Kvalgränsen vid tävlingen

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Är det någon som vet vilka regler som gäller angående kvalgränsen vid SM
Är det 107% eller 110% eller som det var 2002 de tre snabbastes genom snitts tid +15% eller finns där nyare regler
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
nr12 skrev:
Är det någon som vet vilka regler som gäller angående kvalgränsen vid SM
Är det 107% eller 110% eller som det var 2002 de tre snabbastes genom snitts tid +15% eller finns där nyare regler

Det är såvitt jag vet upp till arrangören att bestämma. Det har inte funnits någon uttalad kvalgräns i procent på nån av de tävlingar jag kört. Dock har riktigt långsamma förare svartflaggats. Det sätt som Hyllinge MS skötte det på i er klass denna helgen var inte snyggt nånstans.......250 förare som körde 1.09 i en mixad A+B klass fick inte starta medan Superbikeförare i en ren A-klass fick starta med samma tid, dessutom fick de veta detta efter Warmupen på söndagen....fruktansvärt ruttet gjort!

Ska man köra kvalgräns i mixade A+B klasser så i såfall 115%. 110 kan man ha i A-klasserna, 107 är däremot löjligt.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Chris Ash skrev:
Det är såvitt jag vet upp till arrangören att bestämma. Det har inte funnits någon uttalad kvalgräns i procent på nån av de tävlingar jag kört. Dock har riktigt långsamma förare svartflaggats. Det sätt som Hyllinge MS skötte det på i er klass denna helgen var inte snyggt nånstans.......250 förare som körde 1.09 i en mixad A+B klass fick inte starta medan Superbikeförare i en ren A-klass fick starta med samma tid, dessutom fick de veta detta efter Warmupen på söndagen....fruktansvärt ruttet gjort!

Ska man köra kvalgräns i mixade A+B klasser så i såfall 115%. 110 kan man ha i A-klasserna, 107 är däremot löjligt.

denna regel gällde 2002
 

Bifogat

  • roadracing regler 2002.BMP
    118.8 KB · Visningar: 68

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Som det varit de senaste åren i 250, så har det ju varit mer eller mindre fritt fram att starta, går det för långsamt eller man inte är uppmärksam på varvningarna så har det vart svartflagg som gäller.
Skulle vart en hel hög inklusive mig själv som inte skulle fått starta förra året på knutstorp.
Enda med knutstorp är att banan är jävlig att lämna fritt för passering på en del av banan. Men ändå extremt dåligt att inte gå ut med det tidigare, och dessutom med en "okänd" 110%-regel, tidigare har det som sagt vart ett snitt på 115% av de tre första.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Nr:18 skrev:
Noterar att i R1000 räcker det inte att klara 107% för att få starta.

Å andra sidan består R1000 enbart av B-förare, till skillnad från 250r.
Det inverkar ju lite på toppens tider :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tom skrev:
Å andra sidan består R1000 enbart av B-förare, till skillnad från 250r.
Det inverkar ju lite på toppens tider :)

Precis, kör 107% på snabbaste B-förare i 250 och vi får en helt annan tid.
Å andra sidan är det en sak att inte ha plats med förare, en helt annan att neka folk att starta när man har ung halvt startfält.

Edit:Kom att tänka på en sak till, har man 110% i SM när Watz,Mårtensson med flera är med blir det i praktiken lika svårt att kvala som att kvala till EM eftersom där också är 110%-gräns och de tillhör absoluta toppskiktet. Därför är 107 löjligt......
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Anledningen till beslutet var att tävlingsledningen tyckte det var en säkerhetsrisk med så långsamma förare när toppen körde så fort, de fjorton första under 1.05, och de ansåg risken stor att en stor klunga skulle bildas vilket ökade risken vid varvning. Detta var grunden till beslutet och då valde man 110% som en utvalsregel, antagligen för att 107% var för snävt och för många inte skulle få starta och att 115% var för generöst, bara jag som inte klarade den gränsen.
Det beslutet kan jag acceptera men det jag inte kan acceptera är informationen, eller snarare bristen på information.

Eftersom det inte är direkt vanligt att beslut av denna sort tas i SM så var det för vissa av de som inte klarade gränsen inte intressant att gasa ihjäl sig på kvalet eftersom man vet att man startar sist eller näst sist. Första passet körde jag in kolvar, cylindrar etc. Andra passet trodde jag att jag ökade men alldeles för lite, och det grämer mig.
De borde ha påpekat redan efter första kvalet, eftersom problemet var samma då, att vi som var långsamma behövde lägga på ett kol eftersom risken för ett utkvalning fanns. Detta gjordes inte.
När de inte gör detta kan de åtminstone ha förstånd nog att meddela oss beslutet DIREKT efter att det tagits, vilket var på jurymötet vilket hålls efter sista träningspass vilket borde innebära att beslutet tagits senast 19:00, har svårt att tänka mig att de satt kvar till 23:00 innan beslutet togs, men detta är en tid somjag inte vet exakt.

Istället får vi, när vi står och väntar på att köra ut på banan, veta att tävlingsledningen vill prata med oss efter warm-up .
Då får vi veta att vi får välja mellan att inte starta eller att starta och köra fem varv och sedan självmant köra in efter fem varv eftersom man inte vill hålla på med svartflaggning.
Då fick jag även frågan om jag tycker det är ok. Vad svarar jag på det? Har jag något val annat än att acceptera tävlingsledningens beslut?

Att jag inte får denna information förrän 14-15 timmar efter att beslutet tagits är riktigt dåligt. Hade jag vetat detta på lördagen hade jag kunnat åka hem och ha en hel dag med min familj.
Att starta och köra fem varv är kanske bra startträning men samtidigt på gränsen till förnedrande tycker jag, en bjudning med armbågen.
"Kör du fem varv så att du får lite valuta för pengarna men sedan vill vi inte se dig på banan."
Var det kanske för att få ett större startfält för Viasatinspelningen?
Att samma regel inte användes i NSBK var tydligen pga av att toppen inte var lika tight där och att det enbart var en förare som inte klarade 110%-gränsen och man ansåg då att det inte var lika stor risk vid varvning.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tråkigt för er som inte kvalade in, jag vet hur det känns :död
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tycker ändå på nåt sätt att man kanske på warm-up'en skulle sagt att ni kanske skulle bli svartflaggade om det gick för långsamt, och att det kanske skulle kunna bli tidigt. Då hade ni vart medvetna om det, så ni inte missat flaggan, och ni hade kanske kunnat få upp tempot och fått köra fler än fem varv..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fy laban vad trist. Samtidigt som man kan förstå tävlingsledningens resonemang och måste respektera deras beslut blir det inte roligare för de som blivit utkvalade och kanske åkt långväga och dessutom levt i tron att de ska få köra ända fram till några timmar innan start. Att aktivt använda kvalgräns kan jag inte påminna mig om har skett vid något tillfälle i någon klass under de fyra åren jag tävlat. Att sätta kvalgränsen godtyckligt tycker jag är konstigt, att sätta kvalgränsen i efterhand tycker jag är tveksamt och att inte informera de berörda direkt efter att beslutet tagits tycker jag är riktigt dåligt. Jag kan tänka mig hur det känns att stå i bland andra Gustavs skor på söndagmorgonen inne i kanslit och få beslutet. Det måste vara som en blandning mellan en kall dusch och en örfil.

Eftersom det är en blandad klass med A+B borde det rimligen stå klart och tydligt i tillägsreglerna i inbjudan om kvalgräns kommer att användas och i så fall vilken. Detta är av speciellt intresse för de förare som rikerar att bli utkvalade som då har möjligheten att på förhand besluta om de överhuvudtaget ska lägga ner mycket tid och lägga ut mycket pengar.

Det är extra trist att detta händer i 250R eftersom det i den klassen har arbetats hårt och intensivt för att attrahera nya förare för att rädda klassen och bevara dess existens, att då ganska omgående sätta igång och sparka ut samma förare som man just ropat in tyder inte på något vidare långsiktigt tänkande.

Efter min första och hittills enda genomförda tävling i 250R som var på Sviestad i år står jag och eftersnackar lite med två snabba A-förare. Den ena, som har vurpat och är inte på bästa humör, slänger ur sig: "Äh, jag gillar inte att köra när det är så här många varvningar". Antingen tänkte han sig inte för när han öppnade käften eller så sket han in att en av de där som han ogillade att ha på banan stod bredvid honom, men det är väl så det är, lika barn leka bäst. Jag hoppas att 250R lyckas locka till sig fler snabba förare till nästa år annars lär startfälten åter igen vara nere på 10-15 startande och alla undrar varför igen vill köra racer.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
....står jag och eftersnackar lite med två snabba A-förare. Den ena, som har vurpat och är inte på bästa humör, slänger ur sig: "Äh, jag gillar inte att köra när det är så här många varvningar". ......

Han gillade kanske bättre att köra med tio man väl utspridda på banan som i lugn och ro kunde fundera över bestyckning och nickasil-firmor. ....
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Hela denna hantering av ärendet får mig att allvarligt tveka om jag ska göra slag i mina funderingar på att prova på 250R. Det verkar mycket mer renhårigt att fortsätta i R600 där man vet att man för det mesta måste klara en kvalgräns, än detta till synes godtyckliga beteende, där man kan få åka 60 mil till en bana för att tävla, bara för att på racedagens morgon få beskedet att man inte är önskvärd, med hänvisning till en regel som aldrig annars tilllämpas.

Ni som är aktiva i denna klass tycker jag ska gå till botten med detta och få besked om det kommer att gå till så här även i framtiden?

Minimikravet när man lägger ut så mycket tid och pengar på sitt intresse måste vara att man vet vad som gäller innan man betalar in anmälningsavgiften och bestämmer sig för att delta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Han gillade kanske bättre att köra med tio man väl utspridda på banan som i lugn och ro kunde fundera över bestyckning och nickasil-firmor. ....

Precis! Det där är inget annat än jävla kärringfasoner! Snabba A-förare som spyr galla över varvningar och långsamma B-förare är depåns bottenskrap, som tur är så är de sällsynta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Relapse skrev:
Hela denna hantering av ärendet får mig att allvarligt tveka om jag ska göra slag i mina funderingar på att prova på 250R. Det verkar mycket mer renhårigt att fortsätta i R600 där man vet att man för det mesta måste klara en kvalgräns, än detta till synes godtyckliga beteende, där man kan få åka 60 mil till en bana för att tävla, bara för att på racedagens morgon få beskedet att man inte är önskvärd, med hänvisning till en regel som aldrig annars tilllämpas.

Ni som är aktiva i denna klass tycker jag ska gå till botten med detta och få besked om det kommer att gå till så här även i framtiden?

Minimikravet när man lägger ut så mycket tid och pengar på sitt intresse måste vara att man vet vad som gäller innan man betalar in anmälningsavgiften och bestämmer sig för att delta.

Dra inga jätteväxlar av detta. Det har hänt en gång på jag vet inte hur många race. Detta på grund av en inkompetent och puckad tävlingsledning.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Angående kvalgränser...

Eller myntets två sidor,

å ena sidan tycker jag det är väldigt tråkigt att den eller de regler som funnits under flera år inte tillämpats och därför på något sätt blivit något som alla bortser ifrån, både förare och arrangörer. Det är ju fruktansvärt tråkigt att åka långt till en tävling och sedan inte få köra på grund av en regel ingen tillämpat på flera år, (dock är det ju inget ovanligt att en förare inte kvalar in det sker ju ofta i rookie klasserna) men det är ju tråkigt att man får reda på detta efter warm-up på race dagen. Därför anser jag att det om det skall användas kvalgränser nästa år skall detta bestämmas långt innan säsongen och sedan skall dessa gränser användas konsekvent under hela året.

å andra sidan, förstår jag verkligen att stora fartskillnader innebär större risker för utövarna, både de som varvar och de som varavas.
I en race situation där du fightas med andra förare kan du komma ikapp någon som kör 5-6 sekunder långsammare per varv och under något ögonblick skall du avgöra om du skall köra om den varvade på höger eller vänster sida, skall detta ske med någon sorts säkerhetsmarginal blir det väldigt svårt, ju större fartskillnad desto svårare blir avvägningen. När dessutom blåflaggningen fungerar väldigt dåligt försvåras omkörningarna ännu mer.
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Skall man använda kvalgränser så skall det klart och tydligt framgå i tilläggsreglerna vilka gränser som gäller och att man har för avsikt att tillämpa dessa.
Man kan fan inte komma någon timme innan start och säga "ni kör för långsamt, så NU har vi bestämt oss för att tillämpa EM-regler (!) vad gäller kvalgränser" :kocko

Samtidigt så förstår jag att tävlingsledningen såg på det hela ur ett säkerhetsmässigt perspektiv,
MEN MAN KAN FAKTISKT SKÖTA DET LITE SNYGGARE :fatta!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som jag skrev så köper jag säkerhetsaspekten så själva beslutet är ok med mig för jag vet att jag kör betydligt långsammare än de snabbaste. Däremot är hanteringen av det hela under all kritik. Hade jag fått veta det när jag tycker det är rimligt att jag får veta detta, dvs när beslutet tagits hade jag åkt hem och haft en hel söndag med min familj istället för att se fram emot något som jag inte får vara med om.
Har för avsikt att låta tävlingsledningen veta detta också.
Det var desutom extra tråkigt när jag på warm-upen kapade 1,6 sekunder och körde jämnt med de två framför mig och kände att det fanns mer att ge på flera ställen. Så jag var ganska glad när jag gick till kansliet för att få vad jag trodde var en uppmaning om extra uppmärksamhet och information om att jag riskerade svartflaggas om det belv för hett.
Det som är bra är att det kommer fler chanser.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top