Koppling igen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har sökt, men hittar inte detta problem nånstans. Har under säsongen fått justera kopplingen(spänna vajern) mer och mer och nu går det inte längre. Vajern är helt utjusterad på bägge ställen och den kopplar i princip inte ur alls. Har kollat lameller och skivor och hittar inget fel, kopplingen har heller inte slirat eller liknande. Om man tar en polygrip el motsv och kopplar med nere vid motorn(vrider förbi vad vajern klarar) så verkar hela paketet funka som det ska.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Går kopplingen lätt med polygripen, är det hårdare fjädrar i korgen, kolla om det ska sitta en lös kula på pinnen som pressar tryckplattan, isåfall kolla om kulan sitter där.

Har du pdf fil eller nåt att posta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Går kopplingen lätt med polygripen, är det hårdare fjädrar i korgen, kolla om det ska sitta en lös kula på pinnen som pressar tryckplattan, isåfall kolla om kulan sitter där.

Har du pdf fil eller nåt att posta.

Kopplingen går inte speciellt lätt med polygripen. Kulan sitter där den ska.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vet inte exakt hur yamahans koppling är ihopsatt, men på hondan har man olika shims på "tryckaxeln" för hur mycket lamellerna/stålplattorna är slitna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Vet inte exakt hur yamahans koppling är ihopsatt, men på hondan har man olika shims på "tryckaxeln" för hur mycket lamellerna/stålplattorna är slitna.

Jo, men det är ju så mycket. Vi pratar om att jag spänt vajern centimetrar.

GSXR1100: I princip ja.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jo, men det är ju så mycket. Vi pratar om att jag spänt vajern centimetrar.

GSXR1100: I princip ja.

De shimsen gör betydligt mer på vajern än man tror...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Standard för alla kopplingar jag har kommit i kontakt med är att det finns två justeringar. En i vajern som man egentligen bara finjusterar för att få handtaget på rätt ställe och en som gäller spelet i mekanismen med hänsyn til funktion.

På moppar och en del crossar var detta helt enkelt en distans som man shimsar till rätt läge utan vajern inkopplad

På Sukkorna har det varit en justerskruv som man justerat utan vajern inkopplad. Denna skruv justera man in till dessa att man känner att den ligger an(dvs precis när kopplingsmekanismen börjar trycka) sen släpper man skruven ett kvartsvarv och låser den.

Så på din hoj hade jag tagit bort vajern och letat reda på var du egentligen ska justera i det här läget. Någonstans måste det finnas en justering, även på en räser, vare sig det är en skruv med låsmutter eller en distans som ska shimsas.

När sedan mekanismen är shimsad/justerad till ett litet(helst rekommenderat spel) så ska vajern dit och justeras så du har ett par millimeters glapp i vajern. Det glappet är VIKTIGT för annars kan du ligga med lite "koppling" vilket minskar trycket i korgen och ger småslir och snabbt förbrukade lameller och skivor.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
I Gamlots skiss så bör 14-15-16 utgöra den kritiska justeringen i det här läget där 14 skruvas in till anliggning, lättas lite och sen låses med 16 på något vänster.

Iom utväxling och funktion så kommer en justerin i tiondelar här märkas som millimeter i vajern.

Edit/ Om jag har förstått gamlots sprängskiss rätt så trycker kulan21 direkt emot pinnen14 när man kopplar och i avlastat läge ska det finnas ett litet glapp mellan dessa. Det låter som att det glappet är för stort i din hoj.

Edit/Gamlo-sprängskissen
YA6582_17.gif
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tack för det boys, det är med all säkerhet en justeringsgrej. Det är precis som på en moppe, en justerskruv och låsmutter.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du har inga splines nånstans som börjar ge med sig? Jag hade ett sånt problem i min b*l, jag var övertygad om att vajern höll på att gå av innan jag såg att kopplingsarmen var helt ren på splines invändigt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nu är det fixat. Låsmuttern till justerskruven hade trillat av.... :rolleyes:
Så justerskruven har gängat sig utåt allt eftersom säsongen gått.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Nu är det fixat. Låsmuttern till justerskruven hade trillat av.... :rolleyes:
Så justerskruven har gängat sig utåt allt eftersom säsongen gått.
Supermecken Chrille vann denna tävling, mest beroende på min skiss iof :tungan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Kom bara ihåg att när du justerar skruven så SKA det finnas ett litet glapp faller du för frestelsen att dra den till nollspel så kan det resultera i precis samma skit som en vajer utan spel. Även om du hundra på att dinn nollttolerans är ok när du smäcker ihop det så kan det gå åt pipan när den blir varm eller slits sedan....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top