Helsystem vs slipon vs halvsystem

Hansen

#68 Formerly known as Gixxer Jonas
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
GSXR 1000
Hallå,

Jag hade tänkt att köpa ett helsystem till min GSXR 1000 -01 under vintern om jag kom över nåt till en vettig penning.
Så verkar inte fallet bli, men så sprang jag på Sorpa för några dagar sedan som berättade följande:

Jag har idag ett Jardine slipon, eller "bolt on" som han ville kalla det. Han nämnde också att krökarna original är av titan och funkar bra.

Vad som nu verkar ha kommit ut (kanske funnits ett tag utan min vetskap, men jag kollade up yoshi med boove) är ett så kallat halvsystem eller "slipon" där man även byter ut mellanröret som idag är lite av effektboven mot ett tjockare och utan ventilen.

Nu till frågan:
Har någon koll på detta? Vad ger halv vs he vs bolton?
Jag har som sagt ett Jardine bolt on, kan jag bara köpa ett mellanrör av Jardine? Vilka repar dom i Sverige? Jag har sökt utan svar.

Tackar

/Jonas

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Ett sprillans nytt Yoshimura RS3 helsystem med högdragning för 4800:- inkl frakt??
Ett beg Akrapovic race helsystem helt i titan med frakt 4200:- ??

Låter det bra så köp på ebay :tummenupp
REA i hela USA just nu med dagens dollarkurs!!

Fixa det som en gåva så slipper du moms

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
oscar skrev:

D va priser på vad jag o en polare gav för våra system. Han fick sitt Yoshimura nu i dagarna.
Jag väntar på mitt vilket beräknas vara här om 1 vecka lr 2
Betalade ca 70 US $ i frakt

EDIT:
Hittade ett Yoshimura till R1 02-03
Priset 669 US $ ligger som tak = ca 4800:- om du inte orkar vänta o vill ha det me en gång. Vilket är 1/3 av priset här hemma
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2454448979&category=35596

Det kommer ofta nya annonser, är ni ute efter typ Akra titan race så bara vänta så dyker d upp :tummenupp

Gå in på USPS.com för o beräkna frakt kostnader (calculate postage) osv.

Spana denna sidan för att beräkna vikt,längd,osv. http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm#weight

(Kanske ska skriva en poll om d här ngn gång??)

OBS!! Flesta säljare skriver att dom inte skeppar utomlands. Ta reda på hur mycke frakt mm kommer kosta, hur han ska skicka det osv så brukar det lösa sig. Men se till o hör med säljaren INNAN ni börjar bjuda!!
Vissa säljare får enligt lag inte sälja utomlands!

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Last edited:

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Jag köpte nyss ett nytt Yoshimura Trioval Race Carbon till min GSXR på eBay. Det var ett slipon med mellanrör som eliminerar ventilen. Betalade 2700 inkl frakt för det, såg på boove.se att det kostar från 8100 kr här hemma.

Läste här att de hade mätt upp 5,8 hk högre effekt med detta jämfört med original. Låter bra men undrar om det verkligen ger så mycket extra.... http://www.yoshimura-rd.com/cyclenew5.asp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Vad är skillnaden mellan Yoshimura RS3 och TRS prestandamässigt samt användningsområde!?

Hansen

Gick med
5 Jun 2003
Hoj
GSXR 1000
TRS är mer "standard" tyngre och tystare än RS3 vad jag har hört.

Någon som vet om det finns "race"-mellanrör av någon sort som passar ett standard "bolt on" fäste?

Annars blir det väl ebay. Verkar kanonbilligt.

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01
Det finns egentligen 4 olika versioner av system till GSXR 1000 -01:
1) Bolt-on, dvs en burk som ersätter originalburken. Enkelt och bra + billigaste och största urvalet.
2) Slip-on med sågning av mellanrör: Här sågar man av mellanröret och sätter på dämparen på det avsågade mellanröret. Kostar mer än bolt-on, ger inte mer effekt och förstör originalprylar, men kan dras snyggare för en "sportigare look" :3freak .
3) Slip-on som ersätter mellanröret: Denna ersätter hela mellanröret och anslutes direkt till grenrören. Inte så vanligt, dyrare och ger inte mer effekt än bolt-on. Annars som 2.
4) Helsystem. Dyrt men bra. Dock billigare nya reservdelar än nya original, om man nu inte hittar begagnade original.

Alt 1-3 ger någon häst extra på topp, medan helsystem är det enda alternativet som ger en märkbar effektskillnad. 1-3 kräver knappast ommappning, medan helsystem måste ha det för maximal effekt och register + för att undvika att motorn skadas. Avgasventil eller ej, dom som har mätt säger att det inte är någon skillnad, utan ventilen är mest till för att underlätta typgodkännande för Suzuki.

Mitt val hade varit 1 för enkelhet och ekonomi eller 4 om det är prestanda som styr. Om du kan välja helsystem, köp då helst ett som du kan köpa reservdelar till ett vettigt pris till.

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01
Gixxer Jonas skrev:
TRS är mer "standard" tyngre och tystare än RS3 vad jag har hört.

Någon som vet om det finns "race"-mellanrör av någon sort som passar ett standard "bolt on" fäste?

Annars blir det väl ebay. Verkar kanonbilligt.

Inte vad jag vet. Rhencullen har ett mellanrör som bara delvis ersätter originalet, men så mycket race är det inte, utan mest för styling, och dessutom skitdyrt + att man måste såga originalet.

Kolla på http://www.rhencullen.co.uk/exhausts.htm.

Hansen

Gick med
5 Jun 2003
Hoj
GSXR 1000
Wenhov skrev:
Inte vad jag vet. Rhencullen har ett mellanrör som bara delvis ersätter originalet, men så mycket race är det inte, utan mest för styling, och dessutom skitdyrt + att man måste såga originalet.

Kolla på http://www.rhencullen.co.uk/exhausts.htm.

Hallå Martin,

Tackar för ditt uttömmande svar.
Jag håller på och budar lite på ett yosh på ebay.
Måste ju trimma så jag kan ta dig på rakan...
Är du säker på att yosh "halv" inte ger något mer än "bolt on". Sorpa sa att det ger lika mycket som hel fast inte på toppen.

Vi höres

/Jonas

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01
Det var någon australiensare som 2001 extremt utförligt hade testat Yoshis två olika versioner av slip-on och bolt-on, och om jag minns rätt så skiljde det mindre än en häst, dvs inom felmarginalen. Han hade dessutom ett BMC-filter, som inte heller gav mer än vad felmarginalen tillåter.

Inlägget med länk till artikeln fanns på gixxer.com, men eftersom det var längesen så verkar det tyvärr som inlägget är borta, och jag kan inte hitta artikeln på internet.

Men säger Sorpa att det är så, så måste han väl ha testat det. Sen handlar det ju om hur bra man är på att mappa grejorna. Med fel mappning så kan ju bra grejor bli skit. Sen kan man ju undra vad han menar med toppen, om det t ex är över 8000 eller över 10000. Det är ju inte många banor i Sverige som man kan köra med full gas med en Gixxer 1000, men å andra sidan så är det ju på rakorna och på höga varv man behöver effekten om man ska om...

Trimma på du bara! Du kan behöva all hjälp du kan!

/Martin
Gixxer Jonas skrev:
Hallå Martin,

Tackar för ditt uttömmande svar.
Jag håller på och budar lite på ett yosh på ebay.
Måste ju trimma så jag kan ta dig på rakan...
Är du säker på att yosh "halv" inte ger något mer än "bolt on". Sorpa sa att det ger lika mycket som hel fast inte på toppen.

Vi höres

/Jonas

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Pirro skrev:
Funderar på att beställa detta ssytem från USA kostar $ 349.95 = 2600 på denna sida. Verkar riktigt billigt någon som vet vad frakten kan hamna på?

http://www.imotorcyclestore.com/cgi...k3674+_DCatNum_02S19YOSTZS_01PageType_02ML_01
Jag beställde ett sådant slipon med mellanrör från USA (Oregon) nyss och för mig hamnade frakten på 39 dollar. Jag bad dessutom säljaren (firma)att skriva ner värdet på paketet samt kryssa för "gift". Jag slapp moms + tull...

Spana även på eBay är ett tips, köpte mitt för $ 300.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ninja 9R skrev:
Jag beställde ett sådant...nyss...Jag bad dessutom säljaren (firma)att skriva ner värdet på paketet samt kryssa för "gift". Jag slapp moms + tull...
Intressant. Nyss? När var nyss? Har du redan fått hem det så att du med säkerhet kan säga att du slipper moms? Vad då kryssa för? Följer det en lapp med alla paket som skickas eller slänger säljaren ner ett gammalt kolapapper som skriver "Gift" på det?

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Ni som köper tillbehör till hojen från ebay. Hur betalar ni?

Har hittat ett Yoshimura Zyclon slipon helt nytt till min R6 för 200$ på ebay. Har hemsidan till företaget i USA. Kan man maila dom istället?

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Teddy skrev:
Intressant. Nyss? När var nyss? Har du redan fått hem det så att du med säkerhet kan säga att du slipper moms? Vad då kryssa för? Följer det en lapp med alla paket som skickas eller slänger säljaren ner ett gammalt kolapapper som skriver "Gift" på det?
Jag fick hem det för ca 1 månad sen. Värdet på innehållet och "gift" står på adresslappen på paketet (se bifogad bild). Det är dock ingen garanti att det slinker igenom tullen bara för att det är förkryssat som gåva. Oftast medföljer en följesedel i paketet med de korrekta siffrorna som tullen kan vara intresserad av om de öppnar paketet... :gnissla

Bifogat

• adress1.jpg
    adress1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 235
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...