bästa sättet att få rent ett skinnställ??

Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
vad ska man andvända för medel vid rengörning av ett skinnställ?? några råd från de som "kan" :confused:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Thundercat skrev:
glöm inte fetta in det efteråt...

Nån som har tips på vad för fett man ska ha och var man köper sånt?

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Jag köpte en burk "läderbalsam" i en skinnjacke-och-väskor-affär. Bike i Trollhättan säljer den som del av ett lädervårdskit, här är en bild.

Balsamen heter EKOL och funkade bra. Stället var lite kladdigt första veckan och då var jag ute och körde på vårdammiga vägar, mindre kul, men annars funkar det fint. Det problemet kommer man nog inte undan vad man än köper.

Bifogat

• ekol_stor.jpg
    ekol_stor.jpg
    45.9 KB · Visningar: 222

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Eller så kör du så fort att alla flugor bara studsar av dig. :crash

750RR

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag köpte en burk med fett på yamaha center, smörjde in stället och lät det torka in över natten sen torkade jag bort överflödet med en trasa. :tummenupp

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Ekol finns på Granngården, häst folk har det till sadlar mm jag köpte det till mina stövlar och det funkar bra, det kanske inte är lika snygg flaska men det är nog minst lika bra. Det blir ju lite kladdigt efter och det ska ligga å dra in i ett dygn ungefär men vet man att man inte ska åka på några dagar är det ju ingen fara.

(Edit)Nu såg jag att det var tvättning av skinnställ tråden handla om :rolleyes:

Last edited:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Thundercat skrev:
Jag köpte en burk med fett på yamaha center, smörjde in stället och lät det torka in över natten sen torkade jag bort överflödet med en trasa. :tummenupp

Det kladdade inte efteråt??? Gillar inte kladd, så jag vill ha nåt som drar in i skinnet på ett dygn ca.....

/FW

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
watson skrev:
Det kladdade inte efteråt??? Gillar inte kladd, så jag vill ha nåt som drar in i skinnet på ett dygn ca.....

/FW

Direkt när jag hade smörjt in det så var ju stället kladdigt som fasen... men efter jag torkat av överflödet med en gammel trasa så var det lugnt...

:tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tvätta: Lädertvål, funkar i nödfall med vanlig handtvål. Jag brukar fukta stället några timmar innan så släpper insekterna lättare.

Smörja: Jag kör minkoljan i micron en stund innan jag smörjer samt försöker få stället lite ljummet också. Bara lägga på ett ordentligt lager, vänta en dag och eftertorka.
Skitbra att värma fettet innan smörjning: skinnet tar åt sig mer, det blir lättare att massera in fettet, inga problem att komma åt i skarvar och kanter och du får lätt ett jämt lager.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det bästa är att inte tvätta det alls. Då blir det inte skitigt igen heller.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Tvål och vatten. Jag använder vanlig flytande handtvål och en svamp.
Fetta in behöver man inte göra efter varje tvätt, men en gång per säsong man göra det.(kör ca 1400 mil per säsong). Fettar in stället då jag ställer av hojen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln