Olja

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Var inne hos en handlare och skulle ha Mineralolja till min hoj för inkörningen. Han sålde på mig några liter "Motorex Motor oil 4T Formula-X-Performance". Nu när det börjar närma sig att använda oljan började jag läsa på förpackningen men där står inget om mineral så jag bläddrade lite i Lelleskatalogen och där står det att oljan är Delsyntetisk.

Stämmer det att säljaren sålt delsyntetisk olja till mig istället för mineralolja?

Vart kan man köpa Mineralolja och vilken är rekommenderad?

Tacksam för hyffsat snabba svar.

/Svoosh
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
SVooSh skrev:
2066698 Var inne hos en handlare och skulle ha Mineralolja till min hoj för inkörningen. Han sålde på mig några liter "Motorex Motor oil 4T Formula-X-Performance". Nu när det börjar närma sig att använda oljan började jag läsa på förpackningen men där står inget om mineral så jag bläddrade lite i Lelleskatalogen och där står det att oljan är Delsyntetisk.

Stämmer det att säljaren sålt delsyntetisk olja till mig istället för mineralolja?

Vart kan man köpa Mineralolja och vilken är rekommenderad?

Tacksam för hyffsat snabba svar.

/Svoosh
Åk till Biltema, de har mineral och helsyntet, jag köpte både och, ska köra in nyhonade cyllarna med mineralen, och byter därefter till racingoljan...
 

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Ort
I skogen vid Bornsjön
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Svoosh,

Biltema MC-olja 15-40W (36-440) är en mineralbaserad olja som tillverkas av Statoil.
Har själv kört på denna olja i ett antal år utan några problem, byter filter och oljan vart 500 mil, eller varje säsong, vad som kommer först.
Rev ner och renoverade en 500cc motor nu under vintern, som gått på sagda olja i 4 år, och hittade inga slitage på grund av oljan, och heller ingen koksning på kolv/ventiler/topp, ej heller kuggslitage eller lamellslitage var att beskåda.

Givetvis beror det också på vilken typ av hoj och vilken typ av av körning, när det gäller vilken olja som skall användas.

Cheers, :öl
Jambo
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Var på Biltema i Uppsala idag. Enl säljarna där är det inte en ren mineralolja. Tips på någon ren mineralolja och vart den säljs norr om sthlm?

/Svoosh
 

Dr.Bike

Guest
SVooSh skrev:
2067820 Var på Biltema i Uppsala idag. Enl säljarna där är det inte en ren mineralolja. Tips på någon ren mineralolja och vart den säljs norr om sthlm?

/Svoosh


Vad menade de att den innehöll DÅ?? :-O

Så länge det inte uttryckligen STÅR delsyntet kommer iaf JAG att betrakta den som en mineral.
Har själv kört in två motorer på den och det var greit.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Dr.Bike skrev:
2067823 Vad menade de att den innehöll DÅ?? :-O

Så länge det inte uttryckligen STÅR delsyntet kommer iaf JAG att betrakta den som en mineral.
Har själv kört in två motorer på den och det var greit.

Jo så tänkte jag också, dvs att de kanske vill skylta med att de har fin syntetolja i. Men det står heller inget om syntet på förpackningen till min "Motorex Formula-X-performance 4T" heller men i lelleskatalogen står det att det är en delsyntetolja... :va
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Hmm, undrar vem som kom på att man måste köra in med mineral annars blir det skit med motorn?

Vad händer om man kör på mineral när motorn väl är inkörd, blir det skit av den då?

Undrar om det finns några vetenskapliga belägg för den här inkörningsteorin, eller är det ytterligare en skröna i olje- och inkörningsträsken?

/F.Undersam
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
FZ1 skrev:
2067850 Hmm, undrar vem som kom på att man måste köra in med mineral annars blir det skit med motorn?

Vad händer om man kör på mineral när motorn väl är inkörd, blir det skit av den då?

Undrar om det finns några vetenskapliga belägg för den här inkörningsteorin, eller är det ytterligare en skröna i olje- och inkörningsträsken?

/F.Undersam

Motorn ska ha lite mer motstånd under just inkörningen, står i manualen faktiskt.

edit: Samt även på mototuneusa.com
 

Dr.Bike

Guest
SVooSh skrev:
2067839 Jo så tänkte jag också, dvs att de kanske vill skylta med att de har fin syntetolja i. Men det står heller inget om syntet på förpackningen till min "Motorex Formula-X-performance 4T" heller men i lelleskatalogen står det att det är en delsyntetolja... :va

Och varför skulle man INTE vilja skylta med att man har Champagne med i Cordon Negro...? :)

FZ1 skrev:
2067850 Hmm, undrar vem som kom på att man måste köra in med mineral annars blir det skit med motorn?

Vad händer om man kör på mineral när motorn väl är inkörd, blir det skit av den då?

Undrar om det finns några vetenskapliga belägg för den här inkörningsteorin, eller är det ytterligare en skröna i olje- och inkörningsträsken?

/F.Undersam


Bra fråga - jag har inte gått på någon nit själv, men har mött folk som gjort.
Folk jag litar på. Så jag vet inte, men teorin är att syntet smörjer för bra, och ringarna slits inte in utan ligger "ovanpå".
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vet inte heller om teorin är rätt eller fel. Å andra sidan skadar det knappast att hälla i en "billig" olja, och byta den och filter efter hundra mil eller så. Oavsett oljekvalitet så lär det bli lite extra "metallskav" i oljan, och då kan man ju lika gärna testa mineraloljeprincipen, som att slänga i dyrare syntet från början.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
SVooSh skrev:
2067856 Motorn ska ha lite mer motstånd under just inkörningen, står i manualen faktiskt.

edit: Samt även på mototuneusa.com

Enl Yamaha så levererades min 05 R1a med mineralolja från fabrik, den byter man ju efter 100 mil sen.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Dr.Bike skrev:
2067912 Och varför skulle man INTE vilja skylta med att man har Champagne med i Cordon Negro...? :).

Observera nu att jag inte vet, det är ju därför jag ställer frågan här :)
Däremot står det på baksidan av biltemaoljan "mineraloljebaserad multigradeolja".
-Mineraloljebaserad? Låter nästan som en blandning...
-Vad är en multigradeolja?

Ozzian skrev:
2068000 Enl Yamaha så levererades min 05 R1a med mineralolja från fabrik, den byter man ju efter 100 mil sen.

Samma med min men ska byta två ggr innan 100mil.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Mera motstånd...det innebär att oljefilmen är så dålig med mineralolja vid inkörningen att det blir metallkontakt och bättre inslitning?

Om man då fortsätter att hälla i mineral och den dåliga oljefilmen består, måste ju det betyda att motorn går ned sig ganska fort och alla motorer med mineralolja är slut efter...säg 2 000mil?

Jag tror helt enkelt inte på det där resonemanget. Men samtidigt är jag övertygad att oljan har betydelse när man pressar motorn hårt och har (för)långa bytesintervall, men det är en annan diskussion.

mototuneusa.com förordar en typ av inkörning, det betyder inte i MIN värld att dom har rätt och att all annan inkörning är usel.
Har kört in på ett mjukt sätt 7 hojar, 8:e är inte färdig än, och 7 bilar. Alla hitills har gått ovanligt (för modellen) bra utan oljetörst etc.
 

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Ort
I skogen vid Bornsjön
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Hej all Glada,

Här kommer lite mer info för er som vill utöka era kunskaper och förståelse om Olja.

Det där med oljor är precis som med allt annat... alla pratar för sin "vattvälling". Helt klart är dock att under inkörningsperioden, dvs de första 100 till 200 milen ska man nog inte använda syntetolja. Den smörjer FÖR bra, dvs glider för lätt och inslitningen av motordetaljerna tar längre tid.

Oftast är den olja som finns i motorn vid leveransen en mineralolja av hyfsad kvalitet. Om man därefter vill vara riktigt säker på att garantier och annat ska fungera kan man ju sedan använda den av fabrikanten rekommenderade oljan.

Jag är misstänker att alla moderna MC-motorer fungerar alldeles utmärkt med vanlig mineralolja av känt fabrikat. Egentligen ser jag inte någon anledning att köpa något annat om man nu inte kör högtrimmad tävlingshoj. Det viktigaste är dock att oljan är gjord för MC och inget annat. Det är bästa garantin för att slippa slirande koppling och andra bekymmer.

"Vidare kan nämnas att en del anser att en mineralolja av god kvalitet motstår ett högre lagertryck än motsvarande syntetolja, det skulle i så fall vara till fördel att använda sig av sådan olja i enstånkor och twinnar. Det vill säga motorer med måttlig effekt, få lagringspunkter för vevaxeln och mycket vridmoment vid låga varvtal. Då får man dock tänka på att syntetolja är bättre för motorer med stora variationer i arbetstemperatur samt har längre arbetslivslängd. Slutsatsen blir att man, liksom oljetillverkaren, får kompromissa och avväga valet av olja mot sitt bruk av motorn oljan ska användas i."

Om det här är sant så skulle det bero på att mineraloljans naturligt längre molekylsträngar bättre håller ihop oljefilmen under högt tryck.

"Motoroljorna klassas enligt ett system som kallas API-Service. (American Petrolium Institute). Man använder sig av en första bokstav som är S eller C. S står för att normen avser oljor till bensindrivna motorer (Otto) och C till dieselmotorer. Därefter följer en bokstav som anger kvalitetsnormen. Högre kvalitetsnorm inkluderar underliggande vad gäller bensinmotorer.
JASO klassar oljor för motorcykelbruk och de viktigaste skillnaderna mot API:s S-norm är att JASO:s norm är avpassad för högvarviga MC-motorer med högre motorvarv och temperatur samt även avpassad för motorer med hopbyggd växellåda och våtlamellkoppling. JASO:s norm börjar med M och åtföljs av en bokstav som hittills inte kommit längre än till A.
Dieselnormerna tar vi inte upp här eftersom sådana oljor inte ska användas i hojar."

Och:
"Radmotorer med hög effekt (typ R-maskiner) bör (ska) ha helsyntetoljor (men inte för tunna eller med för låg kvalité).
Radmotorer med medelmåttlig effekt (typer som Yamaha XJ 600) kan ha halvsyntet eller mineralolja.
V-motorer med låg HK-effekt (läs custom) bör ha mineraloljor om man inte har hydrauliska ventillyftare
Off-roadare bör ha en mineralolja om motorn inte körs extremt varm.
Motorer med hydrauliska ventillyftare ska i normalfallet ha helsyntetoljor, (OBS! kolla instruktionsboken)

Vill understryka att det finns ett antal olika rekomendationer från tillverkarna och att detta gäller före allmänna rekomendationer. Dessutom finns det nu oljor som anpassats till våtlamellkopplingar och fabrikanterna har ökat sina krav enligt en norm JASO 4T (Japan Automobile Standards Organization). Sedan mitten av 1999 är denna norm världsstandard för oljor till fyrtakts motorcykelmotorer."

"Tänk också på att litereffekterna på motorcyklarna är väsentligt högre än för bilarna vilket gör att du inte ska köra på en olja avpassad för bilmotorer. Om du tar en effektsvag MC som Hondas CX-serie från tidigt åttiotal på 500 cc och 50 Hk motsvaras det av en bilmotor på ca 2,5 liter med ca 250 Hk. Tar du däremot en sport 600:a på ca 120 Hk blir det samma som en bilmotor med ca 500 Hk. Skulle du hälla i billigaste möjliga olja ens i bilen med 250 Hk? Den på 500 Hk? Sannolikt inte i någon av dem bara för att spara mellan 50 och 100:-

Det kan vara värt att notera att eftersom motorcyklar, till skillnad från bilar, har kopplingen i oljebad (och dessutom växellådan hopbyggd med motorn) kan kopplingen i vissa fall klibba. Det är speciellt vanligt efter en tids stillestånd och är inget farligt, men prova ett annat oljefabrikat som inte innehåller så mycket torrfilms-smörjmedel nästa gång du byter olja. JASO normen är avpassad för detta problem och bör ge bästa resultat."

Om man då använder en mineralolja eller en delsyntet verkar inte göra så mycket. Mineraloljan är ju oftare blilligare. Det står också om tillsatser i för kopplingen

Cheer,
Jambo
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu när jag funderat en stund så framstår det som rätt självklart varför en stortillverkare häller in mineralolja under inkörningsperioden och det är av exakt samma själ som när jag kört in nybyggda bilmotorer.

Ville man ha "inslitning" så skulle man strunta i att hälla olja överhuvud taget :hihi

Nej det handlar givetvis om pengar, det finns ingen anledning att ödsla pengar på en "SuperDuper olja" till inkörningen när allt den skall göra under sina 100mil är att ta hand om max 6000r/min, lugn körning (R1).
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ozzian skrev:
2070546 Nu när jag funderat en stund så framstår det som rätt självklart varför en stortillverkare häller in mineralolja under inkörningsperioden och det är av exakt samma själ som när jag kört in nybyggda bilmotorer.

Ville man ha "inslitning" så skulle man strunta i att hälla olja överhuvud taget :hihi

Nej det handlar givetvis om pengar, det finns ingen anledning att ödsla pengar på en "SuperDuper olja" till inkörningen när allt den skall göra under sina 100mil är att ta hand om max 6000r/min, lugn körning (R1).
Nja, läs www.mototuneusa.com, inte lugn inkörning och max 6000 varv. Frågan kvarstår om det är en "urban myth" eller inte...
 

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Ort
I skogen vid Bornsjön
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Howdy igen,

När det gäller inkörning av motorer så titta på detta, kan som synes göras på olika sätt:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

eller detta:
http://www.rvs.se/reference/page49.html

Som synes så finns det många olika synpunkter på hur man kör in en motor, och det är upp till var och en och bestämma vad som är bäst för sin egen motor.

Later,
Jambo

===========================================

Här kommer ytterligare lite olje-info, läs bifogad text, och begrunda.

Motor Cycle Oil


Brief Introduction

Along with keeping things adjusted properly, using a good quality motor oil and changing it regularly is the key ingredient to keeping your motorcycle running happily for a long time. You cannot go wrong using one of the various "motorcycle-specific" oils, now available also from some of the major oil companies. However, many motorcyclists object to the higher prices of those oils and for convenience prefer to buy oil at their local automotive supply store, which is a still a good option. This article will provide you with information to make an informed choice.

Price of Motor Oil

So how do you make an intelligent choice? Will $1.00 a quart automotive oil work okay or do you need to pay $4 to $12 a quart for "motorcycle" oil? You have to answer that question yourself, but here are a few facts to help you make the best decision for your situation.

The owner's manual of your motorcycle probably says something very similar to the following:


Use only high detergent, premium quality motor oil certified to meet API Service Classification SF or SG (shown on container). The use of additives is unnecessary and will only increase operating expenses. Do not use oils with graphite or molybdenum additives as they may adversely affect clutch operation." That's pretty clear. But what do you do since automotive oils now say on the container "meets SL Service?" That's easy! By consensus of the API and the manufacturers, the current SL classification meet all requirements of SF, SG, SH, and SJ plus all earlier API gasoline categories. The current SL actually offers some additional benefits over the older classifications. So, if the motorcycle requirement says "SG", be confident that "SL" indeed meets that requirement.
The Vanishing Zinc and Phosphorous

It is a fact than many SL oils now contain lower levels of ZDDP (the zinc/phosphorous extreme pressure additive) and that is a big concern to a lot of motorcyclists. ZDDP is a last resort protection against metal-to-metal contact. Whereas a few years ago the zinc level was typically 0.12% to 0.15% in SG automobile oils, some SL oils now have as little as 0.05%. However, this in itself may not be a problem since normal operation of a motorcycle on the street would never result in metal-to-metal contact any more than it would in your automobile. Remember these SL oils meet the most demanding protection requirements of modern, high-reving, powerful 4-stroke automobile engines (among others). And there is no reason to believe the lubrication requirements of street motorcycles is measurably different.

However, if you race you probably need higher levels of ZDDP and should use appropriate oils or ZDDP additives.

NEW Motorcycle Oils

Seeing an opportunity to bridge this perceived gap between motorcycle oils and automotive oils, many traditional oil marketers like Castrol, Mobil, Pennzoil, Quaker State, and Valvoline now sell their own "motorcycle" oils at very competitive prices, and alongside their automotive oils. I have found them at several of my local autoparts stores and even at one WalMart store. Call or visit the auto supply stores in your area and ask. Even if they don't routinely stock them, they probably can order a case for you at substantial savings because their mark-up is generally quite a bit less than motorcycle shops.

Although not a motorcycle oil, oils with the designation "Racing Oil" are not intended for street use, generally meets "SG" requirements and has somewhat higher levels of additives, like ZDDP. An example is Valvoline's VR1 Racing oil available in 20w50 weight. These should work fine in our motorcycles.

Energy-Conserving Oils

Some are concerned that the new "energy-conserving" motor oils may have "friction modifiers" which will cause clutch slippage. Since that is a legitimate concern it is best to use only oils which are NOT "energy-conserving for motorcycles with wet clutches." Read the back of the container. It clearly identifies this. In general, only the very lighter oils, like 10w30, 10w20, 5w20, are energy-conserving. All 5w40, 5w50, 10w40, 15w40, 15w50, and 20w50 oils which I have found are not energy-conserving and can be recommended for general motorcycle use.

It is commonly mis-stated that "SJ and SL oils have friction modifiers which will cause wet clutch slippage." In reality, all oils have friction modifiers, that's how they work. ZDDP itself is a friction modifier. The real issue is to avoid getting the friction so low, with very thin oils containing extra amounts of friction modifiers, that clutches will slip under normal use. Stay away from energy conserving oils and you should be fine, if your clutch is in good working order.

Synthetic or Conventional

What about synthetic vs. semi-synthetic vs. "dino" oils? All motor oils have several special additives formulated into the oil to protect from corrosion and wear, plus detergents to keep combustion products in the oil. For normal (non-extreme) use, "dino" oils protect as well as the synthetic oils. However, if you plan to race, run at extremely high temperatures, or plan to extend oil-change intervals, or simply want the best, then a synthetic or semi-synthetic may be your best choice.

Real World Test Results

Are there any "real world" examples of long motorcycle engine life using automotive oils? There is a good one in the June 1996 issue of Sport Rider magazine in a report called the "100,000 mile Honda CBR900RR." The owner used conventional Castrol GTX oil, 10W40 in the winter, 20W50 in the summer. He changed it every 4,000 miles, changing the filter every OTHER oil change. No valve clearance adjustments were required after the initial one at 16,000 miles. And a dyno test against the same model with only 6,722 miles showed torque and horsepower virtually identical. The 100,000 mile bike was even used for some racing. In a subsequent follow-up, the same CBR had passed 200,000 miles and was still going strong! Plus, many motorcyclists have emailed me with their very positive results using nothing but automotive oils for years in a variety of rides. Oils have changed over the past 10 years, but that just means we need to be more careful in our choices.

Frequency Asked Questions

What is a reasonable oil-change interval?

Most manuals recommend not to exceed 8,000 miles after break-in. But short-trip riding is considered severe service and the most common oil change interval is 3,000 to 4,000 miles. However, a long trip is the easiest service for the oil and going 6,000 to 8,000 miles between changes while on a cross-country ride is routine. Also, the use of synthetic oils can easily double the oil-change interval.


Will changing the oil even more frequently, like every 1,000 miles, prolong the life of the engine?

Not very likely, because even at 3,000 to 4,000 miles, the oil and additives are not degraded very much. Changing more often just wastes money.


What about the claims that motorcycle-specific oils contain "special polymers which are resistant to breakdown caused by motorcycle transmissions?

Oils usually require the addition of polymers, called VI improvers, to create a multi-viscosity oil, like 10W-40. Whether it is a motorcycle oil or an automotive oil, all polymers are subject to some degradation in the transmission. Full synthetic oils tend to have less polymer than conventional oils and therefore degrade less.


Why are motorcycle oils so much more expensive than automotive oils?

Cost of doing business is higher per quart of motorcycle oil. Large oil companies make so much more product that their profit margin per quart does not have to be so high. That's why the newer motorcycle oils being marketed by some oil companies are only marginally more expensive than their automotive counterparts.


What about the claims by specialty motorcycle oil manufacturers, that their oil is better?

That's a good one. Next time you hear that line, simply ask, "What evidence do you have?" I've never seen any. If you do get any, please let me know! I don't believe that there is any.
Now, armed with all this information, you are ready to make your choice between automotive oil and motorcycle oil. Either will work fine. Your motorcycle probably cannot tell any difference. There are many riders, the author included, who use nothing but good quality automotive motor oils. There also are many who use nothing but motorcycle oils. All indications are that both choices work equally well because motorcycle engines are designed so well that the oil really doesn't make any measurable difference. As long as it meets SG, SH, SJ, or SL service requirements.
--------------------------------------------------------------------------------

Addendum
In the past several years, various reports went around regarding independent studies that showed "automotive" oils that are not energy-conserving (EC) work just as well as motorcycle-specific oil and in many cases better. In former revisions to this article I listed the oils I found locally (Houston, Tx) that were 10w40 and heavier and not energy-conserving. I've discontinued that as it adds little value. All one needs to do is look at the back of the oil container where the lower half of the identification circle will have the words "energy conserving" if it is. Don't use those in wet clutch motorcycle applications, as they may cause clutch slippage. If the lower half of that circle is blank, as all 10w40 and heavier oils should, that means it is NOT energy conserving and should be fine in wet clutch applications.

Heavy-Duty Oils

My favorite oils and the ones I most mostly recommend for motorcycle use, are the "heavy-duty" oils. They are commonly misunderstood, and often referred to as "diesel oils." They are NOT energy conserving, have higher zinc levels, as high as 0.16%, and by virtue of their multi-duty have a better engine protection package than an oil that is only rated "SL". These heavy-duty oils are rated SJ or SL, plus CH-4. They are currently closer in formulation to the motorcycle specific oils and to the "SG" oils that many motorcycle makers recommend. Following are some examples of these oils, generally 15w40 oils by industry convention. There may be several other 15w40 oils that I am not familiar with.

Castrol RX Super 15w40
Chevron Delo 400 15w40
Mobil Delvac 1300 Super 15w40
Pennzoil Long-Life 15w40
Quaker State 4X4 Synthetic Blend 15w40
Shell Rotella-T 15w40 (my personal favorite)
SuperTech 2000 (WalMart) 15w40
Valvoline All Fleet 15w40
Castrol Syntec Blend Truck and 4X4 15w40
Full Synthetics - for Maximum Protection
For years Mobil One 15w50 has been a favorite of motorcyclists. In recent years it has gone from its original formulation to an improved SJ "TriSynthetic", and more recently as SL "SuperSyn." several of us have received conflicting information on this new "flavor" of Mobil One, but the consensus appears to be that the new SuperSyn has additional friction modifiers and may no longer be a good choice for motorcycles. However, I have heard from several VFR owners still using it with favorable results. Therefore, YMMV. Mobil naturally recommends their motorcycle Mobil One.

A fairly new player in the synthetic market is Shell with Rotella-T Full Synthetic 5w40. It is not energy-conserving and according to Shell performs competitively with Mobil Delvac One full synthtetic, which means it offers even more protection than does Mobil One 15w50. A number of motorcyclists have reported to me good results so far with his use of the new Synthetic Rotella-T. I put it in my own VFR at my last oil change.

Delvac One should be an excellent motorcycle oil but is generally available only at truck stops or in commercial quantities. For those who may have connections with a long-haul trucking operation, where Delvac One is known to be used in oil change intervals up to 150,000 miles, or even more, you may want to try it if the price is right.

There are a number of other synthetic and semi-synthetic oils available and I have no reason to believe they are in any way inferior. Just follow the advice and use one which is not energy conserving.

Important Note: Be sure and use the recommended viscosity range, e.g. 10w40, 20w50, etc. for the climate in your area. In general, to protect your motor use the heaviest oil you can that still meets the manufacturer's guidelines. For example, 20w50 is better in warm weather than 10w40, because it gives you a thicker oil cushion between bearing surfaces at operating temperature. For racing, a thinner oil will offer less resistance and thus more power, but will offer less protection.

I personally believe in these oils and use nothing else in my motorcycles. As always, you have to make your own, informed decisions.

A Note on Warranties

Since it is generally accepted within the industry that current classifications also meet all older ones, there can legally be no warranty issue. In fact, some oils actually say on the package "SG" in addition to SH , SJ and SL. However, if any of the very newest motorcycles specify oil meeting the new JASO, or other motorcycle-specific oil specifications, and no reference to "SG" or similar automotive specs, then you may have a potential warranty issue so behave accordingly.

And finally, it is gratifying to have received so many emails the past three (3) years from motorcyclists finding this oil and oil filter information useful to them. Keep them coming. I am happy to help, and I plan further updates as things change significantly. Please refer to Oil Filter Alternatives - Honda Motorcycles also by Mike Guillory for a comprehensive review of various oil filters.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
HansJ skrev:
2070628 Nja, läs www.mototuneusa.com, inte lugn inkörning och max 6000 varv. Frågan kvarstår om det är en "urban myth" eller inte...
Jodå, jag läste om det där strax innan jag köpte en splirrans ny hoj, och hur tror du att jag körde in den? Som det står i instruktionsboken förstås :D

Jag kan inte säga att de har fel och rimligtvis borde de ju inte ha något att tjäna på att gå ut med ett sånt påstående men så länge det är något jag bara läst i en artikel på internet så står jag över.

Vi har väl ett gäng motorbyggare här på forumet som borde kunna berätta hur man "ska göra"? :tummenupp

F,ö är väl motorerna redan bänkkörda innan de lämnar fabriken?

Saxat ur "Jambos" inlägg
Synthetic or Conventional
What about synthetic vs. semi-synthetic vs. "dino" oils? All motor oils have several special additives formulated into the oil to protect from corrosion and wear, plus detergents to keep combustion products in the oil. For normal (non-extreme) use, "dino" oils protect as well as the synthetic oils. However, if you plan to race, run at extremely high temperatures, or plan to extend oil-change intervals, or simply want the best, then a synthetic or semi-synthetic may be your best choice.
 
Last edited:

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Verkar inte vara någon som vet svaret på min fråga om Motorexoljan, står faktiskt inte ens på websidan så det är ju inte så underligt att ingen vet.
Nu har jag mejlat till lämplig avdelning hos Motorex själva och hoppas på svar.

Tycker någon borde väl kunna svara på vad en multigradeolja är?

//Svoosh
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top