Aprilia SL750 Shiver

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Superduke? :va

Kan inte se någon likhet, däremot Kawa Z1000 och Yamaha FZ1-N, fast ändå inte. Tycker den var snygg iaf
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Verkar vara en himla trevlig hoj, pratade precis med en aprilia handlare och han trodde den skulle prissättas runt 90000:- den skulle komma i juni månad men kanske att det blir lite förseningar...
Lyckas aprilia prissätta den som Honda hornet eller Yamaha fz6, dvs under 80000:- så tror jag den blir en hit
Att sätta priset över dessa vore nog dumt speciellt som det kommer ytterligare en stark konkurent i Triumph street triple som kommer kosta 80000:-, då har triumphen en nedtrimmad 675 motor...
 
Last edited:

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Fick officiellt rekomenderat pris från aprilia idag, shiver kommer att kosta 95000:- och den kommer till Sverige i Augusti.

Personligen tycker jag det synd att aprilia inte lyckades prissätta shiver som Hornet 600, GSR 600, FZ6, Z750 då det som jag ser det är denna klass den ligger i...
Aprilia hade alla chanser att få en storsäljare i denna klass, men att motivera ett pris på 15-20000:- mer går inte...
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Fick officiellt rekomenderat pris från aprilia idag, shiver kommer att kosta 95000:- och den kommer till Sverige i Augusti.

Personligen tycker jag det synd att aprilia inte lyckades prissätta shiver som Hornet 600, GSR 600, FZ6, Z750 då det som jag ser det är denna klass den ligger i...
Aprilia hade alla chanser att få en storsäljare i denna klass, men att motivera ett pris på 15-20000:- mer går inte...

Den har kanske en själ? :rolleyes: :näsblod
Snygg var den iallafall!
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Den har kanske en själ? :rolleyes: :näsblod
Snygg var den iallafall!

Jo själ och känsla brukar ju vara det japanerna saknar...så väldigt synd att priset hamnar fel, jag kan inte motivera mig själv att lägga dom extra pengarna...annars hade väl valet varit ganska enkelt till aprilias fördel...:)
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Smakar det så kostar det, italienska viner har alltid varit dyrare än japanska ;)

Någon som har provkört Shivern? Här uppe i norr skulle aprilia-handlaren få in ett demo-ex i februari någon gång så det blir en provtur direkt snön smält!
 

Hellracer

Asfaltskontrollant
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En hel hoper Italienska skönheter med mycket riv i!
Jo själ och känsla brukar ju vara det japanerna saknar...så väldigt synd att priset hamnar fel, jag kan inte motivera mig själv att lägga dom extra pengarna...annars hade väl valet varit ganska enkelt till aprilias fördel...:)

Priset kommer att hamna på 89.900 vilket är ett kanonpris för den hojen. Närmaste konkurrenten är ju hypermotarden och då får du mer hästar för mycket mindre slantar.
Shivern finns att beställa hos handlare nu!:tummenupp

Ha de gött!:tuttar
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Köpte en ny Shiver för ca 90 mil sedan. Är extremt nöjd med hojen, förutom en sak; bromsarna. Biter dåligt och upplever en svag vibration i framgaffeln vid tvär inbromsning.
Någon som har erfaranhet av detta?
 

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har en shivern som gått runt 60mil. jag kan då inte tänka mig något annat 750cc hoj än denna. kanske en MV agusta 750 men så mkt orkar jag inte lägga ut:p har bestämt attköpa nya slip on till den. men vilken? vilket märka är bäst?! vilken är snyggast? akrapovic eller MVV?????


http://www.akrapovic.com/typo3conf/...08_2009_/574b203682c4c2042c597dfa1a6b069a.jpg

http://www.hors-piste.be/userfiles/image/shiver mivv suono(1).jpg

Acra är ju klart snyggast tycker jag, men är väl dyrare också. Finns pengen skulle jag gå på acra:)

Du upplever ingen liten, liten vibration i styret vid tvär inbromsning?

Annars är jag hur nöjd som helst med min shiver!
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Hur står sig Shiver mot t.ex Z750?

JohnVanB du verkar ju ha haft en Kawa, vilken tycker du är bäst? :)
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Hur står sig Shiver mot t.ex Z750?

JohnVanB du verkar ju ha haft en Kawa, vilken tycker du är bäst? :)

Har ju inte haft en z750 dock en z1000. Däremot har jag läst lite jämförelsetester just mellan z750 och shivern.

Det man får tänka lite på är att de jobbar på lite olika sätt. Shivern är ju en V-twin och har bra bottendrag och mellanregister, men på toppvarven finns inte mycket att hämta. z750 däremot har bara drag på toppvarven och knappt något på botten och mellan ( z1000 hade 0 bottendrag ).

I tester så står Shivern och z750 sig väldigt lika med ett övertag för Shiver i hanterbarhet. Det skiljer nämligen 40 kg mellan dem i torrvikt. Även kostnader för försäkring och sevice vinner Shivern.

Anledningen till att jag bytte min z1000 mot en Shiver var just att jag tyckte Shivern var bättre! T.o.m bättre än en Z1000 alltså....
Iallafall för min typ av körning ska sägas. För att en Z1000 ska jobba bra så måste man ligga högt i varv, och till följd av detta kommer man så himla lätt upp i hastigheter över 170 km/h. Detta är inte särskilt trevlig på en hoj utan kåpa......
 

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM
Acra är ju klart snyggast tycker jag, men är väl dyrare också. Finns pengen skulle jag gå på acra:)

Du upplever ingen liten, liten vibration i styret vid tvär inbromsning?

Annars är jag hur nöjd som helst med min shiver!

Nej jag känner inga vibrationer alls tycker jag. har testat bromsa hårt 70-90km/h. tycker bara den är lite ryckig i stadskörning men då kan man ju alltid slå på touring knappen:)

angående slip on. så beställde jag mivv suono istället för acran. den var faktiskt hela 395kr dyrare än acran:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top