Surra hoj/dämpar död

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Hej.

Ställer frågan i detta forumet då jag tror att kunskapen om detta ör betydligt högre här.

Hur länge klarar framdämparna att stå komprimerade på ett släp innan dom tar skada? Jag har ju Öhlins R&T gafflar på hojen, och körde från Skellefteå till Borås. En liten resa på 14 timmar. Kan nu dämparna tagit skada av detta? Stannade för att sova efter 9 timmar och släppte då spännbanden en del, för att sedan dra åt och fortsätta 5 tim till....

Tack på förhand//Daniel
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
RSV_R skrev:
Hej.

Ställer frågan i detta forumet då jag tror att kunskapen om detta ör betydligt högre här.

Hur länge klarar framdämparna att stå komprimerade på ett släp innan dom tar skada? Jag har ju Öhlins R&T gafflar på hojen, och körde från Skellefteå till Borås. En liten resa på 14 timmar. Kan nu dämparna tagit skada av detta? Stannade för att sova efter 9 timmar och släppte då spännbanden en del, för att sedan dra åt och fortsätta 5 tim till....

Tack på förhand//Daniel

Bästa är ju att inte spänna så förbannat hårt, det räcker med att hojen står upp ju. Många (läs GSXR1100R) spänner skiten i botten, men hur bra/dåligt det är vet jag inte!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Brukar inte spänna till botten, men lite hårt blir det ju.... En kompis spännde ihop dämparna på sin CR250 så oljan pressades ur.... Kanske är på så vis det endast kan gå sönder? Packboxarna alltså.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
RSV_R skrev:
Brukar inte spänna till botten, men lite hårt blir det ju.... En kompis spännde ihop dämparna på sin CR250 så oljan pressades ur.... Kanske är på så vis det endast kan gå sönder? Packboxarna alltså.

Din kompis hade för mycket olja i gaffeln.

Vad är det som skulle gå sönder om man spänner ihop gaffeln?
Samma grej borde då gå sönder om man kör fjädringen i botten när man kör och det gör det ju inte.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har aldrig märkt något läckage eller dålig dämpning pga detta.
Du komprimerar fjädern and so wath? Oljan blir inte trycksatt den går väl i kanaler.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
GSXR1100R skrev:
Jag har aldrig märkt något läckage eller dålig dämpning pga detta.
Du komprimerar fjädern and so wath? Oljan blir inte trycksatt den går väl i kanaler.

Ok. Men kan fjädern bli mattad eller dålig av att stå spänd för länge?

(en tanke: det betyder ju döden för ett luftgevär att stå spänt för länge...)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
Jag har aldrig märkt något läckage eller dålig dämpning pga detta.
Du komprimerar fjädern and so wath? Oljan blir inte trycksatt den går väl i kanaler.
Fjädern kanske tar stryk av att vara hårt (för hårt) komprimerad lång tid?

:va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
På crossar brukar man sätta en träkloss mellan framdäcket och skärmen för att inte drabbas av utmattning i fjädern. Inte lika enkelt på sporthoj men krävs nog mer tid och repetitioner för att det ska vara någon fara, bara du inte drar ner som en galning.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Sätter man spännbanden rätt brukar man knappt behöva dra åt något alls.
Ta ett extra spännband bak och hojen sitter som berget. Har en sån här enkel ram ihopsnickard till min moppe. Bygger du den tight står hojen av sig självt i bara ramen utan spännband. (lutar lite mycket bara)

Min fina ritning vart lite fuckkad men du fattar kanske principen. Dom två träbitarna ska sitta centrerade. Använd bitar typ 5x5cm eller nått minst.

---------
| |
| |
| |
| |
| |
| |
---------
| |
| |
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Surra hoj....

En crossåkare som tävlade internationellt på 70-talet lärde mig hur man surrar
fast hojen på en släpvagn, har använt den metoden sedan dess och aldrig
tappat eller haft några problem med surrning.

- Spänn bara fast hjulen.

- Ett spännband från överkant på fälgen/nedregaffelbenen åt varje sida,
+ ett spännband från hjulets lägsta punkt på varje sida.

Nu har du en triangel på varje sida om hjulen fram och bak, som jobbar mot varann, kan bara lossna om du använt dåliga spännband.
Det här ger minsta belastningen på spännbanden eftersom dom bara utsätts
för den kraft du spännt fast hojen med.

Om du spänner ihop fjädringen måste dom också ta upp den kraft som
fjädringen trycker med + kraften som bildas när du kör i gupp så att fjädringen
först trycks ihop mer och sen trycker tillbaka.

Ett litet tips från en som surrat massor av hojar.
KentW
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Fjädern kanske tar stryk av att vara hårt (för hårt) komprimerad lång tid?

:va
Fjädern jobbar i åratal utan att mattas, men jag är ingen expert.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GSXR1100R skrev:
Fjädern jobbar i åratal utan att mattas, men jag är ingen expert.

Jo men du gör väl ingen 15 timmar lång kanonbromsning med gaffeln nära botten.... :rolleyes:

Dessutom jo framgaffeln trycksätts och det finns risk för förtida läckage från packboxarna risken är dock relativt liten på en racecykel med kort fjädringsväg, Finns mängder av endurofolk som byter packboxar för jämnan pga att de spänner ner gaffeln för hårt.....
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Ställde frågan till Dubbel Anders (ÖH) för ett par år sen och han sa att dämparna inte fick stå löst och jobba för att packboxarna tog då stryk. Samma fråga till stötdämpar Jocke(U-sala): Drar man för hårt så får fjädrarna stryk. Vad som är "rätt" vet jag fortfarande inte men det får bli nått mellanting.
/N
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Kent W skrev:
En crossåkare som tävlade internationellt på 70-talet lärde mig hur man surrar
fast hojen på en släpvagn, har använt den metoden sedan dess och aldrig
tappat eller haft några problem med surrning.

- Spänn bara fast hjulen.

- Ett spännband från överkant på fälgen/nedregaffelbenen åt varje sida,
+ ett spännband från hjulets lägsta punkt på varje sida.

Nu har du en triangel på varje sida om hjulen fram och bak, som jobbar mot varann, kan bara lossna om du använt dåliga spännband.
Det här ger minsta belastningen på spännbanden eftersom dom bara utsätts
för den kraft du spännt fast hojen med.

Om du spänner ihop fjädringen måste dom också ta upp den kraft som
fjädringen trycker med + kraften som bildas när du kör i gupp så att fjädringen
först trycks ihop mer och sen trycker tillbaka.

Ett litet tips från en som surrat massor av hojar.
KentW

Så rätt Kent, finns faktiskt en lag om att surra på släp.
Försök alltid att sura ofjädrat. Då gör det inget att man åker i gupp, spännbanden sitter lika iallafall.

Från en som oftast drar ner gaffeln och aldrig har tappat en hoj.
Men bil surras alltid runt hjulen.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
RSV_R skrev:
Kan nu dämparna tagit skada av detta? Stannade för att sova efter 9 timmar och släppte då spännbanden en del, för att sedan dra åt och fortsätta 5 tim till....

Tack på förhand//Daniel

Tror inte de tagit skada av att du gjort på detta sätt. Sålänge du var försiktig och inte spände dem helt i botten torde det inte bli några skador på varken fjädrar eller packboxar.

Jag har haft min gaffel nedspänd i mer timmar än så och har inte märkt vare sig läckage eller mattade fjädrar. Dock kan det ju vara en tanke att ställa hojen på ett depåstöd fram som lyfter i gaffelkronan för att ge fjädrarna en chans att mata ut fullständigt över natten eller så, men jag tror inte du behöver vara orolig.

--------

När vi kör så brukar vi spänna två spännremmar från undre gaffelkronan och snett framåt/neråt i ca, 30 graders vinkel + två spännband från bakram snett bakåt/nedåt i ca 45 graders vinkel och då står de stadigt som f*n.

Kompletera gärna med ett spännband runt framhjulet nedåt(så det inte kan vrida sig) och från bakhjul rakt bakåt (så att hojen inte kommer in genom bakrutan i händelse av krock). Overkill kanske, men man är ju rädd om livet.

En tanke är även att lägga ett gummiband runt bromshandtag-gasrulle för att ha en form av "parkerings"broms, men om de tvistar de lärde.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har ni funderat över hur hojarna transporteras till handlarna? Dom kommer i en stålhäck med gaffeln fastspänd och står så i flera veckor utan problem. Så länge man inte spänner i botten är det ingen fara.
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Jag (läs någon annan) byggde en metallram för släpet som gör att framdäcket ligger i "en för liten" rektangel. Sen spänner jag hojen från navet på framgaffeln snett ner i själva metallramen på båda sidorna, drar åt så gummit på däcket trycks ihop lite.
Funkar kanon, ett spännband till där bak för syns skull. Behöver aldrig efterspänna osså belastas inte fjädringen nått.

Har flyttat rampen in i racebussen nu och att spänna fast en hoj går på en minut
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top