Kan man synas _för_ mycket egentligen?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
På sin hemsida har SMC gått ut och skrivit om varselvästar.http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2985

Ett utdrag från texten:
"Inflation
Det finns en risk att det går inflation i signaleffekten om alla använder varselväst för att
synas bättre; från ambulanspersonal och polis till motorcyklister, joggare och
parkeringsvakter. Det finns till och med varselväst för hundar"

Personligen ser jag det inte som ett problem. Man brukar per automatik sänka farten och ta det lungt om man ser en varselväst eller fluoricerande färger.
Både jag och hunden har varselväst på oss, samt vanliga reflexer, samt en lysdiodlampa på hundens koppel.

Kan man synas för mycket?
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..

Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..

Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.

Du har redan bevisat för oss att du är en idiot, du kan lägga av nu.
 

Freedom

Guest
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..

Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.

Har du snutnoja eller? Verkar som du tror att alla med varselväst är dina fienden.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Varför ska man behöva lagstifta om ALLT? Vill man synas lite extra tar man väl på sig sin varselväst och slår på helljuset, tycker man det inte behövs gör man inte det.

Ska man lagstifta om färg på hjälm, motorcykel, handskar, skinnställ också? En sån där flagga som småbarn har på cykeln vore fint också. Det ska till ett Svedala för att krångla till allt.

Jag tycker man borde plocka upp det utmärkta förslaget från 50-talet med bilhjälm också. Det kan ju kanske rädda 0,000511 liv per år.

Nej, tycker det räcker med lagstiftning på hjälm på mc, det handlar trots allt mest om personlig säkerhet där. Personligen kör jag jämt i hel utrustning, men jag tycker inte det är nödvändigt att tvinga alla till det.

Kör man i laglig fart och har ljuset på brukar det inte vara problem, och ska så heller inte vara. Tror mer på information till bilister att vi faktiskt finns, speciellt på våren. De där brittiska info-filmerna var mycket bra.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..
Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.

Meningen är att man syns, enkelt va.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..

Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.

Tycker det är jättebra att folk har rejäla reflexer/reflexväst om de är ute och går på mörka vägar utan någon ljuskälla.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
bra om fler använder varselvästar, men det känns väldigt onödigt att lagstifta om det.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Varför ska man behöva lagstifta om ALLT? Vill man synas lite extra tar man väl på sig sin varselväst och slår på helljuset, tycker man det inte behövs gör man inte det.

Det är inte på tapeten om någon lagstiftning kring varselvästar.
Citat från SMC svar:

"Det är väl självklart att en motorcyklist syns bättre med en gul varselväst! Varför inte
lagstifta om varselväst för motorcyklister snarast?
Det är ett vanligt påstående. Därför kommer här SMCs syn på saken.
SMC menar att detta är fel: Motorcyklisterna syns, det är bilförarna som inte ser oss!"

Min fråga handlar om just själva synbarheten med varselväst då jag anser att det är bra att ha en sådan på sig.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jepp, men att det överhuvudtaget ska behöva komma på fråga.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Har du snutnoja eller? Verkar som du tror att alla med varselväst är dina fienden.

Nej jag har inte snutnoja, men varselväst tycker jag ärligt talat är överdrivet när man är ute på en vanlig promenad på riskfria trottoarer.

Jag tycker det ska va till för poliser och räddningspersonal först o främst o de e det jag tänker när jag ser en varselväst, nåt har hänt, shit. Nehe, de va Agda som va ute me hunden.

De e som att alla skulle åka runt med blåljus på taket, ingen jävel skulle lägga märke till att de visst va en ambulans denna gången som behövde fri väg.

Sen får jag va hur jävla idiot som helst för denhär åsikten, de skiter jag i.
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jepp, men att det överhuvudtaget ska behöva komma på fråga.

Mja, det är väl kanske SMCs medlemmar som tagit upp det vad vet jag.
Vad jag finner intressant är att man inte verkar tycka att varselvästen är något att ha. Att det lika gärna kan kvitta, för motorcyklisterna syns ändå.

Ädit: Ändrade i mitt första inlägg så att det inte blir missförstånd att det är någon lagstiftning på gång kring detta, utan bara SMC svar på en allmän fråga.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Lag...

Att lagstifta är att ta i för mycket, men att hävda på inflationseffekter är snarast ett tecken på okunskap och "tyckande". Ingen forskning som jag har läst tar upp något sådant samband.

Dom som vill kan gott ha varselsväst. Hellre gul än död, känner jag själv.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nej jag har inte snutnoja, men varselväst tycker jag ärligt talat är överdrivet när man är ute på en vanlig promenad på riskfria trottoarer.

Riskfria trottoarer? Vilken värld lever du i vännen.
Hur ser du på oss som bor ute på landet då. Vi har varken trottoarer eller gatubelysningen. Vi får ta promenader på landsvägen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det ska va till för poliser och räddningspersonal först o främst o de e det jag tänker när jag ser en varselväst, nåt har hänt, shit. Nehe, de va Agda som va ute me hunden.

Jag håller helt med, jag hajar till varje gång jag ser en varselväst.

Riskfria trottoarer? Vilken värld lever du i vännen.
Hur ser du på oss som bor ute på landet då. Vi har varken trottoarer eller gatubelysningen. Vi får ta promenader på landsvägen.

Jag bor mitt ute i obygden och tar ofta promenader på landsvägen. Reflex runt armen eller benet är det jag själv ser bäst och kopplar till fotgängare (= uppmärksamma och håll koll) så det använder jag. Sen ser jag alltid till att vara på motsatt sida mot där bilen kommer. Vid möte går jag ner lite i diket.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jo jag tror att man kan synas för mycket så jag håller med SMC :tummenupp

Det ska vara upp till var och en om dom vill använda en reflexväst eller inte, inget tvång :ajjabajja
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Det är en viss skillnad att köra mc och att gå ut med hunden...

SMC:s text gäller ev lagstiftning av västar för mc- och mopedförare, inte hundägare

Också kopierat från texten:
"SMC är emot en lagstiftning som kräver varselväst för motorcyklister och mopedister i alla lägen. Vi anser att motorcyklisterna själva ska avgöra om han/hon ska använda varselväst och när."

Jag tycker att ni ska läsa hela texten, använd gärna länken till den norska tidningen också. De har tydligen fått problem
SMC

Själv använder jag en orange väst + vanliga reflexer och en lampa när jag är ute med hunden och hon har en orange sele med reflexer.
Och Andreas, vi bor på landet, här finns inga trottoarer :gnissla
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag bor mitt ute i obygden och tar ofta promenader på landsvägen. Reflex runt armen eller benet är det jag själv ser bäst och kopplar till fotgängare (= uppmärksamma och håll koll) så det använder jag. Sen ser jag alltid till att vara på motsatt sida mot där bilen kommer. Vid möte går jag ner lite i diket.

Jag ser varselväst bättre än en liten reflex kring armen. Men det är ju så olika det där hur man uppfattar och ser saker.
Personligen känner jag mig lite säkrare när jag har väst/reflex/lampa :)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ser flera nackdelar med dessa västar, en av dem är att bilister tenderar att köra om extra sakta och då säkert med osäkerheten om det är någon polis MC de kör om, detta baserar jag på att dessa bilister ofta stirrar på en för att sedan gasa på ordentligt. Dessa långsamma omkörningar är då en risk speciellt då de stirrar på en samtidigt som de kör om.
Nu kör jag bara med sådan väst som är ganska lik polisens och använder den bara i samband med MC-utbildning och därför i lagliga hastigheter.

Personligen tror jag inte att problemet är så enkelt som att man med hjälp av reflexvästar förmår de bilister som inte ser MC annars att lägga märke till oss. Problemet ligger nog mest i att dessa bilister inte ens ser sig om ordentligt efter annat än större fordon eller sådant som de instinktivt uppfattar som ett hot mot deras eget välmående.

Har varit nära att bli påkörd massor av gånger i sommar fast jag burit reflexvästen och då har jag även haft ögonkontakt med bilisterna fast de har kört ändå. Har talat med sådana bilister när sådant har inträffat och svaren har bla blivit: " Jag såg dig ju och fattar inte varför jag ändå körde" Detta agerande sitter nog rätt djupt hos de bilister som gör sådana fadäser så insatserna måste nog riktas mot att förändra deras agerande samt att pränta in hos oss på MC att bilister ofta brister i uppmärksamhet.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tycker det är jättebra att folk har rejäla reflexer/reflexväst om de är ute och går på mörka vägar utan någon ljuskälla.

Ja nu var jag förvisso något otydlig med mitt första inlägg där jag bara skrev trottoarer.
Jag syftar givetvis på de som går runt med varselvästar på upplysta cykelvägar och trottoarer.
Risken att en bilist kör upp på en upplyst trottoar brevid vägen o kör på en är nog lika stor vare sig man har varselväst eller inte för då beror det nog på nåt helt annat än att man inte syntes.
Däremot slipper man se en varselväst några hundra meter fram o tro att det hänt nåt för man fortfarande inte lärt sig att inte accociera varselväst med polis/räddningspersonal.
Sen får ni kalla det snutnoja eller vad ni vill.

Jag sitter för övrigt med en varselväst på mig just nu, det krävs när jag traskar runt här på jobbet.
Även det onödigt enligt mig, men jag syns ju.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top