nr12 skrev:Är det någon som vet vilka regler som gäller angående kvalgränsen vid SM
Är det 107% eller 110% eller som det var 2002 de tre snabbastes genom snitts tid +15% eller finns där nyare regler
Chris Ash skrev:Det är såvitt jag vet upp till arrangören att bestämma. Det har inte funnits någon uttalad kvalgräns i procent på nån av de tävlingar jag kört. Dock har riktigt långsamma förare svartflaggats. Det sätt som Hyllinge MS skötte det på i er klass denna helgen var inte snyggt nånstans.......250 förare som körde 1.09 i en mixad A+B klass fick inte starta medan Superbikeförare i en ren A-klass fick starta med samma tid, dessutom fick de veta detta efter Warmupen på söndagen....fruktansvärt ruttet gjort!
Ska man köra kvalgräns i mixade A+B klasser så i såfall 115%. 110 kan man ha i A-klasserna, 107 är däremot löjligt.
Nr:18 skrev:Noterar att i R1000 räcker det inte att klara 107% för att få starta.
Tom skrev:Å andra sidan består R1000 enbart av B-förare, till skillnad från 250r.
Det inverkar ju lite på toppens tider
Teddy skrev:....står jag och eftersnackar lite med två snabba A-förare. Den ena, som har vurpat och är inte på bästa humör, slänger ur sig: "Äh, jag gillar inte att köra när det är så här många varvningar". ......
Chrille skrev:Han gillade kanske bättre att köra med tio man väl utspridda på banan som i lugn och ro kunde fundera över bestyckning och nickasil-firmor. ....
Relapse skrev:Hela denna hantering av ärendet får mig att allvarligt tveka om jag ska göra slag i mina funderingar på att prova på 250R. Det verkar mycket mer renhårigt att fortsätta i R600 där man vet att man för det mesta måste klara en kvalgräns, än detta till synes godtyckliga beteende, där man kan få åka 60 mil till en bana för att tävla, bara för att på racedagens morgon få beskedet att man inte är önskvärd, med hänvisning till en regel som aldrig annars tilllämpas.
Ni som är aktiva i denna klass tycker jag ska gå till botten med detta och få besked om det kommer att gå till så här även i framtiden?
Minimikravet när man lägger ut så mycket tid och pengar på sitt intresse måste vara att man vet vad som gäller innan man betalar in anmälningsavgiften och bestämmer sig för att delta.
Goodstuff skrev:Då får vi veta att vi får välja mellan att inte starta eller att starta och köra fem varv och sedan självmant köra in efter fem varv eftersom man inte vill hålla på med svartflaggning.
Det är som du skrev en annan gång; RR i Sverige arrangeras för amatörer av amatörer.Nyteknik skrev:Fan vad dåligt av arrangören!!!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |