Uträkningsprogram för 2-taktspipor...

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Har lite planer på att bygga nått roligt av en gammal moppemotor som ligger hemma, men problemet är att jag inte har någon pipa... :( Så nu funderar jag på att ge mig in på att försöka bygga en själv... Men jag skulle behöva ett program så att jag kan räkna ut hur den ska se ut.... (helst gratis)... :) :)

Nån 2-taktsnisse härinne som vet något bra program?? :confused:

HA DE GÔTT
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
http://www.macdizzy.com/19891hopup.htm

Jag bifogar ett gratisprogram. Jag har hemma hos föräldrarna ett bättre program där man kan mata in avgastempen (programmet jag bifogar har på tok för hög temp -dvs för kort pipa).

Annars kan man köpa A. G. Bells Two stroke Performance Tuning, men den är ju givetvis inte lika intressant som ett bra program.

/J
 

Bifogat

  • exhaust.zip
    11.3 KB · Visningar: 625

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Såhär ser programmet hemma ut:
 

Bifogat

  • prog_6-2.jpg
    prog_6-2.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,651

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
AVL:s Boost är just ett sådan prog. Inte helt lätt att använda, men ger ganska vettiga resultat!

Jag har aldrig försökt simmulera 2-takt men det finns exempel med som ser vettiga ut. Det som är bra med boost är att du får ta med var enda rördiameter och långd. Det är ju också nackdelen för du får mäta upp en massa.

Du får gärna "låna" programmet av mig, men förbered dig på en del meck. Det är klart lättare om du först läst Haywood (det stavas nog inte så?!)

EDIT: jag var på möte i två timmar innan jag tryckte på send...
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
RG500-Johannes skrev:
http://www.macdizzy.com/19891hopup.htm

Jag bifogar ett gratisprogram. Jag har hemma hos föräldrarna ett bättre program där man kan mata in avgastempen (programmet jag bifogar har på tok för hög temp -dvs för kort pipa).

Annars kan man köpa A. G. Bells Two stroke Performance Tuning, men den är ju givetvis inte lika intressant som ett bra program.

/J

Funkar inte på NT... Det verkar dock coolt, jag får nog köpa mig en 2-takt :rock
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
RG500-Johannes skrev:
http://www.macdizzy.com/19891hopup.htm

Jag bifogar ett gratisprogram. Jag har hemma hos föräldrarna ett bättre program där man kan mata in avgastempen (programmet jag bifogar har på tok för hög temp -dvs för kort pipa).

Annars kan man köpa A. G. Bells Two stroke Performance Tuning, men den är ju givetvis inte lika intressant som ett bra program.

/J

Jag har försökt få igång programmet, men det står att det fattas nån DLL fil... :confused: Är det fel på min databurk eller har du glömt någon fil??

HA DE GÔTT
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Johannes eller nån annan.... Jag vill få igång programmet, men filen fattas.... HJÄLP!!!! :(

HA DE GÔTT
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Ludde skrev:
Johannes eller nån annan.... Jag vill få igång programmet, men filen fattas.... HJÄLP!!!! :(

HA DE GÔTT

Jag har själv letat. Det du behöver är Visual Basic Run-Time 2.0 eller nått sånt och hittills har jag bara hittat nyaste, dvs. 6.0 och det verkar inte vilja fungera. Jag säger till om jag hittar 2.0. :tummenupp
 

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
Kan väl fråga om det är någon som har ett liknande för 4 takt, och då menar jag för bilar, V8!!!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Blade skrev:
Kan väl fråga om det är någon som har ett liknande för 4 takt, och då menar jag för bilar, V8!!!
Lite formler o tumregler finns i A. Graham Bell's böcker. Tror High Performance 4 Stroke Tuning bäst på det. (inte säker på titeln ordagrant).
/u
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Så här ser pipdata från Bimotion ut:
 

Bifogat

  • pipe_dimensions_9500.jpg
    pipe_dimensions_9500.jpg
    70.4 KB · Visningar: 666

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lite mer stuff. Har detta program hemma hos morsan & farsan, tyvärr. Får fixa hem det till mig snart.
 

Bifogat

  • blair-time_area.jpg
    blair-time_area.jpg
    54.2 KB · Visningar: 483

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Motsvarande i Bimotion...
 

Bifogat

  • bimotion-time-area.jpg
    bimotion-time-area.jpg
    69.6 KB · Visningar: 403

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Tyvärr är formeln för portduration på dessa sidor helt fel, precis som i Bells bok. Använd funktion ska vara arccos, inte cos. Lovar inte att det är enda felet, dock.
/u

Sorry om jag är dum nu, men vad menar du?? :confused: Jag är ingen höjdare på detta så kan du förklara vad du menar... arccos :confused: cos :confused:

HA DE GÔTT
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ludde skrev:
Jag är ingen höjdare på detta så kan du förklara vad du menar... arccos, cos
Jo, formeln var 180 - cos(xxxxx). Men det är fel. (Ser man t.ex. på att cos(x) ligger mellan -1 o 1 så man kan aldrig få nåt utanför 179 o 181 grader; knappast realistiskt)
Nä, cos ska vara arccos dvs. omvända funktionen till cosinus, inv cos el cos-1 på räknedosan. arccos(x) ger den vinkel (i radianer) vars cosinus är just x. Med x mellan -1 o 1 får man svar motsv -180 o + 180 gr.
Felet finns i Bell's bok tyvärr. Tror uttrycket 'xxxx' är rätt, vad jag kommer ihåg. Har räknat en del med den formeln. För en speciell motor o porthöjd kan man ju m gradskiva på svänghjulet kolla att det stämmer någorlunda iaf.
ok ?
/u
EDIT: Kollat i boken, även parentesfel där. Ska vara
Dur = (180 - arccos(x))*2
där x = (T**2 + R**2 - L**2)/(2*R*T),
T = R + L + C - E,
R = slaget/2
L = staklängd (vanligen ca 2*slaget)
C = min avst kolvkant till övre cyl kant (vid öd)
E = avst fr porttak till övre cyl kant.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top