Packboxbyte på en R1:a

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Är det väldigt svårt att byta packboxar på en retta?
Jag pratade med mekanikern på verkstaden och han sa att det är ruskigt svårt på en retta jämfört med en cykel som inte har upsidedown-gaffel? Enligt honom så behöver man något sorts specialverktyg för detta ändamål. Eftersom han inte hade bytt packbox på någon retta ännu så¨hade han ingen specialverktyg utan det skulle han ställa sig i svarven och fixa när det blev dags, och han var inte sådär sugen på att ställa sig och tillverka ett specialverktyg bara för att låna ut det.

Klarar man det utan detta specialverktyg? McB har lovat att hjälpa mig och han har bytt ett flertal packboxar förr dock ej på upsidedown-gafflar.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1: Skaffa mutterdragare
2: Använd den för att dra ur bottenpluggen
3: Byt packbox
4: Använd mutterdragaren för att sätta fast pluggen igen.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Freppa skrev:
1: Skaffa mutterdragare
2: Använd den för att dra ur bottenpluggen
3: Byt packbox
4: Använd mutterdragaren för att sätta fast pluggen igen.

Är det inte svårare än så?? :confused:
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nej, det är det inte. Jag garanterar inte att du lyckas, men det är ett bra sätt att göra det på. Det är fingerspitzgefühl när du drar i skruven igen - betänk att det är aluminium som är mothållet. Titta på en Microfish så förstår du vad jag menar. Töm oljan, kör hårt.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
fingerspitzgefühl ?????

Jag har tittat i service manualen och det verkar vara en massa specialverktyg och grejjer som behövs.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fingertoppkänsla.

Ja, om du skall göra det "by the book" så behöver du säkerligen ett mothåll (en lång pinne som man sticker ner i benet och håller emot när du skruvar bottenpluggen) samt en för att ta bort fjädern från mothållet (antar att den liknar gixxer1000 på så sätt). Men varför göra som boken? ;) Mutterpickan "slår" ut bulten så fort att mothållet inte hinner med.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om du vill, slå en signal så skall jag förklara över telefon (skicka ett PM så får du nummret)
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Du måste ha ett delat verktyg "rör" för att knacka bussning och packbox på plats vid ihopmonteringen, det är detta mekanikern menar med specialverktyg. Detta behövs pga att du inte kan trä något över gaffelbenet då fästen för hjul och bromsok är ivägen. På en "vanlig" gaffel är det enklare då man kan trä ett rör med rätt diameter på gaffelbenet och knacka bussning och packbox på plats med detta.

Ps. använd rätt verktyg och gör inget klåpmek, det tjänar du på i längden... Ds.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Gör som Freppa säger om det inte är några skador på benet som orsakde felet....

Men att byta P-boxar i en gaffel är inte så svårt som tror men om det ska göras riktigt så bör man riva hela gaffeln... Tvätta alla delar, kolla så att bussningarna är fina, kolla efter fjäderbrott, samt slipa av ytan på benen med ett fint våtslippapper typ 1500-2000... Sen är det jävligt viktigt att lufta samt ha rätt nivå.. Men den snabba vägen funkar oxå men inte alltid....

Mathias
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
MrGooFy skrev:
fingerspitzgefühl ?????

Jag har tittat i service manualen och det verkar vara en massa specialverktyg och grejjer som behövs.

Det går utmärkt att göra som Freppa säger. Annars har jag det nödvändiga verktyget så det är bara att höra av sig.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
kan nån förklara detta mer ingående, jag var tvungen att ha specialverktyg + en medhjälpare som skulle trycka ner cylinder som sitter längst upp på insidan.

det var inte svårt men man gjorde det inte själv
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
jiwe skrev:
Det går utmärkt att göra som Freppa säger. Annars har jag det nödvändiga verktyget så det är bara att höra av sig.

Vart bor du??

Du har inte ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan händelsevis?
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
MrGooFy skrev:
Vart bor du??

Du har inte ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan händelsevis?

Bor i Herrljunga och jag har ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan. Ring på 0702-181462.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
jiwe skrev:
Bor i Herrljunga och jag har ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan. Ring på 0702-181462.

Jag tror att jag är kär i dig. :kär

Hehe jag ringer imorgon.
När kan jag ringa tidigast??
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top