Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej

Har sett på detta forum att det finns en massa frågor om vilka ryggsäckar man ska köpa som passar båge. Jag har själv letat runt en massa och slutligen inhandlat en Boblbee Megalopolis Aero, en ryggsäck som ska vara anpassad till hoj. Tänkte nedan redogöra lite för mina egna intryck av denna väska, samt kanske hjälpa någon annan att hitta rätt i denna djungel. Jag vill även passa på att innan jag börjar, tydliggöra att jag inte har något med Boblbee som företag eller någon av dess återförsäljare att göra, allt jag skriver är mina egna (subjektiva) åsikter. Bilderna är klickbara, om du vill se en större version.

Mina krav på ryggsäcken var följande:
- Den skulle klara av att förvara ett visir i, utan att detta repades om det blåste ute.
- Den skulle klara av att förvara en laptop samt lite skolböcker i, eller ombyte, gärna båda. Kort sagt skulle den vara rymlig, men inte otymplig.
- Den skulle ha flera fack så man kunde förvara låset i väskan utan att det repade visiret.
- En bonus skulle vara om jag slapp bära runt på hjälmen, utan att jag istället kunde fästa denna på/förvara den i ryggsäcken.
- Den fick gärna ha ett fördelaktigt utseende

För att göra en lång historia kort slutade det med att jag köpte en Boblbee Megalopolis Aero tillsammans med ett "hjälmnät". Anledningarna till att det blev just denna var flera. För det första fanns det ett tillbehör som var just för mc-hjälmar. Den är dessutom CE-märkt som ryggskydd. Den är enligt mig snygg (även om jag vet att det finns lika många som tycker att den är groteskt ful), och den är rymlig.
När jag köpte väskan hade jag ingen aning hur detta hjälmnät såg ut, så det blev en överraskning. Jag blev dock positivt överraskad, såhär såg kombinationen väska och nät ut:

Front.jpg

Från sidan ser man tydligt den i mina ögon lite märkliga "urgröpning" längst ned på väskan. Som ni kommer att se längre ned fyller denna dock en funktion när det är dags att fästa hjälmen.

Side.jpg

Nåja, hur är väskan då? Det första man tänker på att allt känns gediget. Tyg, plast, finishen är riktigt fin. Även om den väger en del för att vara en ryggsäck blir man ändå förvånad över att den inte väger mer. Den känns förvånansvärt smidig. Nätet som ska hålla hjälmen känns dock väl litet, så jag ger mig genast på projektet att försöka få dit hjälmen. Efter lite meck inser man att det är riktigt enkelt, man tar bort två "krokar" högst upp, lägger in hjälmen, och fäster dessa igen. Materialet känns hållbart, varför man inte har några som helst betänkligheter att sätta fast en hjälm för 5,000:- utan att oroa sig för att den ska lossna och åka i backen. Nätet kommer inte att lossna. Ekipaget ser ut som följer:

Helmet.jpg

Visst, kanske inte världens smidigaste, vem hur många behöver tränga in sig i en överfylld tunnelbanevagn med detta på ryggen? Kort sagt fyller den sin funktion. Visst har man sett andra väskor dä man lägger ned hela hjälmen i väskan (tror BMW har någon modell), men då kan vara glad om man får plats med ett lås, än mindre laptop och lite böcker.

Hur ser då väskan ut på insidan? Här återfinns ett flertal fack av olika storlekar, det jag fastnar för direkt är facket för en laptop (facket vid den gula lappen). Du lägger bara ned denna i facket, sedan säkrar du denna med två kardborre-"straps". Visiret får utan problem plats, och skalet av hårdplast känns som att det gör jobbet, så långe du inte hoppar på väskan. På bilden ses innandömet, lägg märke till visiret längst ned i stora facket. Det finns även en fack i locket med blixtlås för saker som du vill ha lättillgängliga.

Inside.jpg

Skillnaden på Megalopolis Aero och den 500 kronor billigare Executive är det betydligt mer gedigna "lock" som tål mer stryk på Aeron än det i nylon på Executive:n. Fästanordningen till Aeron är även denna betydligt mer ändamålsenlig. Som ni kan se på bilden är den på Aeron mer av "pjäxtyp", gentemot det på den billigare versionen som är en vanlig nylonstrap. Detta känns betydligt säkrare om man ligger på motorväg, och luftmotståndet helt plötsligt får för sig att spela en ett spratt, och vips ligger alla dina ägodelar spridda längs en kilometer på E4:an.

Spänne.jpg

Finns det då inga nackdelar med denna skapelse? Jo, för det första priset; 2,000:- kronor känns blodigt för en ryggsäck som det inte ingår en inbyggd tv eller navigator i. Ska du dessutom ha med hjälmnätet är det ytterligare 300:- som dras från kontot. En annan mindre bra detalj är det "bälte" som ingår, som känns mindre bekvämt (se bild).

Straps.jpg

Ska du dessutom använda bara väskan som ryggskydd (kan vara skönt på sommaren när det är tokvarmt och ens ordinarie ryggskydd agerar svettansamling, och vadå, den är ju CE-märkt) tror jag det är en god idé att köpa till velcrobältet, som är av samma typ som de du sätter över axlarna. Tyvärr betyder detta minst ytterligare 400:-, och japp, nu börjar det kännas löjligt dyrt.

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att jag är oerhört nöjd med detta inköp, trots det höga priset. Kvaliteten känns mycket bra, den är skön att bära, den har alla önskvärda funktioner och några därtill, samt att det faktum att man slipper bära runt på en otymplig hjälm så fort man ska ta sig någonstans med apostlahästarna känns riktigt trevligt. Så har du råd, köp. Har du inte, don't cry, det finns många bra alternativ för betydligt mindre pengar.

Korta fakta

Produkt: Boblbee Megalopolis Aero
Standardutrustning: Bälte, mobilväska på axelstrap (se sista bilden), reflexer för fäste på plastskal
Tillverkarens hemsida: www.boblbee.com
Återförsäljarens hemsida (där jag köpte min): www.addnature.com
Pris: 1,995:- (väska), 295:- (hjälmnät), totalt 2,290:-.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så ska en produktrecention skrivas!
Åk nu genast ut och köp mer prylar som vi får recention av, lås, regnställ, tankväskor, depåstöd, osv...
 

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Tänkte på det där uppsvinget av hårdplasten längst ner på ryggsäcken. Det är ju hårdplast och det ser ut som att den kan gå rätt långt ner. Finns det någon möjlighet för den att skrapa och skava i baksätet/kutsen på nyare sporthojar, då dessa går uppåt efter förarsadeln? På bild ser det ut att kunna bli ett sådant scenario. Hur ligger det till på den punkten? :va
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Din recension fick mig att direkt beställa en själv ;) Haha...eller så är man helt enkelt prylbög =D
Oavsett ska det bli skoj att få hem den.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Tack för tipset! Gick det snabbt att beställa från addnature eller? Jag beställde två buffar där för nån vecka sen och de har fortfarande inte kommit.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tack för tipset! Gick det snabbt att beställa från addnature eller? Jag beställde två buffar där för nån vecka sen och de har fortfarande inte kommit.

Tjaa...det stod trots allt 5-8 dars leveranstid då jag beställde för 1 minut sen
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Tänkte på det där uppsvinget av hårdplasten längst ner på ryggsäcken. Det är ju hårdplast och det ser ut som att den kan gå rätt långt ner. Finns det någon möjlighet för den att skrapa och skava i baksätet/kutsen på nyare sporthojar, då dessa går uppåt efter förarsadeln? På bild ser det ut att kunna bli ett sådant scenario. Hur ligger det till på den punkten? :va

Om jag ska vara helt ärlig har jag inte ens tänkt tanken (har ingen kuts, än), men när jag provar ryggsäcken så går den ned strax under svanskotan, vilket mycket väl skulle kunna betyda att den skulle kunna repa, visst. Dock så känns det som att väskan där nere är mjuk, men som sagt, jag ska låta det vara osagt. Tilläggas kan även att jag är hiskeligt kort, 171 cm, är du betydligt längre tror jag inte att det är ett problem.

Tack för tipset! Gick det snabbt att beställa från addnature eller? Jag beställde två buffar där för nån vecka sen och de har fortfarande inte kommit.

Har ingen erfarenhet av dem via postorder, köpte den i deras butik. Detta var dock struligt i sig, det var strul med leverantören som inte kunde leverera hjälmnätet på utsatt tid, de skulle ringa men hörde inte av sig osv. Om vi säger som såhär, AddNature får inte lika högt betyg som väskan. Sedan om det bara berodde på leverantören eller inte låter jag vara osagt.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Å andra sidan sitter man nära tanken så det är ju en bit till singelcutsen
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Ytterligare ett exempel på att denna ryggsäck är lite anpassad till mc-folket kan ses nedan, där ett par relexer som medföljde på köpet har fästs på lämpligt ställe (så att man både ses bakifrån och från sidan). Detta är extra välkommet då jag själv har en par svarta Rukka-byxor, en svart Rukka-jacka, och, japp du gissade rätt, en svart Arai-hjälm. Uppenbarligen är även väskan svart. Det enda stället jag ses bra på är Antarktis...

Reflex.jpg
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Bra test!

Även jag använder Boblbee Megalopolis Aero och tycker att den i huvudsak funkar bra för mina ändamål. Det ordinarie priset tycker jag är alldeles för högt, såvida man inte har ett ryggsäcksbehov som den uppfyller till hundra procent.

För min del var det följande faktorer som avgörande när jag skaffade just den ryggan:
1. Jag kör oftast med ryggsäck och då hänger ju skyddet automatiskt med när jag tar på och av ryggan. Praktiskt!
2. Förhoppningsvis minskar det hårda skalet (i kombination med ryggskyddet) risken för att kameran, och de andra hårda grejer som jag ofta har med mig, tränger in i ryggen om jag vurpar. (Jag har i ett annat sammanhang fallit i marken med en systemkamera hängande på kroppen och det var ganska plågsamt för revbenen.)
3. Det hårda skalet skyddar de ömtålig grejorna, som jag har med, mot stötar och hoptryckning. När man som jag ibland är lite ovarsam med ryggan och rör mig i trånga passager kan det vara bra. (Den ovan nämnda systemkameran hängde för övrigt med i många år och fick ta ordentliga smällar utan att gå sönder, men numera har jag en modern digital kamera med en massa ömtåliga plastsmäckdetaljer som man knappt kan peta på.)
4. Jag antog att Boblbeen är vattentätare är en vanlig tyg-rygga. Rätt eller fel beror förstås på tygryggsäckens typ och kvalitet. Jag har inte kört i nått skyfall med Boblbee, så jag vet inte hur den funkar.
5. Den Boblbee som jag såg i reklamen var orange med reflexer. Bra att synas så kanske man inte blir jordgubbe lika lätt, tänkte jag.
6. Den är gjord för att använda på MC, så mängen fladdrande tyg och remmar är reducerat.
7. Jag hade fått ett presentkort till den affär som på webben gjorde reklam för Boblbee Megalopolis Aero, just när jag skulle skaffa en ny rygga.

Som sagt tycker jag att Boblbee Megalopolis Aero har fyllt mina krav på ett bra sätt, men jag tycker ändå att den har en del märkliga brister:
1. För det första gör formen den svårpackad och gör att man i praktiken inte får med sig så mycket. Den originella undre svängen ger ett kilformat utrymme i botten där man inte kan packa, men som gärna samlar skräp och lösa småsaker. Inredningen, med sina fack, är obegriplig och svår att nyttja.
2. Den undre svängen ger en ankstjärt som skaver på skjutsdynans ytterhörn varje gång jag stannar vid ett rödljus och lutar mig tillbaka för att sträcka på ryggen.
3. Den tar vind och turbulens, mer än de andra säckar som jag har använt. Möjligen blir aerodynamiken bättre på en cykel med en mer upprätt sittställning än min.

Jag köpte inget hjälm/bagage-nät, men ser att ett sådant nog skulle kunna vara ett bra komplement och tycks nu kosta ett par (två) hundralappar. Det ser ju ut att kunna funka för att utöka volymen rent allmänt, så att man t.ex kan få med ett regnställ eller extrakläder i en påse.

I övrigt tycker jag att ryggsäck är suveränt vid hojutflykter. Jag slipper förfulande väskor på MCn (viktigt) och har alla grejorna med mig även när jag kliver av hojen för att, med båda händerna fria, gå iväg någonstans.
 

Bifogat

  • PICT.jpg
    PICT.jpg
    231.4 KB · Visningar: 779

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Verkar ju vara en bra ryggsäck, jag letar efter något sådant också, känns som min vanliga Hagalöf-ryggsäck inte är så säker vid en omkullkörning kanske, men jag har ju inte testat. Har ofta med mig systemkamera o laptop som man vill skydda lite extra.

Lite väl dyr tycker jag också, men smakar det så kostar det får jag väl anta. Sen är det ju jäkligt skönt att slippa åka runt med en ful tankväska, det är ju prio nr 1 för mig:) Bra recension!
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Även jag föll för din vältaliga recention o beställde en nu med...
Skit va lätt lurad man e :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top