Vad ska man tänka på när man köper VFR?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Efter att ha varit och kikat på några RD350 har jag bestämt mig för att det inte räcker med en sådan för mig, blir antingen en CBR1000F från 87 eller 88 eller en tidig VFR 750.

Vad bör man kika och lyssna efter på en sådan? Hur långt kan de ha gått utan att börja bli slaka?

Sugen :)

Tacksam för svar
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
stoffer skrev:
Efter att ha varit och kikat på några RD350 har jag bestämt mig för att det inte räcker med en sådan för mig, blir antingen en CBR1000F från 87 eller 88 eller en tidig VFR 750.

Vad bör man kika och lyssna efter på en sådan? Hur långt kan de ha gått utan att börja bli slaka?

Sugen :)

Tacksam för svar
På En dansk VFR sida har dom en "shopping guide" i PDF-format för sugna VFR köpare - läs den!VFR Danmark

Hojen är känd för att ha en riktigt bra och tålig motor men dämpningen kan man nog räkna med att fräsha upp på en så gammal hoj om man vill ha den prestanda som den hade från början (ja då blir den bättre faktiskt).
Det är svårt att gå helt fel när man köper en VFR, om det allmänna skicket är OK. Det är ju ingen värsting racer, kan man lungt säga, men med väghållning som är OK (om än lite trögstyrd, men det kan man mickla med) och en motor med ett OK register med 95 kusar på topp och ett härligt V4 ljud (om du byter till en öppnare kanna). När du lyssnar på motorn så kom ihåg att den har kamdrev och inte kamkedja så finns ett vinande ljud som inte många andra hojar har, men som är helt i sin ordning. Har du sen inte åkt V4 förr, så är den inte lika silkeslen i gången vid låga varv (<3000) som en rad 4. Det är åxå som det ska och beror på hur tändföljden är lagd (det är 270 graders "paus" mellan 3:e och 2:a cyllens puff).

Saker som folk återkommande klagar på är:
1) Att likriktare/regulator går sönder - bl.a. pga korkad placering men även pga dålig dragning av sladdar (en given modifiering när du köpt). Det kostar inte skjortan att byta, men man vill ju veta om den är OK på hojen man köper. Överladdning av batteriet blir effekten och symptomen är luriga men bl.a. att man måste ladda batteriet återkommande - ganska lurigt att komma under fund med vid en provkörning.
2) Defekta styrlager - knackljud i styrhuvudet vid hård inbromsning, eller ett kännbart hack när man "svänger" med framhjulet i luften (sätt upp den på centralstödet och låt nån sitta på passagerarplats). Inte heller dyrt eller svårt att byta faktiskt.



Jag skulle annars kolla alla de vanliga sakerna som man måste kolla när man köper en beg hoj, men det kan du hitta mer om nån annanstans.
På en hoj för så pass lite pengar är ju däck och drivpaket en ganska stor del av priset - se till att det är schysst eller pruta!

Återkom sen så skall vi snacka om vad man skall fräsha upp för att ge den ett nytt liv.

Lycka till!
 
Last edited:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
UrbanTiger skrev:
Det viktigast tror jag ändå är bakdämparen. Orginalen är kass redan från början på dom första årsmodellerna i alla fall. Lämpligast om den är bytt till en Öhlinare eller motsvarande.

Sant.
Tyvärr är det ganska ovanligt att VFR ägare är så intresserade av köregenskaper att de byter bakdämp och beg kvalitetsdämpare är inte lätt att få tag på till dessa. Jag har äntligen satt på en splirrans Wilbers på min -94 och det är en magnifik skillnad!

Jag glömde säga att jag inte i första hand skulle köpa en som är äldre än -90. Före 90 är det 37mm innerben och det är inte lika kul. Dessutom är det svårt att få tag på aftermarket pryttlar till VFRer från före 90.
Kan man hosta upp lite mer så blev hojen uppiffad -94, med lite fastare fjädring och ny (snyggare?) kåpa osv men nån revolution var det inte. -94 till -97 är samma hoj och -98 gjorde man lite med motorn bl. a. hostade dom upp den till 782 kubik men kallade det en 800! Sen blev det....flåt, jag skall gå och berätta för hönsen i stället, dom kanske är intresserade.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
U-joppe skrev:
Sen blev det....flåt, jag skall gå och berätta för hönsen i stället, dom kanske är intresserade.

Ohh no, du fortsätter snällt och fint i denna tråd och berättar om viffrar. :tummenupp
Har haft en gammelviffer (-86) i 3 år nu och är fortfarande kanonnöjd att jag valde denna hoj som förstahoj. Det är dock som du och Urban Tiger skriver att dämp och broms inte är "överdimensionerade" på något vis :rolleyes: . Motorn är en dröm och drar jämt och fint upp till 8000 rpm sen kommer ett skönt klipp mellan 8-10 000 rpm då sången ur V4:an blir helt underbar.
Touringegenskaperna går inte att klaga på. Det är trots allt en tourer (i dagens touring mått mätt).

Sen om stoffer vill ha en snygg orginal 86 som är i mint condition så är det bara att höra av sig. Till rätt pris säljer jag allt.

large27small.jpg


gladh
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Jag återkommer senare kanske, ungarna låter mig inte just nu - dom skall spela Björne spelet och då har man inget att sätta emot...

Grymt fin hoj!
Om du får finare kanna på den så kommer amerikanarna att dregla. Den såldes aldrig vit där och det har blivit eftertraktat verkar det som.
Har du varit å surfat runt på VFRdiscussion.com (USA) eller http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/ (Bra engelsk site) eller Texasgarage eller....
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
U-joppe skrev:
Jag återkommer senare kanske, ungarna låter mig inte just nu - dom skall spela Björne spelet och då har man inget att sätta emot...

Grymt fin hoj!
Om du får finare kanna på den så kommer amerikanarna att dregla. Den såldes aldrig vit där och det har blivit eftertraktat verkar det som.
Har du varit å surfat runt på VFRdiscussion.com (USA) eller http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/ (Bra engelsk site) eller Texasgarage eller....

Sedär, det finns forum för allt. Jag ska snoka runt lite på dom.

Klart att hojen är fin, den är ju dekaltrimmad :D
Jag besiktigade hojen i förra veckan (utan anmärkning) och när jag rullar in den i hallen så säjer besiktningsmannen:
-"Det var ett kärt återseende, det är inte offta man får se denär årsmodellen"
Här mummlar jag fram nåt om att det var kul att han tyckte det etc.
-"Du, du borde slänga på ett 4-1 system och ombestycka den så kommer du att göra såhääär (måttar en meter mellan händerna) långa lakritsremmar i utgången på kurvorna."
Det är ungefär här som jag tappar hakan och undrar var jag har hamnat. :lol

gladh
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Åh, tack för allt kunnande och alla svar! Nu var det ju så att.. :rolleyes: ...jag gick och köpte mig en såndäringa CBR1000.

Slå mig inte! Det var jätteintressant läsning, har alltid gillat VFR:en!


Gladh: Fan, den där VFR:en är en kopia av den som gjorde att jag först fick upp ögonen för modellen! En affisch i kontoret utanför verkstan där jag utbildades 1995 =). GRYMT FIN!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
stoffer skrev:
Åh, tack för allt kunnande och alla svar! Nu var det ju så att.. :rolleyes: ...jag gick och köpte mig en såndäringa CBR1000.

Slå mig inte! Det var jätteintressant läsning, har alltid gillat VFR:en!


Gladh: Fan, den där VFR:en är en kopia av den som gjorde att jag först fick upp ögonen för modellen! En affisch i kontoret utanför verkstan där jag utbildades 1995 =). GRYMT FIN!


Då är det ingen idé att jag börjar förse dig med ännu mer info. om just VFR:erna. Och om CBR 1000 vet jag väldigt lite!

Jag får väl önska dig lycka till med nyförvärvet och hoppas att du blir lika nöjd med den som jag är och har varit med de VFR:er jag har haft!

// Niklas
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Ja, jag är väldigt nöjd. Hade en CBR1000F innan också, och var nöjd med den ända tills den blev skrynklig i ramen ;)
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
På CBR1000F så är det kamkedjesträckaren som kan vara sliten & behövs bytas... Det är en standard defekt på CBR:en så att säga!
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Lite gammal tråd som jag lyfter upp igen. Funderar på att köpa en VFR... :)
Vad kostar en likriktare/regulator?
Är det vanligt att orginaldämparna rostar sönder?
En okunnig fråga:
Hur vet man att mc:n är rätt bestyckad när det sitter ett slip-on på?
Vissa slip-on kräver inte ombestyckning vad jag läst, men hur vet man det när man väl är hos säljaren och inte har möjlighet att t.ex. kolla tändstiften eller bänka den?

å jo, hur långt ventiljusteringsintervall är det på hojarna?
 
Last edited:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Jag har inte hört nått om rostproblem på originaldämparna, men dom sitter nog inte på så länge heller. VFRens härliga ljud maskeras effektivt av orginalaren. Det finns gott om originalpipor till salu om du skulle få problem (och av nån outgrundlig anledning ändå vill ha en).

Likriktaren kostar ca 1600 på Lelles eller Touring butiken. David Silver Spares (nätet/england) är mycket billigare - kolla själv. Likriktare från andra hojar kan åxå funka, jag kör en fireblade modell med ordentligt med kylflänsar

Bestyckningen behöver knappast ändras om du bara har ett slipon på och kanske ett annat luftfilter. I alla fall inte om det är motorns hälsa du tänker på. 99.5% av alla VFR ägare (av modeller med pipan på sidan) har bytt till nått annat och 99.49% av dom har inte bestyckat om. Det är helt enkelt så testat som nått blir. Vill du få ut en halv kuse till så kanske ombestyckning + bänkning är nått.

Ventiler skall ställas var 2500:ade mil på 90-97 modellerna, dom andra vet jag inte.
 
Last edited:

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
när det gäller likriktarproblemen, vad menas med att dålig dragning av sladdar kan vara orsaken?
Har du placerat din fireblade likriktare på samma ställe som original?

I övrigt, tack för de insatta svaren. :tummenupp
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
kebne skrev:
när det gäller likriktarproblemen, vad menas med att dålig dragning av sladdar kan vara orsaken?
Har du placerat din fireblade likriktare på samma ställe som original?

I övrigt, tack för de insatta svaren. :tummenupp

Jag fattar inte sånthär själv, men så har jag fått det berättat:
Om det är dålig kontakt någonstans mellan generator och batteri så kan likriktaren ta skada.
Om du byter likriktare utan att kolla och fräsha upp alla skarvar, eller utan att byta batteri (om det är urkasst) så riskerar man att paja nästa likriktare åxå.
Likriktaren på VFRen och vissa CBR600 och Blackbirdmodeller är inte bra och sitter taskigt till. VFRens får dålig kylning så vissa sätter på en PCfläkt på dom för att dom ska hålla längre, andra köper likriktare av andra modeller (fireblade funkar med modifiering). Min blade likriktare sitter där originalet satt men har feta kylflänsar och så har jag sett till att den sitter tajt mot bakramen så att värme ska kunna gå den vägen.
 

Cheerlock

Högst elementärt!
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Honda VFR750F
Jag hakar på den här tråden trots att starten på den var gammal men inläggen var bra och lite färska har visst tillkommit.
Jag är helt grön på det här med sporthojar men rätt nyfiken av mig.
Kan någon säga vad som är normal bensinförbrukning för en VFR? Min drar väl ungefär 0,7-0,8 lit/mil vilket känns mycket speciellt när bensinen blivit dyrare... Kan man justera något så man kommer ner lite i förbrukning? Helst vill jag ju inte förlora det där lilla extra draget förstås men det finns kanske utrymme?
En annan grej; är det någon som kan tipsa om kåpor? Beg eller nytt, original eller pirat. Helst vit. Jag är desperat! Jag har annonserat hur mycket som helst på olika ställen och min hoj verkligen inte lika fin som den på bilden tidigare på denna tråd så det finns liksom utrymme för förbättring...
Hoppas någon kan komma med lite tips.
Nu ska jag försöka ragga mekarsällskap :)
/Cissi
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Har bara hört att Viffrarna drar lite mer soppa, men kan gå på 0,5 L/milen vid lugn körning. Någon som vet mer?
Har du slip-on på din hoj/andra modifikationer eller är det original?
/Thomas
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
kebne skrev:
Har bara hört att Viffrarna drar lite mer soppa, men kan gå på 0,5 L/milen vid lugn körning. Någon som vet mer?
Har du slip-on på din hoj/andra modifikationer eller är det original?
/Thomas
Min -98 alltså 800 Fi drar 0,5 - 0,6 l/mil allt beroende på hur jag kör
(ganska självklart). Upplever den iallafall inte som törstig. Är själv relativ nybörjare på det här men kör mycket. Kan bara ge tummen upp till hojen. Gällande dämpning m.m. får jag återkomma efter att ha smiskat lite bana på Sturup Raceway. Tror iofs min orutin / okunskap sätter gränserna innan hojen gör det.

Slip On montage kräver ingen ändring av insprutningen på dessa modellerna.
Köpte själv ett Scorpion och det är framtaget för VFR 800 Fi så det ger lite lite extra effekt speciellt där den är lite svag i mellanregistret samt ett jäkla gött ljud!

Sen vet jag en här på forumet som sysslar lite med bling bling till just VFR, gjuter kolfiber och sånt där... :hihi

U- joppe, när får jag tillbaka min orginalkuts?! :4skrika
"Cool" fiber skärmen och kutsen kan vänta ett tag till...
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Håll ut Maverick, lacken torkar som bäst.

Att få tag på kåpdetaljer är ju olika svårt beroende på årsmodell. Jag skulle hålla ett öga på tyska e-bay, men man får nog vara beredd att lacka om.
Pirat finns men är då inte som utbytesdelar utan mer som krashkåpor.

Man kan kolla dom utländska handlarna om man är beredd att betala David Silver Spares och Ron Ayers. Båda finns på nätet och är billigare än original. Dom har inte allt (dom köper upp restlager tror jag) så man måste ha tur även med dom.
Jag har fått krypa till korset och köpa originalkåpdelar till min, och jag har ändå hyffsad koll på vad som finns.

0.7-0.8 låter 0.2 för mycket, kanske dags att serva?
Min ena drar 0.0 milen just nu....suck.
Den andra ska säljas - nån sugen?
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Var upp till Norrbotten i går och köpte mig en VFR. Provkörningen var lite ryckig och kändes lite som att sitta på ett staket. Kan ju ha varit däcken som förlorat sin profil eller för hårt ställt bakfjädring. Eller jag som behöver avrostas. Ska byta bromsbelägg. Ev. byta packboxar i framgaffeln då det möjligen läcker. Sadeln är missfärgad på höger sida, det väntar jag med.. På vänster sida är inte kåpinpassningen perfekt. Se bild. Har kollat litegrann men kunde inte se någon stukad kåpinfästning. Fabrikationsfel?
 

Bifogat

  • VFR_mindre0008_640.JPG
    VFR_mindre0008_640.JPG
    119.2 KB · Visningar: 151
  • VFR_mindre0020_640.JPG
    VFR_mindre0020_640.JPG
    98.1 KB · Visningar: 139

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Härligt att se alla VFR entusiaster i en och samma tråd.

Hojen på bilden i inlägg 5 går ut på blocket om några veckor, nån som är intresserad? :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top