I sommar bär det av till Skottland - ge mig restips!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Så, nu har årets touringsemester bokats, efter att ha värmt upp med Norge-resor två år på raken så bär det nu av till Skottland i början av augusti för mig och min polare.

Vi har egentligen inte planerat mer än själva båtresan och att vi vill till Islay samt till Edinburgh för att kika på årets Military Tattoo. Jag vill gärna upp till högländerna, t.ex till Inverness för jag föreställer mig att naturen är grym där.

Ni som har kört hoj i Skottland, har ni några tips på smultronställen, platser man inte får missa och vägar som var gudomliga?

Hur är det med logi i Skottland, är det lika enkelt som i Norge att man kan hitta en stuga utan att förboka eller måste man vara ute i god tid?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Har inte åkt hoj i Skottland men har bilat där en vecka. Kanontrevligt och vackert land, efter ett tag tröttnar man nästan på gröna berg med vita får på. Edinburgh är en underbar stad, behövs nästan flera dagar där. Hoppa över Glasgow, industristad. Aberdeen är ok, men Edinburgh är vackrare. Loch Ness får inte missas, inte heller Whisky Trail. Om man gillar whisky, förstås.

Tyvärr, om man åker under turistsommaren, kan det vara svårt att få boende där man vill stanna. Vi tvingades flera gånger åka ifrån fina ställen, för att hitta bed & breakfast först 5-10 mil därifrån. Boka i förväg så mycket som möjligt, om det är några ställen ni absolut VILL sova kvar på.

Med sedvanlig brittisk logik finns det en book ahead-service, där man från en stad skall kunna boka nattlogi i andra städer, men den är stängd på sommaren....

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
pageer skrev:
Förra året hamnade vi i området runt Hadrian's wall. Det kan jag verkligen rekommendera. Ligger visserligen ganska långt söderut men ändå.

http://www.hadrians-wall.org

Det går en helt fantastisk väg rakt över "The Highlands", och där finns en liten ort som heter "Braemeer", strax utanför finns en nationalpark med mycket
intressant att se kring hjortjakten, som är en stor grej i Skottland.
Bland annat finns där "Hjortarnas balsal" som används vid den stora avslutningen av jakten, mycket sevärt.
Hela Skottland från väster till ödter är sevärt, och "Bed&Breakfast finns överallt, gästvänligare folk får man leta efter.

/KentW

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
FLHRI
Den sjystaste vägen går upp till tomintool i norra scottland en berg o dalbana på nån mil lr så.
sträckan mellan inverness och fort william e helt makalös.
För övrigt e deras sämsta vägar som våra bästa.
bed and breakfast finns överallt från 25£.

Det ville sig så väl att det blir en tur dit i år med :banana

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Jag var dit i November och milde tid va Edinburgh var som en saga alltihopa. Sant att Glasgow är industristad / lite shoppingmalls och pubar etc men inte alls i närheten samma charm som EB. Åkte från Glasgow till Edinburgh med tåg tog trekvart tror jag och kostade typ 7£. DÅ bestämde jag att jag SKA/VILL åka hoj i norra skottland så snart som möjligt så gissa! om jag r avis på dig nu. DU bara måste berätta hur det gick och skriva dagbok som du pastar hit sen... jag vill veta allt. Fii fan... lycka till. :tummenupp

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för tipsen det uppskattas verkligen!

Nu har jag lite att kolla upp och planera; Hadrian's wall, Edinburgh, Loch Ness, Whisky trail, Braemeer samt nationalpark, väg upp till Tomintool och väg mellan Inverness och Fort William.

Kjelle, självklart gillar vi Whisky, så Whisky trail låter helt rätt.

Paroxyst: Hehe, det låter bra, vi brukar försöka föra en liten touringdagbok för vår egen skull så jag kan posta den här sen om vi får arslet ur vagnen att renskriva den :).

Hur är det förresten med vädret i Skottland? Regnar det lika mycket som i Norge?

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jåke skrev:
Ah, perfekt Jåke! Hur många dagar var ni ute på vägarna? Vad är en lämplig dagsetapp tycker du? I Norge har vi kört ungefär 20-30 mil per dag på de slingrigaste fjordvägarna, ska man räkna med något liknande i Skottland om man vill ta det lugnt och slippa stressa?

Hur fixade ni boende förresten, hade ni bokat i förväg eller letade ni upp ställen längs vägen?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
sgtpepper skrev:
Ah, perfekt Jåke! Hur många dagar var ni ute på vägarna? Vad är en lämplig dagsetapp tycker du? I Norge har vi kört ungefär 20-30 mil per dag på de slingrigaste fjordvägarna, ska man räkna med något liknande i Skottland om man vill ta det lugnt och slippa stressa?

Hur fixade ni boende förresten, hade ni bokat i förväg eller letade ni upp ställen längs vägen?
Vi var där totalt 4 dagar, så det var en weekend-tripp kan man säga. Utan att stressa särskilt körde vi ungefär 20-25 mil per dag, oftast var vi då klara nångång på eftermiddagen och hann med lite sightseing där vi stannat. Detta trots stopp på vägen.

Vi hade inget boende bokat utom första natten, detta eftersom vi landade ganska sent. Vi raggade boende där vi råkade stanna för dagen. Vi var dock inte där under turistsäsongen riktigt, så B&B var inga problem.

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Bilade runt i Skottland år 2001. De två veckorna vi var borta så hade vi bara bokat första och sista natten i förväg. Vi hade inga som helst problem med att hitta lediga B&B.

Nordvästa delen - Isle of Skye - var klart vackrast. Kanonfin natur.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
är du genuint whiskyintresserad måste du dra till Craigellachie. Skön liten by med bra B&B men fram för allt ett fantastiskt whiskyhotell. Ta tjocka plånboken med dig och njut av vilken whisky du vill, dom har alla. Jag är fortfarande lyrisk två år senare.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jåke skrev:
Utan att stressa särskilt körde vi ungefär 20-25 mil per dag, oftast var vi då klara nångång på eftermiddagen och hann med lite sightseing där vi stannat. Detta trots stopp på vägen.
Det låter bra, ungefär lika långt som vi brukar köra i Norge med andra ord.

Mattias650 skrev:
Nordvästa delen - Isle of Skye - var klart vackrast. Kanonfin natur.
Noterat :)! Det känns som att man kan täcka in rätt stora delar av Skottland utan allt för stressigt tidsschema. Vi kommer ha knappt 8 dagar på oss så det borde väl inte vara några större problem att både hinna med den nordvästra delen likväl som höglandet med mera.

Lasson skrev:
är du genuint whiskyintresserad måste du dra till Craigellachie
Jag gillar whisky men jag är väl inte den mest beläste whiskyexperten i världen direkt, men att provsmaka roliga whiskysorter är aldrig fel. Jag noterar ditt tips också!

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så, nu är jag tillbaka efter en dryg vecka i Skottland, 2 dygn på Nordsjön och två halvdagar längs E4/Rv40 till/från Göteborg.

Vi hade flyt med vädret, jag behövde bara använda min helregnställ en enda gång, några gånger körde jag med regnjacka men oftast enbart i skinnställ. Med vana från Norge så hade jag ställt in mig på min 70% regn så det var en glad överraskning! :)

Vi körde Edinburgh-Stirling-Tomintoul-Inverness-rundade Loch Ness-nordväst ut till västkusten vid Dundonnell-ned till Applecross-ut på Isle of Skye-förbi Glasgow ner till sydligaste spetsen av Skottland (Mull of Gallaway). Det obligatoriska destilleribesöket avklarades på Talisker, det enda destilleriet på Isle of Skye. Litet och trevligt och utan allt för mycket andra turister.

Bortsett från turen förbi Glasgow som var mindre spännande så var det en perfekt MC-touringvecka. Finfina vägar, bra väder, inga hojproblem, storslagen natur, trevligt folk, god öl och whisky.

Det var relativt enkelt att hitta boende även om det var mitt i högsäsongen. De flesta B&Bs var dock fulla redan tidigt på eftermiddagarna och hotellen ville ibland ha uppåt 45 pund per person så vi slaggade två nätter i tält vilket fungerade bra. Skottland införde tidigare i år en motsvarighet till vår allemansrätt vilket kan vara bra att komma ihåg, så man har rätt att tälta på i stort sätt samma sätt som här i Sverige, dvs inte trampa ned gröda, åsamka skada på naturen etc.

Minus för vänstertrafik, mycket turister, flottiga frukostar och relativt dyrt boende, tråkig färja och oerhört irriterande knott.

Nu är Norge och Skottland avklarade, nästa MC-resa går nog till Alperna, men då måste jag nog pollettera hojen med tåg för fy fan så trist det är att köra motorväg med en kåplös hoj, det är rena tortyren.

Summa sumarum så rekommenderar jag verkligen alla tourers en vecka på Skottland.

Lite bilder:

Last edited:

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
sgtpepper skrev:
Så, nu har årets touringsemester bokats, efter att ha värmt upp med Norge-resor två år på raken så bär det nu av till Skottland i början av augusti för mig och min polare.

Vi har egentligen inte planerat mer än själva båtresan och att vi vill till Islay samt till Edinburgh för att kika på årets Military Tattoo. Jag vill gärna upp till högländerna, t.ex till Inverness för jag föreställer mig att naturen är grym där.

Ni som har kört hoj i Skottland, har ni några tips på smultronställen, platser man inte får missa och vägar som var gudomliga?

Hur är det med logi i Skottland, är det lika enkelt som i Norge att man kan hitta en stuga utan att förboka eller måste man vara ute i god tid?
Tar med era regnkläder :hihi :fatta! När vi var där så såg man tyvärr inte mycket eftersom det var konstant regn i 3 veckor :mad:

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ksann skrev:
Tar med era regnkläder :hihi :fatta! När vi var där så såg man tyvärr inte mycket eftersom det var konstant regn i 3 veckor :mad:
Usch, trist. Konstant regn tär på humöret :). Men vädret i Skottland verkar ha en stark tendens att ändra sig ofta, ena stunden regn och andra stunden sol och så vidare, i Norge har jag kört hela dagar i hällregn utan minsta solglimt.

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag va två veckor i skottland i juni.. kan bara säga att det va underbarteller hur??..
vart åkte ni..?
vi körde i stort sätt runt om hela.. och visst det va fint och underbara vägar..
men det där regnet.. ja vi hade i alla fall bara en dag med regn av två veckor.. men ja vi hade kanske tur..
det e i alla fall en resan jag rekomenderar ( där finns ju wiskey :tummenupp mums)

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hojbrud skrev:
vart åkte ni..?
Vi körde upp från Newcastle via Edinburgh ut till västkusten ungefär i höjd med Inverness och sen ner längs västkusten och Isle of Skye och prickade av en del måsten som Loch Ness, Eilean Donan och Stirling Castle på vägen.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS