Inget oljetryck (fortfarande)

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Hallå där... Är det någon som vet vad jag kan ha för fel på min ninja zx6r -97a? Jag har fortfarande inte fått upp oljetrycket i motorn sen jag bytte olja på den. Oljan kommer till filtret när jag kör startmotorn men inte längre. Efter filtret är det torrt... Varför? Kan oljepumpen vara så svag att den inte orkar pumpa oljan längre än till filtret??? Kom med alla tips ni kan komma på.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Om du bytte filtret samtidigt med oljan kanske det är något fel på filtret. Kan du prova med det gamla filtret? Du har väl rätt mängd olja i motorn? Jag har faktiskt inga idéer om vad som kan vara felet annars om det hände i samband med oljebytet.

På en del oljefilter sitter det ett skydd av genomskinlig plast mot ytan som ska vara mot motorn men det borde du ha sett när du monterade filtret i sådana fall. Kan inte tro att oljepumpen skulle haverera bara för att man byter olja...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Vet inte vad det är för typ av filtrering på din hoj,men vissa system har en backventil i filtret för att hålla kvar oljan i systemet efter avstängning.Om det e så på din hoj kan det va backventilen som är defekt.Har varit med om det på bil faktiskt.
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Hmm, fyller du oljefiltret när du byter olja? Fyller du fullt i filtret kan det "låsa" så det blir stopp.

Hur vet du att det går till filtret men inte längre?
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Ericsson skrev:
Hmm, fyller du oljefiltret när du byter olja? Fyller du fullt i filtret kan det "låsa" så det blir stopp.

Hur vet du att det går till filtret men inte längre?

När jag tog bort filtret så kom det ut olja där. Efter filtret så ska oljan vidare till oljetrycksgivaren men där var det torrt.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
hp skrev:
Om du bytte filtret samtidigt med oljan kanske det är något fel på filtret. Kan du prova med det gamla filtret? Du har väl rätt mängd olja i motorn? Jag har faktiskt inga idéer om vad som kan vara felet annars om det hände i samband med oljebytet.

På en del oljefilter sitter det ett skydd av genomskinlig plast mot ytan som ska vara mot motorn men det borde du ha sett när du monterade filtret i sådana fall. Kan inte tro att oljepumpen skulle haverera bara för att man byter olja...

Har provat med 3 olika filter. Både kopior och original men oljan verkan tränga igenom filtret med största ansträngning. Ska testa med en tjockare olja och se vad som händer då.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
busz skrev:
Har provat med 3 olika filter. Både kopior och original men oljan verkan tränga igenom filtret med största ansträngning. Ska testa med en tjockare olja och se vad som händer då.
Har du haft otur så kan ett litet smuts åkt in i reduceringen i o-pumpen så att den står lite öppen o smygläcker tryck.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
busz skrev:
Hallå där... Är det någon som vet vad jag kan ha för fel på min ninja zx6r -97a? Jag har fortfarande inte fått upp oljetrycket i motorn sen jag bytte olja på den. Oljan kommer till filtret när jag kör startmotorn men inte längre. Efter filtret är det torrt... Varför? Kan oljepumpen vara så svag att den inte orkar pumpa oljan längre än till filtret??? Kom med alla tips ni kan komma på.

Kan det vara så att det är oljetryckskontakten som gett upp?
Det hände på min zx6´a. Efter att den stått en vinter så ville aldrig oljetryckslampan slockna så det var bara att byta ut givaren.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
busz skrev:
Efter filtret så ska oljan vidare till oljetrycksgivaren men där var det torrt.
Verkar som att det inte kommer någon olja alls efter filtret. Helmysko... Skulle pumpen ha gett upp borde det väl inte tryckas någon olja genom filtret heller. Det kanske det i och för sig inte gör heller utan det kanske bara "rinner" dit...

Är själv lika nyfiken på att få reda på vad som är fel som du är... :) :)
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Kan det vara så att du haft isär motorn och fuskat med packningarna (packning på tub istället för riktiga packningar)?
Överflödig packningsmassa kan hamna i oljekanalerna och ställa till med en väldig oreda.



busz skrev:
Hallå där... Är det någon som vet vad jag kan ha för fel på min ninja zx6r -97a? Jag har fortfarande inte fått upp oljetrycket i motorn sen jag bytte olja på den. Oljan kommer till filtret när jag kör startmotorn men inte längre. Efter filtret är det torrt... Varför? Kan oljepumpen vara så svag att den inte orkar pumpa oljan längre än till filtret??? Kom med alla tips ni kan komma på.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag kom på att det sitter oljekylare på din hoj. Prova att lufta vid en banjobult så högt upp som möjligt ifall det är luften i systemet som ställer till det. Samma fenomen kan inträffa på bilar som man tappat ur kylvattnet på. Då brukar man få lufta uppe vid värmepaketet för att få bort luften annars får man ingen cirkulation.

Bara något jag kom på efter lite funderande... :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
På en gammal volvo släppte drivningen till pumpen, den drev lite så att oljan sprutade om man lättade på filtret, men pallade inte få upp nåt tryck.
Tog en stund att hitta, hela motorn nerplockad i små bitar först.....
Kan de va nåt sånt ?
/u
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg ahr sett på en Suzuki at den ORGINAL overtryck ventilen som sitter INNE i filteret til en GSX1100 gikk sunder og blokkerte oljekanalen videre inn i motoren. = inget tryck videre...
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Väntar med spänning på upplösningen av detta drama.... :) Ut och meka med dig så vi får veta vad som var fel... ;)
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
En kawa expert sa till mig idag att man måste ha i en växel för att oljelampan ska slockna så jag gick ut, ställe upp bakhjulet, satte igång hojen, varva lite grann (ej över 4000) och gissa vad som händer???
Oljan tog sig förbi olje filtret och ja... ända fram till oljetryckgivaren. :) Men... lampan lyser fortfarande. Jag byter tryckgivaren till en ny men lampan lyser ändå. Jag byter ut givaren mot en mätare för att kolla trycket och... :( det visar typ noll.
God nyhet: oljan rinner runt. Dålig nyhet: inget tryck

DOT 4 - Ja jag har använt packningsmassa till tråget. Jag skäms, Förlåt!

HP - Nu ska ut och försöka med din åtgärd. Lufta!

Fortsättning följer...!
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
Jag hjälper Busz och just nu väntar vi på en ny oljetrycksreduceringsventil...
Den kommer på tisdag, så just nu händer det inte mycket :gnissla
Troligtvis det som är knas... Men den som lever får se :yoparty
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Hanky skrev:
Jag hjälper Busz och just nu väntar vi på en ny oljetrycksreduceringsventil...
Den kommer på tisdag, så just nu händer det inte mycket :gnissla
Troligtvis det som är knas... Men den som lever får se :yoparty


Hatar att vänta :mad: men men... får väl ta och dricka öl så länge så tiden går fortare. Eller vad säger du henky? :fyllisar
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
busz skrev:
Hatar att vänta :mad: men men... får väl ta och dricka öl så länge så tiden går fortare. Eller vad säger du henky? :fyllisar

mmm håller med, får ju vänta tills den 12 med min choke vajer...
:kocko
men men man kan ju :fyllisar
mvh henke
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top