förmodligen svindyrt, förmodligen billigare att köpa ny beggad motor.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alla lagerras ger spån i oljan. Lagret (dvs spånorna) måste ju så att säga at vägen nånstans. Typ till oljan.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Asken skrev:
Lagerras, ger det spånor i oljan? Det är klart att det kan det väl göra vid rejält slitage vilket det iofs troligvis är på min om det nu är lagerproblem.

Det är inte direkt svarvspåner jag menar, utan små metallpartiklar som glittrar fint i oljan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ramlager = vevlager.
Kör inte med hojen, risken är att veven går åt helvete, trydligen är det inte lätt med olika tjocklekar på nya lager och då får man byta hela veven.
Det är givetvis skitsvårt tat sitta på forumet o föreställa sig hur det låter och vad det kan vara, det är iaf inte normalt som du själv förstått.

Höga extremvarv kan ta kål på ett vevlager ganska snart.
Det är heller inget R1 relaterat utan det kan hända på alla motorer.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ramlager=ramlager, vevlager=vevstakslager.

Jag tippar på att kamkedjesträckaren har gett sej,
alternativt, ett vevlager.
Vore det vevlagret skulle du inte kunna varva
den så länge innan staken går av.

Skittråkigt att det inte finns oljetrycksgivare (bara nivågivare),
iofs så finns det ett mätuttag på vänster sida av toppen men då måste
man ha nippel och manometer, dessutom så kan oljekanalen i vevaxeln
bli igenkläggad med lagerrester så att man inte ser något
fallande oljetryck.

Gör som "R1 T" skrev, kolla oljan efter lagerrester,
det syns tydligt om du har lagerras.

Jag tror ändå mest på kamkedjesträckaren.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top