Vill veta mer om motstyrning!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

När använder vi inte motstyrning??
Svar: Aldrig. Inte du heller. Saken har väl varit utförligt diskuterad här för inte så länge sen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så fort farten övergår promenadtakt är det motstyrning som gäller. Det är bara graden av hur mycket, som skiljer sig åt. Det _är_ så man styr en hoj. Att en del säger sig luta för att styra innebär egentligen att de också drar i motsatt handtag en aning, som därmed ger motstyrningseffekt (samt att en liten lutning av hojen vrider framhjulet på motsvarande sätt och självinducerar motstyrning tack vare styrgeometri och däckets rundade form).
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Vist man motstyr.. Men det är knappast något man ska behöva tänka på. KAn nog bli problem att tänka på att man ska motstyra i 200 istället för att låta allt gå av sig själv.. Tänk inte på det, kör bara.. Mkt svårt att köra annars...
 
Last edited:

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det funkar ju inte så att man tänker att nu jävlar ska jag motstyra. Det räcker att man är medveten om att man använder motstyrning för att luta hojen för att man ska bli bättre på att använda det. För om man inte vet hur det fungerar så kan det bli lite knivigt i chikaner och liknande.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Det är inget man ska behöva tänka på.

Visst det är att veta varför, men bättre att öva, helst på bana då.

Som vissa tidigare inlägg säger, i allt över gångfart styr alla
"åt fel håll" vare sig de tänker på det eller inte.

Prova lite lungt att köra i 50 och sväng höger med att styra åt höger.. kommer inte funka, hojen vill till vänster...

Med detta så kan man få hojen att svänga väldigt fort i tex chikaner. övning ger färdighet.

"its a difference between knowing the path and walking the path"
;)

/E
 

LaFleur

Snart en glidare! ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
hoj lös studentråtta
sicksaxa i mellan de vita sträcken och använd motstyrning, då fattar du hur det fungerar..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Thundercat skrev:
måste ju veta hur jag skall köra...
Ja du ska ju piska mig på Falken i sommar har du sagt ;)
Jag kommer att köra under 50 om allt klaffar, 54 gick bra första gången på nya hojen, lite varmare och mera träning så kommer det att gå undan.

www.ketogan.com :tummenupp
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
GSXR1100R skrev:
Ja du ska ju piska mig på Falken i sommar har du sagt ;)
Jag kommer att köra under 50 om allt klaffar, 54 gick bra första gången på nya hojen, lite varmare och mera träning så kommer det att gå undan.

kommer piska dig... ska bara finslipa formen lite...

kör du på 50 så kör jag nog på 45... :D :rolleyes:
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Ett tips som kan fungera är att inte "tänka" på motstyrning, utan mer tänka på ett tryck på den sidan av styret som du ska svänga. Alltså, ska du svänga till höger blir det ett tryck på högersida och V.V. Det kan ju kanske lösa upp den mentala spärren på styrning åt felhåll.

Bästa,

Ace
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Vi får nog ta och öva motstyrning med dig när du kommer upp till enköping katten! Ska du hänga med i mitt tempo så lär du få bryta i styret så att du känner att du lever.... :D

Skämt åsido, själv upplever jag att då man tar en chikan (vänster-häger-vänster t ex) så märker man väldigt uppenbart att man använder sig av motstyrning, jämfört vid kurvtagning av en enstaka kurva. Detta eftersom att bryta i styret givetvis rappar på cykelns kursändring.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Thundercat skrev:
jag kanske är för feg i kurvorna... ingen som har en burk oräddhet att sälja? :D


Har ett par Carlsberg över sedan helgen, funkar KANON mot rädsla!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
En grej som kan funka är att tänka att det första som ska in i kurvan är din axel. Alltså att du skjuter fram/lutar kroppen lite åt kurvans håll när det är dags att börja svänga.
Om du då håller armarna stilla så kommer du att trycka på den innre styrhalvan och på så sätt inducera en motstyrning.

Har varit dåligt insatt i den tidigare diskutionen så detta är kanske en upprepning:

Ju tyngre hoj/trögare styrgeometri desto mer får man bryta i styret för att få ikull den, GPZ1000-84 (270kg vobbelstaket) får man brottas rätt bra med i essen på Gälleråsen. Där är det inte fråga om någon omedveten handling utan jag fick ta i för kung och fosterland för att slå den cykeln från sida till sida. :D
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nio av tio inlägg i "motstyrningstrådarna" är fullständigt irrelevanta, och späder sannolikt endast på den okunniges osäkerhet.

En gång för alla: man använder ALLTID motstyrning när man svänger (lutar) en MC, eftersom det är det ENDA sättet. Att man sedan kan FÖRSTÄRKA upplevelsen av motstyrning genom att medvetet bryta hårt i styret är en annan sak (fast exakt samma princip, givetvis).
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top