Skattefråga om reavinst skatt

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Nån som vet hur det funkar med denna skatt eller vart jag kan hitta information,har letat på skatteverkets hemsida men det är ju som att leta en nål i en höstack.om jag köpt en stuga för 50tkr o säljer den för 150tkr hur mycke får jag då skatta bort?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Om jag inte har helt fel, så är det 30% skatt på den summa du fick vid försäljningen! :va

/Exup

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Faktum är att det är 30% på 2/3 av vinsten. Om vinsten är 100 000 tas 66 666 upp till beskattning, och då blir skatten 20 000. :hej

Edit: ändrade siffrorna i exemplet

Last edited:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
ok d lät ju bättre,hoppas det gäller fritidshus också....

URRninja skrev:
Faktum är att det är 30% på 2/3 av vinsten. Om vinsten är 150 000 tas 100 000 upp till beskattning, och då blir skatten 30 000. :hej

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
sportarn skrev:
Du kan ju alltid satsa pengarna på nån annan kåk eller lgh då slipper du skatten helt! :tummenupp

Nej, man skjuter bara upp den. Dessutom tar man risken att skattesatsen höjs så att man får skatta mer den dagen man säljer.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
URRninja skrev:
Faktum är att det är 30% på 2/3 av vinsten. Om vinsten är 100 000 tas 66 666 upp till beskattning, och då blir skatten 20 000. :hej

Edit: ändrade siffrorna i exemplet

Är det inte så att vissa eventuella reparationer går att ta bort innan skatten dras samt att ev. mäklararvoce oxå går fetbort innan man räknar bort den

/oXydex som har visning på Söndag

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
URRninja skrev:
Nej, man skjuter bara upp den. Dessutom tar man risken att skattesatsen höjs så att man får skatta mer den dagen man säljer.
Jo, men eftersom man snart kommer att sänka dessa skatter så blir det bättre. Men varför hålla på och betala skatt på sakerna flera gånger bättre att satsa dessa pengar i en kåk än att ta redan skattade pengar. Förhoppningsvis kanske man hittar nån som kan tänkas ge ganska mycket vid sidan om nästa gång man säljer!

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Skaffa kvitton på förbättringar samt renovering så slipper du massor av skatt.

Holger skrev:
fy fan va jobbigt,måste försöka få lite pengar svart på sidan om så jag slipper undan lite skatt....

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Crille skrev:
Skaffa kvitton på förbättringar samt renovering så slipper du massor av skatt.

Att tänka på är att det bara är kostnader från de 5 sista åren som gäller.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
p.grip skrev:
Att tänka på är att det bara är kostnader från de 5 sista åren som gäller.

Vad gäller renovering bara, finns ingen tidsgräns vad gäller ombyggnad eller tillbyggnad. Ville bara förtydliga.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
sportarn skrev:
Jo, men eftersom man snart kommer att sänka dessa skatter så blir det bättre. Men varför hålla på och betala skatt på sakerna flera gånger bättre att satsa dessa pengar i en kåk än att ta redan skattade pengar. Förhoppningsvis kanske man hittar nån som kan tänkas ge ganska mycket vid sidan om nästa gång man säljer!

Jag håller absolut med. Men jag ville bara påtala att man inte slipper skatterna, jag åkte själv på en smäll för ett tag sen när jag skjutit upp skatt och sen fick jag betala femtontusen mer för att skattesatsen ändrats. Kan vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024