Radiella bromsar??

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Undrar bara lite kort vad som menas med radiella skivbromsar,har sett det i beskrivningar på de nyaste hojarna,men jag tycker det ser ut som vanliga ok bara.Lite rakare kanske.Har ju hajat att det är nåt rejsigt som ska va skitbra men är det nån som kan upplysa en gammal farbror om vad skillnaden är???
 
Radiella ok är infästade radiellt in mot centrum med en bult i varje ända av oket, detta gör att oket flexar mindre och ger enligt Rossi bättre känsla. Med andra ord, inget som vi vanliga dödliga skulle märka.
//Anders.
 
UnderDOG skrev:
Radiella ok är infästade radiellt in mot centrum med en bult i varje ända av oket, detta gör att oket flexar mindre och ger enligt Rossi bättre känsla. Med andra ord, inget som vi vanliga dödliga skulle märka.
//Anders.
Aha! o eheee? Tack för svaret.Så med andra ord sitter oket lite styvare då?Kan ju faktiskt ligga nåt i det då de flesta ok fäster i ett par öron på gaffelbenet bara o inget i bakkant.Teoretiskt borde det ju vilja "vika" ut sig vid hårda bromsningar.
 
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
 
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Du menar att man bara sätter dit en längre bult och en distans då typ eller?

Låter ju logiskt.

Borde inte du plugga eller nått :-)

Sushi på lördag?

//A.

lite OT:
George Bush goes to a primary school to talk about the war. After his talk

he offers question time. One little boy puts up his hand and George asks
him what his name is. "Bob". "And what is your question, Bob?" "I have 3
questions"
1. Why did the USA invade Iraq without the support of the UN?
2. Why are you President when Al Gore got more votes?
3. What happened to Osama Bin Laden?
Just then the bell rings for recess. George Bush informs the kiddies that
they will continue after recess. When they resume George says, "OK, where
were we? Oh that's right --- question time. Who has a question?"
A different little boy puts up his hand. George points him out and asks
him what his name is. "Steve" "And what is your question, Steve?"
"I have 5 questions."
1. Why did the USA invade Iraq without the support of the UN?
2. Why are you President when Al Gore got more votes?
3. What happened to Osama Bin Laden?
4. Why did the recess bell go 20 minutes early?
5. Where is Bob?
 
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Se där,bara en sån grej. :tummenupp
 
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?

Kanske lite enklare, man får göra distanser mellan ok och gaffelunderben.

Anledningen till att det hela blir stabilare är att kraften går i fästbultarnas längdriktning samt att anläggningsytan mellan oket och gaffelunderbenet ligger i normalriktningen mot kraften. Men som sagt tror jag inte att vi dödliga märker någon större skillnad. Det lär inte bli någon skillnad i tryckpunkten i handtaget, pga att oket är radiellt monterat, då detta beror på okets inre stabilitet.
 
ktmjacke skrev:
Aha! o eheee? Tack för svaret.Så med andra ord sitter oket lite styvare då?Kan ju faktiskt ligga nåt i det då de flesta ok fäster i ett par öron på gaffelbenet bara o inget i bakkant.Teoretiskt borde det ju vilja "vika" ut sig vid hårda bromsningar.

Rätt tänkt, fast åt fel håll :) . De vanliga oken tenderar att vilja flexa/vika sig uppåt och INNÅT vid hårda bromsningar. Det flexet minimeras med radiella monteringen.


/T
 
TÜF skrev:
Rätt tänkt, fast åt fel håll :) . De vanliga oken tenderar att vilja flexa/vika sig uppåt och INNÅT vid hårda bromsningar. Det flexet minimeras med radiella monteringen.


/T
Point taken :tummenupp
 
2Late skrev:
Intressant, men jag är nog lite trögtänkt. Finns det någon bild man kan se båda varianter och jämföra? Någon? Har visuell uppfattningsförmåga, sämre med verbalt. :va

vanliga till vänster, radiella till höger. Du ser skillnaden på hur de är fästa i gaffeln.
 

Bifogat

  • RSVRF_21.jpg
    RSVRF_21.jpg
    85.5 KB · Visningar: 509
  • brembo.jpg
    brembo.jpg
    26.8 KB · Visningar: 386
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjockarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
EDIT:
F.ö. är dom inte ens radiellt monterade, vad jag kan se. :D Så nästa år pekar bultarna på navcentrum o då kommer reklamen säga 'nu med extremt radiella bromsar'. O vi kommer diskutera bultvinkelns betydelse.
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjokkarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
/u
Jo, men eftersom de flesta radiellt monterade ok sitter med längre avstånd mellan bultarna så borde det ju i teorin bli stabilare.
I praktiken är det dock nog svårt att märka någon skillnad.
 
Av en händelse råkade jag bli inlåst i ISR Acke´s monteringsverkstad, tillsammans med Acke! Passade då på att få en lektion i detta med bromsar.
Enligt honom så har okinfästningen ingen betydelse, sitter oket fast så sitter det fast. Taskiga fästen på ett radialmonterat så flexar det med.
Däremot så hände det mer saker med en radiell bromspump. Ackes radiella pump är ren pornografi. Allt variabelt, justerbart med ett finger, on the fly, vacket!!

ulf_lundin skrev:
Suck ! Det finns inget som helst belägg (?) för att alla radialmonterade ok sitter stadigare än alla andra.
Det beror förstås på hela konstruktionen !! Inte på åt vilket håll fästbultarna sitter.
Reklamjokkarnas mumbo jumbo firar stora triumfer !
/u
 
kaZmur skrev:
Jo, men eftersom de flesta radiellt monterade ok sitter med längre avstånd mellan bultarna så borde det ju i teorin bli stabilare.
I praktiken är det dock nog svårt att märka någon skillnad.
Undrar om inte utformningen av fästet oxå påverkar........
/u
 
hållundan skrev:
Sen är det väl så om man har radiellt fästa ok kan man byta storlek på skivan mycket lättare, eller har jag helt fel?
Ovärderligt med tanke på hur ofta genomsnitts motorcyklisten byter storlek på bromsskivorna :rolleyes: Posörgrejjer.........
 
Busaberg skrev:
Ovärderligt med tanke på hur ofta genomsnitts motorcyklisten byter storlek på bromsskivorna :rolleyes: Posörgrejjer.........
Äsch, det var inte så mitt inläggt var tänkt att tolkas som. Jag skiter i vilket, jag har sunkhoj från 92 med fyrkolvsok, det är wow bara det :)

Men OM, man ska byta size, vilket typ händer lika ofta som jag vinner på triss, eller mer sällan, så torde det var lättare att mecka dit en distans å längre skruv bara... Posärgay? Jomenvisst =)

:hej
 
Ni som bara gnäller - gnäller bara för att ni också vill ha så grymma bromsar - men inte har det! :arsele

;)
 
Remus skrev:
Ni som bara gnäller - gnäller bara för att ni också vill ha så grymma bromsar - men inte har det! :arsele
;)
Ex på standardknep 1A i argumentation: Kan du inte tillföra nåt i sak så börja gissa hej vilt på varför folk har sina åsikter.
Fast jag tror inte ditt inlägg var så allvarligt menat.

Det jag (möjligen) gnäller på är att det finns inga trovärdiga skäl redovisade som talar för att radialmonterade ok automatiskt är bättre och att många hojåkare trots det helt okritiskt verkar svälja reklamtjatet med hull och hår. O tidningarna hakar på och hjälper till o tjatar in begreppet. Det blir inte mer sant bara för att det upprepas fler gånger !!
Det retar mig alltid när 'vanligt' folk går på BS utan vidare, inte minst från professionella BSare. Reklamjockar o journalister har ett stort egenintresse att skriva nåt nytt; dom lever på att sälja det.
/u
 
Mindre flex i okets infästning kan väl bara öka känslan i bromsarna, dvs. hur lätta dom är att dosera etc.
Det lär väl knappast göra att själva bromsverkan blir högre om bromskomponenterna är lika bra i övrigt.
Om oket kan flexa lite när man bromsar så flexar det till en viss punkt och stannar där tills man slutar bromsa om man bromsar men konstant kraft, det borde altså bara vara känslan i bromsen när man ökar eller minskar bromskraften som kan påverkas av styvare infästningar av oket.

Det sitter ju en ryckutjämnare mellan bakdrevet och bakhjulet som har till uppgift att flexa, kommer hojen att accelerera snabbare om jag byter ut gummikuddarna i den mot stålbitar som inte kan flexa? :hihi
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top