Att skjutsa tjejen (eller vem som helst för den delen)

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag undrar lite hur andra gör när man skjutsar, i mitt fall tjejen? Problemet jag har är att jag är tunn som en vandrande pinne och tjejen är än mindre (48 kg, <160 cm lång).

På min Fireblade -96:a, så kasar hon fram på bönpallen om jag sitter som jag brukar, d.v.s. väldigt långt fram så att jag trycker mot tanken... Så nu måste jag sitta som en gubbe, längst bak på sadeln, för att hon inte ska kasa framåt. Det funkar väl, men det känns lite onaturligt att sitta så långt bak för mig.

Är jag knäpp, eller hur ska en passagerare sitta egentligen?? :confused:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ett tips är ju att hon sätter sig längre fram.. hon får väl ta i mot på tanken när du bromsar

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Hon får nypa i med knäna, det brukar underlätta, så får du en vältränad tjej åxå :D

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
blom skrev:
ett tips är ju att hon sätter sig längre fram.. hon får väl ta i mot på tanken när du bromsar

Huh? Det där får du nog förklara för mig som jag vore 3 år :D
Hur kan hon ta emot på tanken, när jag sitter framför henne??

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Nalken skrev:
Hon får nypa i med knäna, det brukar underlätta, så får du en vältränad tjej åxå :D

Ah-ha, det var ett bra tips, det är nog det som jag har glömt att säga till henne. Det ska provas i praktiken så fort som möjligt :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
chrismalm skrev:
Huh? Det där får du nog förklara för mig som jag vore 3 år :D
Hur kan hon ta emot på tanken, när jag sitter framför henne??

En hand på tanken, andra på din mage. :) (eller var hon nu vill hålla ;) )

Ytterligare en fördel med en "Stor En". :D

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Jag brukar ha dottern bakpå.. har ju lika hoj som du..
hon är 11 år.. 150 lång o väger ca: 45 kilo..
hon sitter ju lite längre fram på sin dyna bara..
har händerna mot tanken.. så de är ju inga som helst problem

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hon måste knipa åt med benen kring dig vid inbromsningar eller dyl. Hålla händerna på tanken är lungt såvida hon inte har korta armar, man håller bara runt föraren. att hålla bakom sig är ingen höjdare. Livsfarligt.
Man kan inte sitta som en påse potatis därbak, man får nog allt stödja upp sig lite när föraren bromsar in.
Knipa knipa och hålla i sig. Lycka till.

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Bikerbitch skrev:
Hon måste knipa åt med benen kring dig vid inbromsningar eller dyl. Hålla händerna på tanken är lungt såvida hon inte har korta armar, man håller bara runt föraren. att hålla bakom sig är ingen höjdare. Livsfarligt.
Man kan inte sitta som en påse potatis därbak, man får nog allt stödja upp sig lite när föraren bromsar in.
Knipa knipa och hålla i sig. Lycka till.

vad e det som är så livsfarligt med att hålla bakom??
det gör jag dagligen och det är fasiken så mycket bekvämare än att hänga på den som kör..
visst.. jag sitter inte hela tiden och håller bakpå men vid inbromsningar o dylikt känns det säkrare iaf för mig..
men livsfarligt??
säg till tjejen att hon sitter rak i ryggen och att hon "bröstar" upp sig lite vid inbromsning.. samt att hon knipar med knäna..

Lycka till! =)

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
vid en riktigt hård inbromsning, är det ganska så viktigt att kunna ta emot med händerna på tanken...

Tänk på att den personen som sitter bakom kommer att väga ganska så mycket vid en hård inbromsning i hög fart...

I så fall underlättar det en hel del för dig som förare att t.e.x styra undan ett hinder snabbt efter en hård inbromsning om du inte har en 50-90 kg i ryggen...

Alla som åker bakpå, ta alltid emot mot tanken vid hårda inbromsningar :tummenupp

Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Annchua skrev:
vad e det som är så livsfarligt med att hålla bakom??
det gör jag dagligen och det är fasiken så mycket bekvämare än att hänga på den som kör..
visst.. jag sitter inte hela tiden och håller bakpå men vid inbromsningar o dylikt känns det säkrare iaf för mig..
men livsfarligt??
säg till tjejen att hon sitter rak i ryggen och att hon "bröstar" upp sig lite vid inbromsning.. samt att hon knipar med knäna..

Lycka till! =)

Öhh.. vad som är farligt med att hålla bakom??! Håller du så och han som kör drar iväg utan att du e beredd.... ja, då sitter du nog inte kvar längre.. :rolleyes:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
furious skrev:
vid en riktigt hård inbromsning, är det ganska så viktigt att kunna ta emot med händerna på tanken...

Tänk på att den personen som sitter bakom kommer att väga ganska så mycket vid en hård inbromsning i hög fart...

I så fall underlättar det en hel del för dig som förare att t.e.x styra undan ett hinder snabbt efter en hård inbromsning om du inte har en 50-90 kg i ryggen...

Alla som åker bakpå, ta alltid emot mot tanken vid hårda inbromsningar :tummenupp

:bow

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Kniiiiip verkar vara ledordet här :p

Ja, låren är väl en av tjejernas starkaste muskel gissar jag. Får väl säga till henne att knipa uta bara h---e :D

Att bara hålla i sig därbak låter faktiskt lite farligt, det tror jag kan sluta illa :eek: Men det med att hålla emot mot tanken, det låter vettigt... Ska prova det med :) Man har ju inte direkt Arnold armar, så det är inte kul att få hennes vikt i ryggen vid inbromsning :crash

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
chrismalm skrev:
Kniiiiip verkar vara ledordet här :p

Ja, låren är väl en av tjejernas starkaste muskel gissar jag. Får väl säga till henne att knipa uta bara h---e :D

Att bara hålla i sig därbak låter faktiskt lite farligt, det tror jag kan sluta illa :eek: Men det med att hålla emot mot tanken, det låter vettigt... Ska prova det med :) Man har ju inte direkt Arnold armar, så det är inte kul att få hennes vikt i ryggen vid inbromsning :crash

Japp...hon behöver ju inte alltid hålla händerna mot tanken, men att hålla runt midjan eller händerna på höfterna är nog att föredra, men det är bra om hon vet hur hon ska göra vid en hård inbromsning, tycker att alla som skjutsar bör gå igenom detta med sin passagerare...

Det är ju inte säkert att personen man skjutsar hinner handla och ta emot sig, men förberedelse och att personen vet hur den ska bete sig kan nog förebygga en del och hindra en olycka...

Hoppas det går bra o löser sig med tjejen därbak, lycka till

:tummenupp

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
när det går took fort är det ju inte direkt så att man vill hålla en hand på tanken.. har så korta armar dessutom.
kopplar i hop fingrarna till nåt krampaktigt grepp å så kniper jag som fan med benen.
kommer förmodligen sitta mer avslappnat sen när jag har riktiga skydd å ett skinnställ.. :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin