Vad tror ni om det här upplägget ang. motorljudet i sommarens filmer?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Såhär har jag gjort nu för att försöka förbättra ljudkvallan i kommande filmer.

Extren Sonymic inbädad i en tvättsvamp, förlängningssladd till micen så den kan ligga i cutsen. Jo jag kommer att dra sladden under sadeln.

Är det nån har provat sig till nåt bättre alternativ så får du gärna dela med dig av erfarenheten.

Lyssna och säg vad ni tycker. Det distar lite, jag vet. Hojen står förstås still, jag bara varvar. Ljudet lite doft tycker jag. Men med mina knappa resurser så...

vRoLLERs Vretta Vrockar Vrövv!

Det lär iaf inte blir massa asjobbigt brus-från-helvetet som det varit tidigare.

Tips emottages tacksamt som sagt.

Bilden på ljudteknikern är förstås viktig // vRoLLER

Bifogat

• 125_2526.JPG
    125_2526.JPG
    102.3 KB · Visningar: 286
  • 125_2527.JPG
    125_2527.JPG
    122.1 KB · Visningar: 144
  • 125_2528.JPG
    125_2528.JPG
    72.9 KB · Visningar: 284
  • 125_2529.JPG
    125_2529.JPG
    75.6 KB · Visningar: 514
  • 125_2530.JPG
    125_2530.JPG
    76 KB · Visningar: 349
  • 125_2532.JPG
    125_2532.JPG
    69.8 KB · Visningar: 924

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Stackars dig som har en motorcykel som låter så tråkigt. Men bra, det låter det! :yoparty

Nästa steg är en sån stor vit skärm för att lysa upp motivet? :hihi

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
största + et me ditt arangemang är att man slipper det värsta vindbruset :tummenupp

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
CBR954
Oh yeah nu blir det åka av! :)

Ljudet var lite dovt som sagt, kanske funkar att tejpa fast micken i kutsen utan tvättsvamp? Gäller väl bara att den inte vibrerar för mycket.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag lättade lite på trycket på tejpen för att se om det kommer att släppa igenom mer diskant. Som kompensation satte jag på en "kissemiss" på micen.

När jag kollade kameran stod den på 12 bitars ljud ist för 16 bitars ljud. Ändrade till 16, det kommer givetvis att förbättra ljudkvallan.

Det jag e rädd för är distorsion nu, att det bullrar fööööör mycket i cutsen.

Testar imorrn och ser hur det artar sig.

Bifogat

• 125_2536.JPG
    125_2536.JPG
    57.7 KB · Visningar: 404

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Vilken fin blå duk. Den nyanserar verkligen med det fina trägolvet. Eller är det ett bord?

Om du tycker ljudet är för dovt borde det väl inte vara något probb om du bara drar in ljudfilen på vad du filmar i typ wavelab och höjer diskant där bara. Har spelat in flera konserter och fixat till ljudet på detta sättet... Men... det är så klart bättre om grundljudet är så bra som möjligt från början.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Magoozi skrev:
Vilken fin blå duk. Den nyanserar verkligen med det fina trägolvet. Eller är det ett bord?

Om du tycker ljudet är för dovt borde det väl inte vara något probb om du bara drar in ljudfilen på vad du filmar i typ wavelab och höjer diskant där bara. Har spelat in flera konserter och fixat till ljudet på detta sättet... Men... det är så klart bättre om grundljudet är så bra som möjligt från början.

Jo just.... det kan man förstås testa. Nu har jag inte wavelab men Goldwave funkar säkert också bra. Det e möjligt att Vegas Video har nån EQ också. Ska forska lite i det.

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
I regel när man ser på det jag har spelat in, just konserter, så blir i regel cymbalerna snorhöga. Men lite pill med EQ:n så låter det superbt igen. Kan ju testa.

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
RRRSeexNollseex
*DanTheMan* skrev:
Det blir sånt jävla liv då..så det ska bara filmas repor som går i lagliga 70.

Joo. för dom är så så roliga att se på.. Mycket dubbel moral finns det så gott om i denna sorgliga värld :arsele

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Förvisso, men har du en schysst EQ kan du åtminstoen pilla och få det så gott det går, inte sant? Är inte så insatt i samplingsfrekvenser och sånt, så länge det låter bra så tycker jag sånt är mindre relevant. Är bara glad amatör för övrigt.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
När jag gjorde om micen lite blev det såhär.

Nya ljudet

Jag tycker att det blev bättre! Det är inte lika dovt längre.

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Men du har ju fått i någe oljud i det dära senaste ljudet. Det surrar, låter som ngn del som sitter löst och vibrerar högfrekvent.
Ett annat tipps är väl att tejpa fast micen om du har den under cuttsen, så att den inte rullar runt.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Najde skrev:
Men du har ju fått i någe oljud i det dära senaste ljudet. Det surrar, låter som ngn del som sitter löst och vibrerar högfrekvent.
Ett annat tipps är väl att tejpa fast micen om du har den under cuttsen, så att den inte rullar runt.

Hmmmm du har rätt... Det e troligtvis vertygssatsen som ligger dikt mot micen. Den vill man dock ha med sig.

Jag meckar vidare..... Jag har en SUB 5 repa att lägga upp om ni vill se med nya mic-installationen?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Det gör inget om det är lite distat, det blir mer hardcore då bara. Som första ljudet var.

Du måste dock testa i fart... hur mycket vindbrus blir det i 200 + ?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
RoLLER skrev:
Hmmmm du har rätt... Det e troligtvis vertygssatsen som ligger dikt mot micen. Den vill man dock ha med sig.

Jag meckar vidare..... Jag har en SUB 5 repa att lägga upp om ni vill se med nya mic-installationen?
Come on Rookie biatch. Give it to us... :tummenupp

Jag gillade det dovare ljudet bättre. Den lät kraftfullare och elakare då. :tummenupp

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...