Att välja mellan Twin o Radfyra?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Måste få slänga lite med sleven då man har läst flera inlägg om folk som sitter och klurar på vilken hoj dom ska köpa. Men att välja mellan en Twin eller en radfyra :confused:

I mina ögon är detta som att välja mellan hamburgare eller Sushi. Man bör väl veta viken smak man har i fråga om motor alternativ. Om man sedan funderar på hur effekten ska vara är ju en sak, som man kan fundera och förmodligen testa sig fram till. Men är det bara jag som anser att karraktären på hojjar med twin är så otroligt annorlunda än fyrorna? Jag skulle aldrig kunna stå o välja mellan två motoralternativ som är så olika.

Givetvis har båda sin charm, Men är det viktigare med utseende och motorkarraktären är ett sekundärt kriterie i valet av hoj? Om man får göra en tolkning om vad folk tycker så verkar plasten vara viktigare än hojjens motor.

Är det bara jag som är förvirrad av detta eller är det så här :confused:

PS: Partiska inlägg om motorkvaliteer undanbedes
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
SvartR1a skrev:
Måste få slänga lite med sleven då man har läst flera inlägg om folk som sitter och klurar på vilken hoj dom ska köpa. Men att välja mellan en Twin eller en radfyra :confused:

I mina ögon är detta som att välja mellan hamburgare eller Sushi. Man bör väl veta viken smak man har i fråga om motor alternativ. Om man sedan funderar på hur effekten ska vara är ju en sak, som man kan fundera och förmodligen testa sig fram till. Men är det bara jag som anser att karraktären på hojjar med twin är så otroligt annorlunda än fyrorna? Jag skulle aldrig kunna stå o välja mellan två motoralternativ som är så olika.

Givetvis har båda sin charm, Men är det viktigare med utseende och motorkarraktären är ett sekundärt kriterie i valet av hoj? Om man får göra en tolkning om vad folk tycker så verkar plasten vara viktigare än hojjens motor.

Är det bara jag som är förvirrad av detta eller är det så här :confused:

PS: Partiska inlägg om motorkvaliteer undanbedes

Bara o köpa VFR. Nästan lika gött ljud o vrid som en twin. O nästan samma varvvillighet o rus på topp som en radfyra. Enligt mig en av de bästa kompromisserna 2out there".
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag förstår inte heller vad folk bråkar om egentligen, man skall väl provköra o köpa det som man själv tycker om eller?
jag valde efter ljud o utseende!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
motardnisse skrev:
Eller en Radtwin-->TRX850 :tummenupp
jo det kanske vore nåt..
Men vad är skillnaden effektmässigt och så .. eh.. ja vad är skillnaden på en Vtwin och en Radfyra.. vad är "bäst"?.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Jag har efter att kört både och kommit fram till att det är jädrans kul att kunna ligga på 5000 rpm och bara vrida på vid omkörningar mm. Oavsett växel BRÖTAR det ju bara till och hojen drar fullt! Det är just där jag vill ha vridet, och även ligger och kör för det mästa. Visst är det fullt spett ofta, men inte lika ofta som snabb körning med infall av lek....

Denna hojen jag har nu har allt detta, och även en fin liten topp. Den har även ett ljud som väcker döda och gör så håret reser sig över kroppen i välbehag....

Det som jag skulle önska är dock en liten 600 rad4 till bankörning. Där passar det mig bättre med en liten motor som bara skriker varv. Hade en gsxr-600 innan som var väldigt trevlig till sådant. (saknar den lite)
Millens tidiga vrid är lite vanskligt vid utgång ur kurvorna.... Händer ganska ofta man skickar ut baken för mycket tackvare moppegasning...

Men till landsväg har jag inte hittat någon bättre. Men det gäller mej! Och troligen inte alla.... Har dock tröttnat på att försvara mitt hojval till sådana som enbart går efter effekt och "twin suger" mm...
För en vanlig dödlig spelar nog inte de sista 15 hk någon större roll. Utan det är nog bättre att hitta en hoj man trivs med och som man "KAN" köra!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Men man behöver ju inte ställa 600cc radfyta mot 1000cc sporttwin.
Provkör så märker man hur det käns, en litersfyra är inte extremt slö på låga varv.
5000 varv på högsta växeln och omkörningar funkar bra på en sådan med.

Men utseendet på hojen är viktigt, faktiskt viktigare än 2-3 hk hit och dit, iaf i min mening.
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Är också väldigt trött på allt prat om Twin eller radfyra, italiensk eller japs.
Jag köpte min för att när jag köpte det var den jag ville ha.
Nästa hoj kanske blir en 600 eller en 1000 twin eller....
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Teddan skrev:
Bra, men de glömmer att en sport-twin med samma effektutag som en rad4a kommer bete sig liknade, dvs effekten kommer att komma högre upp i registret.
Det har väldigt lite med motorkonfigurationen att göra egentligen detta, hög effkt på en given kubik kräver högt vridmoment på höga varv.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
ljudet är viktigare än något annat :)
vill du bli förknippad med storpotäten i "vilse i pannkakan" eller en ylande varg
det är bara att välja :7peta
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
philsson skrev:
jo det kanske vore nåt..
Men vad är skillnaden effektmässigt och så .. eh.. ja vad är skillnaden på en Vtwin och en Radfyra.. vad är "bäst"?.
Ur en radfyra kan man utveckla fler hk än i en tvåcylindrig hoj... Nya 4cylindriga sporthojar ligger omkring 170-180hk(1000cc) och 2cylindriga kan jag inte exakt men omkring 150hk(1000cc)...

Håller med om att det är knepigt att hålla på och jämföra dom... Deras "karaktär" är ganska olika och ger olika typ av glädje...
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Radfyra för dom som inte bryr sig om vrid,bara om snabbast till toppfart.
Twin för dom som vill ha vrid och struntar i om dom blir ikappkörda vid 230km.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är väl inte så konstigt att folk funderar på vilken typ av hoj de vill ha.
Hur många har provat tillräckligt många varianter av varje sort för att vara säker på vad de vill ha?
Har man bara provat en modell kan det ju vara just den modellen som inte passade en själv och inte cylinderraden.
Sen är det ju alltid kul att äga lite olika varianter för att få lite förnyelse och kunna öppna ögonen mer.
Jag köper tex väldigt sällan samma märke 2 gånger på raken, gäller både bil och MC.
Vi har även en annan variabel och det är att man är intresserad av olika saker vid olika tillfällen i livet.
Tex nu så är jag helt beroende av lek på hoj och ba¨nåkning och får då för mig att lämpligast är de vanlig liter fyrorna. Stryktåliga och hyffsat billiga delar när det går på tok. Att äga en Ducce nu skulle kännas som ett helgerån.
Älskar man småvägspiskande så kanske en twin passar mycket bättre.
Jag skulle helt klart kunna tänka mig en twin om jag inte var så såld på att låta framhjulet gå till väders! 600 vet i fasen om jag skulle stå ut på om jag råkade komma utanför racebanan... Väl där inne är det nog svårslaget!
Så låt folk spekulera. Många måste vädra minsta tanke, that's life!
Sen är det lite roligt med alla dessa spydiga kommentarer oss åkare i mellan.
Rad4 VS twin. (vart kommer 3:eek:rna in i bilden????)
Japan VS Italien
2-takt VS 4-takt
Det är en del av gemenskapen. Det är för att vi har samma intresse som vi kan kan gnabbas på detta sätt.
Precis som syskonkärleken!
Puss på er och glöm inte att snart är det vår :pannkyss
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
fezt skrev:
Ur en radfyra kan man utveckla fler hk än i en tvåcylindrig hoj... Nya 4cylindriga sporthojar ligger omkring 170-180hk(1000cc) och 2cylindriga kan jag inte exakt men omkring 150hk(1000cc)...

Håller med om att det är knepigt att hålla på och jämföra dom... Deras "karaktär" är ganska olika och ger olika typ av glädje...

Japp.. Det är svårt att jämföra 1000cc rad4 med Twin.

Exempel på hästkrafter kontra vridmoment. I detta fall en 999R.
Jag letade efter liknande kurva på R1 eller liknande, men hittade ingen..

999R-05.gif
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
twinner skrev:
Radfyra för dom som inte bryr sig om vrid,bara om snabbast till toppfart.
Twin för dom som vill ha vrid och struntar i om dom blir ikappkörda vid 230km.

Ligger man i dom farterna blir man ju okörd :D
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Last edited:

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
SvartR1a skrev:
Måste få slänga lite med sleven då man har läst flera inlägg om folk som sitter och klurar på vilken hoj dom ska köpa. Men att välja mellan en Twin eller en radfyra :confused:

I mina ögon är detta som att välja mellan hamburgare eller Sushi.

Om jag förstått det hela så ska man alltså åka Triumph tripple om man gillar fiskbugare med det resonemanget? :confused:
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
amullo skrev:
Japp.. Det är svårt att jämföra 1000cc rad4 med Twin.

Exempel på hästkrafter kontra vridmoment. I detta fall en 999R.
Jag letade efter liknande kurva på R1 eller liknande, men hittade ingen..

999R-05.gif

Dräggel, varför har jag inte stålar till en 999R! :gråta
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top