Däckverkstaden böjde bromsskivorna!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Och de vägrar erkänna!

Jag var nere i tisdags med min farsas framfälg (från en ZX12R), och ett set fälgar från min R6:a.
De krängde av däcken från alla fälgarna och satte på ett nytt framdäck på min farsas fälg, men lämnade mina nakna, som jag bett dem göra.

Allting verkade vara tipptopp, men när farsan skulle ut och köra för första gången idag så märkte han direkt att bromsarna inte tog! Han rullade lite fram och tillbaka och mycket riktigt så tog bromsarna bara lite då och då.
Efter att ha plockat av fälgen och snurrat på den så såg vi direkt att båda skivorna var skeva! Särskilt den högra skivan var otrolig skev!

Jag åkte ner till däckfirman och pratade med dem, men de hävdade bestämt att det var OMÖJLIGT för dem att böja skivorna i deras däckmaskin. De visade mig lite snabbt hur omöjligt det var i deras fina maskin med "klor", men jag var inte övertygad.
Jag insåg att jag inte skulle kunna argumentera bort dem, då jag inte kan så mycket om hur olika maskiner och själva bytningsprocessen fungerar, så jag åkte hem igen och började fundera.

Vi kollade på mina skivor, och de var inte böjda. Men eftersom farsans skivor har en 22 mm större diameter måste det ha gjort att de fick sig en tryckare.
Jag kan garantera att skivorna var i topptrim senast jag körde farsans hoj, för ca 1 - 2 veckor sen. Sedan dess har den bara stått i garaget.

Jag har tänkt åka ner till en annan däckfirma imorrn och visa dem fälgen med skivorna, och fråga dem vad som kan ha hänt, för att sedan åka ner och prata med den ovan nämda firman igen.
Tänkte be dem göra en fullständig demonstration av hur det går till när de byter däck, så jag kan se om det är något uppenbart.

Har ni tips eller förslag på vad som kan ha hänt, så skriv gärna! Är det kanske större risk för skeva skivor när de kränger på nya däck, då mina fälgar som jag tidigare skrev lämnades nakna?

Snälla hjälpa mig och farsan, ni kunniga människor! :Bugar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det går utmärkt att böja bromsskivor i den vanligaste formen av däckkrängningsmaskiner om man hanterar dem klumpigt. Sverker sverker sverker.....

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jorå, böjer skivorna gör dom skitlätt om dom inte tänker före.

På sidan av däckkrängningsmaskinen sitter en "press" som dom anänder för att trycka ihop däcket innan dom sedan lägger upp däcket för att kränga av det.

Om dom inte lägger något emellan däck och maskin, planka eller något, eller är lagomt klumpiga så lär dom skeva bromsskivan.

/Uffe

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Jag råkade ut för precis samma sak med min förra ZX-12:a. Däckverkstaden lyckades fixa skivan på en sida sned.
På min var det alltså det innanför skivan som var krökt, inte skivan. Så det jag fick göra var helt enkelt att hissa hojen fram, sätta mig på golvet med en stor skiftnyckel och rikta till skivan. Med lite tålamod så blev det helt perfekt och jag kunde köra igen.
Men som dom sa på MC-firman jag hade kontakt med. "Man chansar inte med sådana detaljer på en hoj som gör 300, köp nytt!" Och eftersom däckfirman var underbar att göra med så var det bara att beställa en ny skiva á 2500:- som dom betalade. Faktum är att jag brukar rekommendera den däckfirman till dom som frågar, eftersom alla kan göra fel men det är inte alla som erkänner det.
Men under den tid det tog att få hem skivan (typ 2 veckor) så körde jag många mil med den hemmariktade skivan och kände aldrig av några problem.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
I vilket fall så borde ju däckfirman vara försäkrade mot sådan här incidenter.

Var dom hela innan så är bara att stå på sig,frågan är ju inte vad som hänt utan hur dom skall lösa det.

Dom får lösa det hur dom vill,antingen ge er pengar eller se till att dom blir bytta.
Se dock till att dom inte sätter på några billiga piratskivor.

Last edited:

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
McFille skrev:
Och de vägrar erkänna!

Jag var nere i tisdags med min farsas framfälg (från en ZX12R), och ett set fälgar från min R6:a.
De krängde av däcken från alla fälgarna och satte på ett nytt framdäck på min farsas fälg, men lämnade mina nakna, som jag bett dem göra.

Allting verkade vara tipptopp, men när farsan skulle ut och köra för första gången idag så märkte han direkt att bromsarna inte tog! Han rullade lite fram och tillbaka och mycket riktigt så tog bromsarna bara lite då och då.
Efter att ha plockat av fälgen och snurrat på den så såg vi direkt att båda skivorna var skeva! Särskilt den högra skivan var otrolig skev!

Jag åkte ner till däckfirman och pratade med dem, men de hävdade bestämt att det var OMÖJLIGT för dem att böja skivorna i deras däckmaskin. De visade mig lite snabbt hur omöjligt det var i deras fina maskin med "klor", men jag var inte övertygad.
Jag insåg att jag inte skulle kunna argumentera bort dem, då jag inte kan så mycket om hur olika maskiner och själva bytningsprocessen fungerar, så jag åkte hem igen och började fundera.

Vi kollade på mina skivor, och de var inte böjda. Men eftersom farsans skivor har en 22 mm större diameter måste det ha gjort att de fick sig en tryckare.
Jag kan garantera att skivorna var i topptrim senast jag körde farsans hoj, för ca 1 - 2 veckor sen. Sedan dess har den bara stått i garaget.

Jag har tänkt åka ner till en annan däckfirma imorrn och visa dem fälgen med skivorna, och fråga dem vad som kan ha hänt, för att sedan åka ner och prata med den ovan nämda firman igen.
Tänkte be dem göra en fullständig demonstration av hur det går till när de byter däck, så jag kan se om det är något uppenbart.

Har ni tips eller förslag på vad som kan ha hänt, så skriv gärna! Är det kanske större risk för skeva skivor när de kränger på nya däck, då mina fälgar som jag tidigare skrev lämnades nakna?

Jag kan rekommendera Bröderna Hörberg för däckbyte, mycket ordentliga människor, iaf när jag har bytt däck där.
Kör ner och be dom visa hur det går till. (Om det nu inte var dom som krökte skivorna men det tror jag inte).

//Max

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Jag kan rekommendera att ta av bromskivorna vid däckbyte. Hjälper iof inte nu men kanske i framtiden, är j-t lätt att kröka skivor, behövs väldigt lite kraft i sidled för att de ska vara förstörda...

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Har bytt relativt många MC däck och kan med säkerhet säga att på 12 böjer man lätt bromsskivorna med "klo-varianten"
En maskin som är avsedd för bildäck, dvs en som har en metall taldrik under skall man hälst inte använda. Utan det finns apparater som är avsedda för aluminiumfälgar och special fälgar som har fyra klor med en taldrik som fjädrar.
Den skruvar man bort och monterar för MC avsedda klor på klorna :va

Låter kanske inveklat men e ganska självklart :confused:
Eller så skaffar man en hederlig "gammal" MC platta och gör jobbet för hand. Oftast bästa resultat eftersom du fäster fälgen genom navet. Alltså som på mc.

Sedan balanseringen finns det många profeter om, men bästa resultat har du med "hand" modellen och inte en balanserings maskin

Så stå på dig. Och kräv att dom visar hur det inte skulle kunna hända :va
För det har hänt och kommer troligtvis att hända igen

Lycka till :tummenupp

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Om det nu är de som har gjort det så tycker jag definetint att du skall stå på dig!! Annars lär det väl bli fler krökta skivor :fakta

Vill de inte lyssna när du frågar igen så är det väll bara att ta i med hårdhandskarna. Berätta för dom att de kan bli anmälda.

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
SComfort skrev:
Jag råkade ut för precis samma sak ... Och eftersom däckfirman var underbar att göra med så var det bara att beställa en ny skiva á 2500:- som dom betalade. Faktum är att jag brukar rekommendera den däckfirman till dom som frågar, eftersom alla kan göra fel men det är inte alla som erkänner det.....
Trevligt med verkstäder som tar ansvar :tummenupp Men så har ni rätt nära till Sverker också ;)
/F.

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Om man nu lyckas med att rikta upp skivan igen. Kan det då vara någon risk att köra med den? Ja, jag vet att man borde köpa en ny. Men hur stor är risken att det händer nåt?

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
CBR 929 RR -00
TL Johan skrev:
Om man nu lyckas med att rikta upp skivan igen. Kan det då vara någon risk att köra med den? Ja, jag vet att man borde köpa en ny. Men hur stor är risken att det händer nåt?

Det beror lite på hur skev den var...
Det förmedlas ganska stora krafter till navet via skivan vid en ordentlig inbromsning. När du riktar skivan så böjer du tillbaka en deformerat metall och därmed omedvetet härdar metallen. Ju större deformering desto större härdning och metallen blir sprödare, därmed finns en viss risk att kransen spricker vid en hård inbromsning.
Detta är dock teori och jag har ingen uppfattning om hur omfattande härdningen blir, men det kan vara dumt att chansa... :mattias

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
McFille skrev:
Och de vägrar erkänna!

Det enda sättet som jag ser det att det är möjligt att göra så bromsskivorna blir skadade är om man använder en Däckmaskin avsedd för bildäck, det finns speciella maskiner avsedda för Mc hjul, men tyvärr är det inte många däckverkstäder som har dom, det finns också en annan möjlighet att man förser Däckmaskinen med en MC-tillsats...det är en sats om 4 göjningsklor till maskinen så bromskivan kommer upp från monteringsbordet.

Det är nog det som har hänt med dina skivor.

Är säljare och reparatör av Däckmaskiner sen ett antal år tillbaka så jag vet hur det funkar besök gärna hemsidan www.ndm.se

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Tack för alla svaren!
Men när jag åkte tillbaka nu imorse så blev jag duktigt förvånad.

Chefen berättade att de hade diskuterat det efter jag hade gått, och kommit fram till att det finns ett sätt skivorna kunde böjas på, och det är så det måste ha gått till.
Han ursäktade och sade att de naturligtvis skulle betala för två nya skivor. Dock blev han lite chockad när han hörde hur mycket skivor kostade... :rolleyes:

De hade inte använt en distans, typ träbit eller liknande när de tryckte fast fälgen, och därför hade skivorna skadats. Maskinen var rätt ny för dem sade han, så det var därför de inte visste om det.

Men nu vet de iaf! :)

Vill ge creds till firman för deras professionella hantering av misstaget, och kommer säkert använda dem i framtiden numera! :tummenupp

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
McFille skrev:
Tack för alla svaren!

Chefen berättade att de hade diskuterat det efter jag hade gått, och kommit fram till att det finns ett sätt skivorna kunde böjas på, och det är så det måste ha gått till.
Han ursäktade och sade att de naturligtvis skulle betala för två nya skivor. Dock blev han lite chockad när han hörde hur mycket skivor kostade... :rolleyes:

De hade inte använt en distans, typ träbit eller liknande när de tryckte fast fälgen, och därför hade skivorna skadats. Maskinen var rätt ny för dem sade han, så det var därför de inte visste om det.

Vill ge creds till firman för deras professionella hantering av misstaget, och kommer säkert använda dem i framtiden numera! :tummenupp

Det kanske finns någon som på firman som läser sporthoj.com
:hihi

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
McFille skrev:
Tack för alla svaren!

Gött för dig. Skönt med en firma som tar sitt ansvar :tummenupp

Kan du inte fråga om dom tycker att det är ok ifall du lägger upp deras namn här? Tycker att de skall ha credit för att de gjorde det enda rätta. En sådan firma skulle jag kunna tänka mig att anlita!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag anlitar dom enda däckgubbar jag litar på, nämligen dom jag jobbade med när jag jobbade på däckverkstad!!! :tummenupp

Dels vet jag att dom kan sitt jobb, dels vet jag att jag får kanonpris på jobbet.

Att dom enda som får hantera MC hjul på den firman är dom som kör MC själv är ju ett sätt att garantera att dom kan sitt jobb...

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Problemet med företagsförsäkringar är att självrisken brukar ligga kring ett halvt till ett helt basbelopp..

Ett basbelopp är 36 500kr....

Så det ska vara riktigt fubar innan man väcker folket på försäkringsbolaget..

Finns bara en sak å göra i ett sånt här fall..

Fixa't så kunden blir nöjd.. Även om vissa tycks vilja ha en ny Båge om man råkar böja en skiva eller nåt..

Jag har dock inget att göra med den här historien..

Jobbar med hojar med pedaler :D

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Hmm var finns firman? jag har ratt slitna men raka skivor, jag vil gjarna ha nya:hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati