Kedjerengörning

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Söker...
Måste man ta av kedjan, hur går man till väga, fetta av smörja in kom med lite sköna tips........:confused:
 
Som ovan skriver. Diesel eller fotogen. billigt och funkar kanonbra. :tummenupp
 
Alternativ 1:
Låt den sitta kvar på hojjen, dränk kedjan i något fettlösande(vilket spelar egentligen ingen roll) bensin/fotogen/avfettning.
Ta fram en grov stålborste och borsta borsta borsta, både undersidan och ovansida samt kanter. rulla hojjen en bit och fortsätt proceduren.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten, blås rent med tryckluft och fetta in. den kommer kännas som ny!

Alternativ två:
Plocka av kedjan. lägg den i en bunke med fettlösande medel. helst diesel(som är lite smörjande för ). låt ligga över en natt eller två och skaka omkring lite då och då...
Töm bunken och i med olja istället över en natt. sen plockar du ur kedjan och blåser rent med tryckluft, torkar av och fettar in .. efter ett par meter på hojjen kommer du att ha nerkläggad sving men torka av på en gång så försvinner det och kedjan kommer rulla lika fint som om den va ny.

lycka till
 
När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R
 
rocketer skrev:
2386556 När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R


Smörj kedjan iaf, fettet som ligger på brukar oftast vara för att bevara kedjan i gott skick medan den ligger i förpackningen, och kanske främst för att o-ringarna/x-ringarna inte ska torka.
Så smörj ett par varv med något kedjefett innan du åker ut.
 
jag smörjer min efter jag kört. då är kedjan varm och det tränger in över allt o
sen slipper man fundera på det när man skall ut.
 
SkaD skrev:
2386540 Alternativ 1:
Låt den sitta kvar på hojjen, dränk kedjan i något fettlösande(vilket spelar egentligen ingen roll) bensin/fotogen/avfettning.
Ta fram en grov stålborste och borsta borsta borsta, både undersidan och ovansida samt kanter. rulla hojjen en bit och fortsätt proceduren.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten, blås rent med tryckluft och fetta in. den kommer kännas som ny!

Alternativ två:
Plocka av kedjan. lägg den i en bunke med fettlösande medel. helst diesel(som är lite smörjande för ). låt ligga över en natt eller två och skaka omkring lite då och då...
Töm bunken och i med olja istället över en natt. sen plockar du ur kedjan och blåser rent med tryckluft, torkar av och fettar in .. efter ett par meter på hojjen kommer du att ha nerkläggad sving men torka av på en gång så försvinner det och kedjan kommer rulla lika fint som om den va ny.

lycka till


INTE stålborste och INTE bensin om du har en O-ringskedja!!! Stålborsten och bensinen förstör o-ringarna, fettet i länkarna kryper ut och sedan står du där (eller ligger på marken) med en skuren kedja.

Som andra skrivit: Rengör med fotogen eller lampolja på en trasa eller med en MJUK borste. Låt torka och smörj sedan.

Smörjan du har på utsidan av kedjan är bara till för att rostskydda och motverka eventuell friktion mellan drev och rullar. Den egentliga smörjningen sköts av fettet som är inuti rullarna. Man skall därför inte lägga en o-ringskedja i blöt över natten, då rengöringsmedlet kan tränga in i rullarna och förstöra kedjan.
 
rocketer skrev:
2386556 När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R


Smörj ändå!
Det täcker inte kedjan lika bra och skyddar mot regn som kedjefett på sprejburk gör.
Det smörjer säkert bra men det är nåt liknande dom lägger på vid service och det räcker med att det regnar när man kör hem så vill kedjan börja rosta på insidan länkarna m.m där det inte täcker.
 
zopilote skrev:
2386737 INTE stålborste och INTE bensin om du har en O-ringskedja!!! Stålborsten och bensinen förstör o-ringarna, fettet i länkarna kryper ut och sedan står du där (eller ligger på marken) med en skuren kedja.

Som andra skrivit: Rengör med fotogen eller lampolja på en trasa eller med en MJUK borste. Låt torka och smörj sedan.

Smörjan du har på utsidan av kedjan är bara till för att rostskydda och motverka eventuell friktion mellan drev och rullar. Den egentliga smörjningen sköts av fettet som är inuti rullarna. Man skall därför inte lägga en o-ringskedja i blöt över natten, då rengöringsmedlet kan tränga in i rullarna och förstöra kedjan.


Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:
 
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem.

Öh, byter du kedja varje gång du tar ut hojen? Bara nyfiken, hur gör man av med hundratals kedjor.. nåt fel gör du. :pannkyss
 
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:

Håller med. Står t.o.m i min Workshop Manual från Ducati att man skall göra rent kedjan i bensin, och det sitter en DiD O-Ringkedja original. Hittils har den inte skurit, eller några oringar som disintegrerat.

För övrigt så står det att man skall smörja den med SAE 80W, har inte provat, kör med kedjevax, men det kanske funkar med bra växellådsolja som smörjning?
 
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:

Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat:D
 
xrperra skrev:
2388420 Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat:D

Sant!:tummenupp
WD40 är ett mirakelmedel vid rengöring av kedja, drev & fälg!
 
SkaD skrev:
2386540 .. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten

:skrämd :skrämd Nej, Nej och åter nej...då trycker du vatten förbi o-ringarna och in i länkarna, vilket leder till att kedjan rostar inne i länkarna, du får stela/skurna länkar som följd.Inte bra.
 
Jag tycker det är rätt intressant att det står i ducce boken att man skall använda Bensin.
 
Kungen skrev:
2388445 Jag tycker det är rätt intressant att det står i ducce boken att man skall använda Bensin.

De kanske vill sälja drivpaket :)
Men ärligt, så här står det, ordagrant:

The chain fitted on your motocycle has O-rings that keep dirt out and keep the chain well lubricated over time. Use gasoline or kerosene to clean the chain to avoid damage to the O-rings.

Jag brukar iofs bara göra rent den emellanåt med WD40 och sen använda kedjevax. Däremot har jag gjort grovrengöring nån gång med bensin. Bensin är ju inte skadligt för O-ringarna om de är gjorda för det. Det finns ju gummi som tål kontinuerlig kontakt med bensin utan att krappa ihop, trot om ni vill :tungan.

Stålborste däremot lär ju vara overkill, hur skitig är kedjan då :confused:, jag brukar köra med en nagelborste i nylon.
 
Det är sant att det finns oringar som tåler bensin..

skriver de något om att det är brandfarligt ?

jag kör med diesel och diskborste o sedan tandborste när jag är på humör.
 
Kungen skrev:
2388493 skriver de något om att det är brandfarligt ?
Näe, det här är en europeisk motorcykel :D, normalt folk i den här världsdelen antas fatta att bensin är brandfarligt utan 3 m^2 varningslappar som talar om det. I den amerikanska manualen finns det säkert en hel sida som tar upp detta ämne, inklusive att det kan vara skadligt att dricka, bada katten i, grilla korv med, och ha i diskmaskin etc :)
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top