Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
rocketer skrev:2386556När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R
SkaD skrev:2386540Alternativ 1:
Låt den sitta kvar på hojjen, dränk kedjan i något fettlösande(vilket spelar egentligen ingen roll) bensin/fotogen/avfettning.
Ta fram en grov stålborste och borsta borsta borsta, både undersidan och ovansida samt kanter. rulla hojjen en bit och fortsätt proceduren.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten, blås rent med tryckluft och fetta in. den kommer kännas som ny!
Alternativ två:
Plocka av kedjan. lägg den i en bunke med fettlösande medel. helst diesel(som är lite smörjande för ). låt ligga över en natt eller två och skaka omkring lite då och då...
Töm bunken och i med olja istället över en natt. sen plockar du ur kedjan och blåser rent med tryckluft, torkar av och fettar in .. efter ett par meter på hojjen kommer du att ha nerkläggad sving men torka av på en gång så försvinner det och kedjan kommer rulla lika fint som om den va ny.
lycka till
rocketer skrev:2386556När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R
zopilote skrev:2386737INTE stålborste och INTE bensin om du har en O-ringskedja!!! Stålborsten och bensinen förstör o-ringarna, fettet i länkarna kryper ut och sedan står du där (eller ligger på marken) med en skuren kedja.
Som andra skrivit: Rengör med fotogen eller lampolja på en trasa eller med en MJUK borste. Låt torka och smörj sedan.
Smörjan du har på utsidan av kedjan är bara till för att rostskydda och motverka eventuell friktion mellan drev och rullar. Den egentliga smörjningen sköts av fettet som är inuti rullarna. Man skall därför inte lägga en o-ringskedja i blöt över natten, då rengöringsmedlet kan tränga in i rullarna och förstöra kedjan.
SkaD skrev:2388392Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem.
SkaD skrev:2388392Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.![]()
SkaD skrev:2388392Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.![]()
xrperra skrev:2388420Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat![]()
SkaD skrev:2386540.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten
Kungen skrev:2388445Jag tycker det är rätt intressant att det står i ducce boken att man skall använda Bensin.
Näe, det här är en europeisk motorcykelKungen skrev:2388493skriver de något om att det är brandfarligt ?
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|