Dr.Bike
Guest
Doktorn rekommenderar ALLA att borra/naja sina oljerelaterade grejer. såväl oljeplugg/ar som oljefilter.
Att man borrar ett eller ett par hål genom skallen på skruvar som skall najas är väl allom bekant?
Men hur najar man ett oljefilter??
Se här nedan: Man tar en lagom stor slangklämma som är större än oljefiltret, då får man lite överlängd på den del av klamman som sticker ut.
Den ska vi använda oss av sen. (man kan gärna ha en klamma med större överlängd än vad JAG har på dessa bilder, då olika filter kan ha olika diametrar)
- Borra ett eller som jag, två hål i snibben som sticker ut på klamman. Det är dessa vi ska naja i, INTE skruvskallen, för då måste vi klippa najningen varje gång vi byter filter. Nu slipper vi det och får en "evighetsnajning". Glöm för allt i världen inte att grada hålen och kanterna på klamman. Annars är tråden snart av.
- Naja fast lagom lång tråd så den räcker dit du ska dra den(dra igenom hålet/en dubbelt, fäst i borrmaskin och vira med den! tidsbesparande och blir perfekt! naja inte FÖR hårt). Lämna överlängd så du har att fästa med sen.
- Tänk på att: najtråden skall alltid dras åt det håll som motsvarar ÅTRDRAGNING av skruvar osv så dragriktningen alltså är MEDURS.
Vill man vara lite snitsig här så låter man klammans skruvmekanism hamna förbi kl.12 sett framifrån så dess egentyngd hjälper till om det värsta händer: najtråden går av OCH filtret skruvar upp sig! (vem har sagt att jag är paranoid!! ) Men detta går inte alltid p.g.a fysiska omstänigheter, så ej heller för mig i detta montaget.
- Leta upp lämpligt hål/föremål att ha som ankarplats för najtråden. Samma sak gäller här: Undvik vassa kanter osv och borrar du ett eget hål så gradar du det osv.
Filtret drar du dit med 8-12 Nm innan klamman fästs upp givetvis, och har du ingen oljefilteranpassad på/avdragare är inte det hela världen, för du orkar dra filtret duktigt med handkraft oftast. Glöm inte olja packningen bara.
Ut i garagen med er nu! Mycket nöje!
Att man borrar ett eller ett par hål genom skallen på skruvar som skall najas är väl allom bekant?
Men hur najar man ett oljefilter??
Se här nedan: Man tar en lagom stor slangklämma som är större än oljefiltret, då får man lite överlängd på den del av klamman som sticker ut.
Den ska vi använda oss av sen. (man kan gärna ha en klamma med större överlängd än vad JAG har på dessa bilder, då olika filter kan ha olika diametrar)
- Borra ett eller som jag, två hål i snibben som sticker ut på klamman. Det är dessa vi ska naja i, INTE skruvskallen, för då måste vi klippa najningen varje gång vi byter filter. Nu slipper vi det och får en "evighetsnajning". Glöm för allt i världen inte att grada hålen och kanterna på klamman. Annars är tråden snart av.
- Naja fast lagom lång tråd så den räcker dit du ska dra den(dra igenom hålet/en dubbelt, fäst i borrmaskin och vira med den! tidsbesparande och blir perfekt! naja inte FÖR hårt). Lämna överlängd så du har att fästa med sen.
- Tänk på att: najtråden skall alltid dras åt det håll som motsvarar ÅTRDRAGNING av skruvar osv så dragriktningen alltså är MEDURS.
Vill man vara lite snitsig här så låter man klammans skruvmekanism hamna förbi kl.12 sett framifrån så dess egentyngd hjälper till om det värsta händer: najtråden går av OCH filtret skruvar upp sig! (vem har sagt att jag är paranoid!! ) Men detta går inte alltid p.g.a fysiska omstänigheter, så ej heller för mig i detta montaget.
- Leta upp lämpligt hål/föremål att ha som ankarplats för najtråden. Samma sak gäller här: Undvik vassa kanter osv och borrar du ett eget hål så gradar du det osv.
Filtret drar du dit med 8-12 Nm innan klamman fästs upp givetvis, och har du ingen oljefilteranpassad på/avdragare är inte det hela världen, för du orkar dra filtret duktigt med handkraft oftast. Glöm inte olja packningen bara.
Ut i garagen med er nu! Mycket nöje!
Bifogat
Last edited: