Radiella bromsar??

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Undrar bara lite kort vad som menas med radiella skivbromsar,har sett det i beskrivningar på de nyaste hojarna,men jag tycker det ser ut som vanliga ok bara.Lite rakare kanske.Har ju hajat att det är nåt rejsigt som ska va skitbra men är det nån som kan upplysa en gammal farbror om vad skillnaden är???
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Radiella ok är infästade radiellt in mot centrum med en bult i varje ända av oket, detta gör att oket flexar mindre och ger enligt Rossi bättre känsla. Med andra ord, inget som vi vanliga dödliga skulle märka.
//Anders.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
UnderDOG skrev:
Radiella ok är infästade radiellt in mot centrum med en bult i varje ända av oket, detta gör att oket flexar mindre och ger enligt Rossi bättre känsla. Med andra ord, inget som vi vanliga dödliga skulle märka.
//Anders.
Aha! o eheee? Tack för svaret.Så med andra ord sitter oket lite styvare då?Kan ju faktiskt ligga nåt i det då de flesta ok fäster i ett par öron på gaffelbenet bara o inget i bakkant.Teoretiskt borde det ju vilja "vika" ut sig vid hårda bromsningar.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Du menar att man bara sätter dit en längre bult och en distans då typ eller?

Låter ju logiskt.

Borde inte du plugga eller nått :)

Sushi på lördag?

//A.

lite OT:
George Bush goes to a primary school to talk about the war. After his talk

he offers question time. One little boy puts up his hand and George asks
him what his name is. "Bob". "And what is your question, Bob?" "I have 3
questions"
1. Why did the USA invade Iraq without the support of the UN?
2. Why are you President when Al Gore got more votes?
3. What happened to Osama Bin Laden?
Just then the bell rings for recess. George Bush informs the kiddies that
they will continue after recess. When they resume George says, "OK, where
were we? Oh that's right --- question time. Who has a question?"
A different little boy puts up his hand. George points him out and asks
him what his name is. "Steve" "And what is your question, Steve?"
"I have 5 questions."
1. Why did the USA invade Iraq without the support of the UN?
2. Why are you President when Al Gore got more votes?
3. What happened to Osama Bin Laden?
4. Why did the recess bell go 20 minutes early?
5. Where is Bob?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Se där,bara en sån grej. :tummenupp
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?

Kanske lite enklare, man får göra distanser mellan ok och gaffelunderben.

Anledningen till att det hela blir stabilare är att kraften går i fästbultarnas längdriktning samt att anläggningsytan mellan oket och gaffelunderbenet ligger i normalriktningen mot kraften. Men som sagt tror jag inte att vi dödliga märker någon större skillnad. Det lär inte bli någon skillnad i tryckpunkten i handtaget, pga att oket är radiellt monterat, då detta beror på okets inre stabilitet.
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
ktmjacke skrev:
Aha! o eheee? Tack för svaret.Så med andra ord sitter oket lite styvare då?Kan ju faktiskt ligga nåt i det då de flesta ok fäster i ett par öron på gaffelbenet bara o inget i bakkant.Teoretiskt borde det ju vilja "vika" ut sig vid hårda bromsningar.

Rätt tänkt, fast åt fel håll :) . De vanliga oken tenderar att vilja flexa/vika sig uppåt och INNÅT vid hårda bromsningar. Det flexet minimeras med radiella monteringen.


/T
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
TÜF skrev:
Rätt tänkt, fast åt fel håll :) . De vanliga oken tenderar att vilja flexa/vika sig uppåt och INNÅT vid hårda bromsningar. Det flexet minimeras med radiella monteringen.


/T
Point taken :tummenupp
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
2Late skrev:
Intressant, men jag är nog lite trögtänkt. Finns det någon bild man kan se båda varianter och jämföra? Någon? Har visuell uppfattningsförmåga, sämre med verbalt. :va

vanliga till vänster, radiella till höger. Du ser skillnaden på hur de är fästa i gaffeln.
 

Bifogat

  • RSVRF_21.jpg
    RSVRF_21.jpg
    85.5 KB · Visningar: 509
  • brembo.jpg
    brembo.jpg
    26.8 KB · Visningar: 386

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjockarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
EDIT:
F.ö. är dom inte ens radiellt monterade, vad jag kan se. :D Så nästa år pekar bultarna på navcentrum o då kommer reklamen säga 'nu med extremt radiella bromsar'. O vi kommer diskutera bultvinkelns betydelse.
/u
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
ulf_lundin skrev:
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjokkarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
/u
Jo, men eftersom de flesta radiellt monterade ok sitter med längre avstånd mellan bultarna så borde det ju i teorin bli stabilare.
I praktiken är det dock nog svårt att märka någon skillnad.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Av en händelse råkade jag bli inlåst i ISR Acke´s monteringsverkstad, tillsammans med Acke! Passade då på att få en lektion i detta med bromsar.
Enligt honom så har okinfästningen ingen betydelse, sitter oket fast så sitter det fast. Taskiga fästen på ett radialmonterat så flexar det med.
Däremot så hände det mer saker med en radiell bromspump. Ackes radiella pump är ren pornografi. Allt variabelt, justerbart med ett finger, on the fly, vacket!!

ulf_lundin skrev:
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjokkarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
kaZmur skrev:
Jo, men eftersom de flesta radiellt monterade ok sitter med längre avstånd mellan bultarna så borde det ju i teorin bli stabilare.
I praktiken är det dock nog svårt att märka någon skillnad.
Undrar om inte utformningen av fästet oxå påverkar........
/u
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Ovärderligt med tanke på hur ofta genomsnitts motorcyklisten byter storlek på bromsskivorna :rolleyes: Posörgrejjer.........
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Busaberg skrev:
Ovärderligt med tanke på hur ofta genomsnitts motorcyklisten byter storlek på bromsskivorna :rolleyes: Posörgrejjer.........
Äsch, det var inte så mitt inläggt var tänkt att tolkas som. Jag skiter i vilket, jag har sunkhoj från 92 med fyrkolvsok, det är wow bara det :)

Men OM, man ska byta size, vilket typ händer lika ofta som jag vinner på triss, eller mer sällan, så torde det var lättare att mecka dit en distans å längre skruv bara... Posärgay? Jomenvisst =)

:hej
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Ni som bara gnäller - gnäller bara för att ni också vill ha så grymma bromsar - men inte har det! :arsele

;)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Remus skrev:
Ni som bara gnäller - gnäller bara för att ni också vill ha så grymma bromsar - men inte har det! :arsele
;)
Ex på standardknep 1A i argumentation: Kan du inte tillföra nåt i sak så börja gissa hej vilt på varför folk har sina åsikter.
Fast jag tror inte ditt inlägg var så allvarligt menat.

Det jag (möjligen) gnäller på är att det finns inga trovärdiga skäl redovisade som talar för att radialmonterade ok automatiskt är bättre och att många hojåkare trots det helt okritiskt verkar svälja reklamtjatet med hull och hår. O tidningarna hakar på och hjälper till o tjatar in begreppet. Det blir inte mer sant bara för att det upprepas fler gånger !!
Det retar mig alltid när 'vanligt' folk går på BS utan vidare, inte minst från professionella BSare. Reklamjockar o journalister har ett stort egenintresse att skriva nåt nytt; dom lever på att sälja det.
/u
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Mindre flex i okets infästning kan väl bara öka känslan i bromsarna, dvs. hur lätta dom är att dosera etc.
Det lär väl knappast göra att själva bromsverkan blir högre om bromskomponenterna är lika bra i övrigt.
Om oket kan flexa lite när man bromsar så flexar det till en viss punkt och stannar där tills man slutar bromsa om man bromsar men konstant kraft, det borde altså bara vara känslan i bromsen när man ökar eller minskar bromskraften som kan påverkas av styvare infästningar av oket.

Det sitter ju en ryckutjämnare mellan bakdrevet och bakhjulet som har till uppgift att flexa, kommer hojen att accelerera snabbare om jag byter ut gummikuddarna i den mot stålbitar som inte kan flexa? :hihi
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top