Lurad vid hoj-köp.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Köpte en Honda CB900 f Moto-martin kittad (det som skiljer orginal från denna är framför allt annan ram och sving, glasfiber kaross etc) för ca tre veckor sedan. Iom att jag bara har begränsat körkort så stryptes den och skulle reg-besiktas idag.

Det visar sig dock att den inte registrerad i det skicket med den ramen, något som säljaren INTE upplyste mig om. DVS, hojen är registrerad som en vanlig CB 900 f och inte som en Moto-martin hoj som det skulle. Vilket gör att den frå nedslag på besiktningen och måste registreras om (mest troligt som amatörbyggt fordon, men ska kolla SFRO vidare om det)

Att jag inte reagerat beror till viss del på "kärlekens blindhet" (är stört förtjust i moto-martincyklar) men framför allt beror det på att allt verkade "skäligt"; pris efter skick (gav 21k för den, 8100 mil på mätaren, stått länge, halvrisigt skick (ram och kaross behöver ny lack), lite glapp här o var etc.

Vad har jag rätt till? Ersättning för den omregistrering som jag behöver göra? Andra kostnader? Kan han ta tillbaka köpet istället för att ersätta mig? Etc...

(ska kolla med konsumentombudsmannen, men SH är en utomordentlig källa)

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
FreddaAbborre skrev:
2261992 Köpte en Honda CB900 f Moto-martin kittad (det som skiljer orginal från denna är framför allt annan ram och sving, glasfiber kaross etc) för ca tre veckor sedan. Iom att jag bara har begränsat körkort så stryptes den och skulle reg-besiktas idag.

Det visar sig dock att den inte registrerad i det skicket med den ramen, något som säljaren INTE upplyste mig om. DVS, hojen är registrerad som en vanlig CB 900 f och inte som en Moto-martin hoj som det skulle. Vilket gör att den frå nedslag på besiktningen och måste registreras om (mest troligt som amatörbyggt fordon, men ska kolla SFRO vidare om det)

Att jag inte reagerat beror till viss del på "kärlekens blindhet" (är stört förtjust i moto-martincyklar) men framför allt beror det på att allt verkade "skäligt"; pris efter skick (gav 21k för den, 8100 mil på mätaren, stått länge, halvrisigt skick (ram och kaross behöver ny lack), lite glapp här o var etc.

Vad har jag rätt till? Ersättning för den omregistrering som jag behöver göra? Andra kostnader? Kan han ta tillbaka köpet istället för att ersätta mig? Etc...

(ska kolla med konsumentombudsmannen, men SH är en utomordentlig källa)

Eftersom du köpte den privat får du ta det själv till tingsrätten om inte ägaren själv går med på någon form av ersättning (vilket han inte lär göra).

Stod det öht något på köptekontraktet att det var en s.k. Moto-martin?

I praktiken, du har lärt dig en läxa och kommer inte få ut någon ersättning för misstaget.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
jP skrev:
2262031 Eftersom du köpte den privat får du ta det själv till tingsrätten om inte ägaren själv går med på någon form av ersättning (vilket han inte lär göra).

Stod det öht något på köptekontraktet att det var en s.k. Moto-martin?

I praktiken, du har lärt dig en läxa och kommer inte få ut någon ersättning för misstaget.

Det stod inget i köpekontraktet. Tyvärr. Men att köpet gäller motorcykeln så som den står nu har jag bilder på (säljaren mailade bilder på den i det skicket den är i nu).

Misstänker nog det tyvärr. Men då ser jag till att skapa ett så stort helvete jag bara kan för säljaren. (misstänker att han leker bilhandlare/fordonshandlare i liten skala)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Regbesiktiga den, kostar ett par tusen men klart vart det for att fa en unik hoj, ska sjalv ge mig pa detta med en spondonram!!! Det borde inte vara sa himmla svart eftersom det redan finns hojar i sverige som ar besiktigade med mm ramen!!!

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
FreddaAbborre skrev:
2262077 Det stod inget i köpekontraktet. Tyvärr. Men att köpet gäller motorcykeln så som den står nu har jag bilder på (säljaren mailade bilder på den i det skicket den är i nu).

Misstänker nog det tyvärr. Men då ser jag till att skapa ett så stort helvete jag bara kan för säljaren. (misstänker att han leker bilhandlare/fordonshandlare i liten skala)

Är du säker på att försäljaren var medveten om att den inte var registrerad med den andra ramen, eller han kanske inte var medveten om att den var tvungen att vara det?

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Köper du en hoj privat så kan du inte kräva säljaren på mycket då du väl köpt den. Har ni inget kontrakt som styrker att han sålt dig just en moto-martin eller vad dom nu heter så r det kört för din del.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zindelin skrev:
2262105 Köper du en hoj privat så kan du inte kräva säljaren på mycket då du väl köpt den

Man kan visst kräva rätt mycket av säljaren även om man köper privat. "Befintligt skick" och annat trams är knappast någon universallösning för att kunna friskriva sig från allt ansvar.

Som säljare är man tvungen att upplysa om fel, brister och dyl som man bör känna till. Att hojen inte klarar en besiktning p.g.a. av en massa modifikationer skulle jag nog tro är rätt bra exempel på sådant.. Säljaren borde alltså ha meddelat att den inte besiktats i sin nuvarande utformning..

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Bara att bita i det sura äpplet o lära sig av sina misstag.
Köpa privat = RH garanti

Fixa en regbesiktning o njut av hojen ist för att reta upp dig på att DU gjorde ett misstag.

.../Yoshi

korvgubbe skrev:
2262116 Man kan visst kräva rätt mycket av säljaren även om man köper privat. "Befintligt skick" och annat trams är knappast någon universallösning för att kunna friskriva sig från allt ansvar.

Som säljare är man tvungen att upplysa om fel, brister och dyl som man bör känna till. Att hojen inte klarar en besiktning p.g.a. av en massa modifikationer skulle jag nog tro är rätt bra exempel på sådant.. Säljaren borde alltså ha meddelat att den inte besiktats i sin nuvarande utformning..
Hur ska du kunna det???

Vem skulle våga sälja privat om ngn galning kommer 2 veckor senare o klagar på ngt skit...??

Du som köpare SKALL undersöka objektet innan köpet genomförs, annars är köpet gjort i befintligt skick!!!

.../Yoshi

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hur ska du kunna det???

Vem skulle våga sälja privat om ngn galning kommer 2 veckor senare o klagar på ngt skit...??

"Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick. Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om den inte är sådan som säljaren har sagt, säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter. Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. "

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1899

I mina ögon är det ett ganska allvarligt fel att hojen inte kan gå igenom en besiktning p.g.a. av att säljaren byggt om den. Om han inte lider av schizofreni borde han trots allt minnas att han gjort modifieringarna.

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vad såldes den som? En massa ihopsatta delar eller som ett fordon. Om den såldes som ett fordon, altså inregistrerad hos VV med regbevis och regnummer så har ju säljaren lurats och då borde det inte vara några problem att få tingsrätten att dömma till din fördel.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hajjar inte riktigt. Du måste regga om den för att få den till 25kw = 1850kr (senaste gången jag hade koll på priset).
Detta går inte att göra så då måste du regga om den till ett bygge... Vad kan det kosta då? Passa då på att regga in den på 25kw direkt så slår du ju två flugor i en smäll.

Om det är dyrt som fan så ring säljaren och säg som det är; Du har sålt en hoj som inte är godkänd vilket du inte har berättat. Pröjsa vad det kostar att få den godkänd eller så ses vi i tingsrätten...
Lycka till!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bah den ska du lätt skicka tillbaka lr få ordentligt med kosing tillbaka. Det där visste garanterat säljaren.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Teddy skrev:
2262143 Vad såldes den som? En massa ihopsatta delar eller som ett fordon. Om den såldes som ett fordon, altså inregistrerad hos VV med regbevis och regnummer så har ju säljaren lurats och då borde det inte vara några problem att få tingsrätten att dömma till din fördel.

Köpt som en hoj.

yonsson skrev:
2262147 Jag hajjar inte riktigt. Du måste regga om den för att få den till 25kw = 1850kr (senaste gången jag hade koll på priset).
Detta går inte att göra så då måste du regga om den till ett bygge... Vad kan det kosta då? Passa då på att regga in den på 25kw direkt så slår du ju två flugor i en smäll.

Om det är dyrt som fan så ring säljaren och säg som det är; Du har sålt en hoj som inte är godkänd vilket du inte har berättat. Pröjsa vad det kostar att få den godkänd eller så ses vi i tingsrätten...
Lycka till!

Det va idag när jag skulle regga om den till 25 kw som de kom på att den inte stämde överens med regpapprena.
Slänger in 25 kw när jag reggar om den.

Skulle kosta ca 2500.- enligt besiktningsmannen (som förövrigt va mycket trevlig och tyckte det va en ball hoj)

sandstream

Guest
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hur ska du kunna det???
Du som köpare SKALL undersöka objektet innan köpet genomförs, annars är köpet gjort i befintligt skick!!!
Hoppas du har läst KG:s svar eftersom du är ute på en rejäl bärtur :pannkyss

Man kan inte friskriva sig från någonting och är skyldig att upplysa köparen om alla typer av dolda fel som man känner till.
Anledningen är självklart att folk inte ska bli lurad i samma utsträckning som tidigare när det var "runt-hörnet-garanti".

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2262148 Bah den ska du lätt skicka tillbaka lr få ordentligt med kosing tillbaka. Det där visste garanterat säljaren.

Vill inte skicka tillbaka den iom att det är en ovanlig hoj som jag gillar skarpt.

Vilka kostnader kan man få tillbaka på? Själva besiktningskostnader? Förlorad arbetsinkomst (jobbar med timanställning, så är jag inte där blir det inga pengar), övrig tid?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
FreddaAbborre skrev:
2262163 Vill inte skicka tillbaka den iom att det är en ovanlig hoj som jag gillar skarpt.

Vilka kostnader kan man få tillbaka på? Själva besiktningskostnader? Förlorad arbetsinkomst (jobbar med timanställning, så är jag inte där blir det inga pengar), övrig tid?
Hur hänger arbetet ihop med din hoj? Det tror jag inte och tycker jag inte du ska få ersättning för. Däremot kostnader för att få hojen reggad samt lite plåster på såren om det tar tills i höst innan du kan köra med hojen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
FreddaAbborre skrev:
Vilka kostnader kan man få tillbaka på?

Lämpligt är väl att säljaren får stå för regbesiktningen om han inte vill ta hojen i retur och ge dig hela summan tillbaka.

Om du ändå tycker att du gjort ett väldigt bra köp så kan ni ju mötas halvägs för att få det hela snabbt överstökat.

I mina ögon har du rätten på din sida.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2262172 Hur hänger arbetet ihop med din hoj? Det tror jag inte och tycker jag inte du ska få ersättning för. Däremot kostnader för att få hojen reggad samt lite plåster på såren om det tar tills i höst innan du kan köra med hojen.

Arbetet hänger ihop med att jag ev. måste ta ledigt för att besikta om den (SFRO-besiktning till amatörbyggt fordon).

korvgubbe skrev:
2262173 Lämpligt är väl att säljaren får stå för regbesiktningen om han inte vill ta hojen i retur och ge dig hela summan tillbaka.

Om du ändå tycker att du gjort ett väldigt bra köp så kan ni ju mötas halvägs för att få det hela snabbt överstökat.

I mina ögon har du rätten på din sida.

Har sedan köpet lagt ut med pengar på strypning och bänkning (1500.-) och det är ju unikt för hojen.

HanneZ skrev:
2262172 Hur hänger arbetet ihop med din hoj? Det tror jag inte och tycker jag inte du ska få ersättning för. Däremot kostnader för att få hojen reggad samt lite plåster på såren om det tar tills i höst innan du kan köra med hojen.

Vad kan va skälig ersättning för att vara utan hoj hela sommarn? :3freak

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
FreddaAbborre skrev:
2262179 Arbetet hänger ihop med att jag ev. måste ta ledigt för att besikta om den (SFRO-besiktning till amatörbyggt fordon).

Har sedan köpet lagt ut med pengar på strypning och bänkning (1500.-) och det är ju unikt för hojen.

Nja, det tycker jag inte är rimligt. Det är lättare att peka på pengarna som du blivit lurad på och blir ersatt för dom. Dom indirekta pengarna genom lön o annat känns lite over-kill.

FreddaAbborre skrev:
2262179 ...

Jag backar nog på det, strunta i att ens nämna det.

Jag kan ge som exempel när jag köpte en hoj vars ramlager skar dagen efter så hjälpte säljaren mig att hitta en som fixade det hela åt mig billigt och dessutom betalade han kalaset. Jag skruvade ur motorn och åkte 20 mil med den och hämtade den några dagar senare. Alla nöjda! :banana

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2262185 Nja, det tycker jag inte är rimligt. Det är lättare att peka på pengarna som du blivit lurad på och blir ersatt för dom. Dom indirekta pengarna genom lön o annat känns lite over-kill.

Jag backar nog på det, strunta i att ens nämna det.

Jag kan ge som exempel när jag köpte en hoj vars ramlager skar dagen efter så hjälpte säljaren mig att hitta en som fixade det hela åt mig billigt och dessutom betalade han kalaset. Jag skruvade ur motorn och åkte 20 mil med den och hämtade den några dagar senare. Alla nöjda! :banana

Bara kolla.

Hade hojen vart fixad och godkänd innan veckan är slut så skulle jag vara lycklig. Tyvärr är det nog inte lika lätt att få tid hos dels SFRO och bilprovningen som att få tid till ramlagerbyte.
Men det viktiga är inte ersättning för förlorad "åktid" utan det faktum att hojen inte stämde överens med vad säljaren utgav den för att vara.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...