SF eller motard?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Har precis med mycket vemod lämnat iväg min trogna plastraket till försäljning så kommer snart vara utan hoj.

Kör inte så mycket längre att jag känner att det är motiverat att behålla en såpass dyr hoj att äga.

Däremot så har jag redan fått stora abstinens besvär och känner en stor klump i magen av att vara utan hoj så något behöver jag köra.

Tycker ju att alla jag ser som kör Motard har fruktansvärt kul, men samtigt så är jag lite feg. Alla kan köra 300 knyck rakt fram, men köra mer på ett hjul än två och studsa upp för trappor etc är ju en annan sak, men som sagt, ser så jävla kul ut. Samtigt har man hört att man behöver byta olja och filter ungefär lika ofta som man ska starta hojen vilket känns lite jobbigt, men det kanske bara gäller vissa märken eller modeller?
Vad kostar förresten en Motard att försäkra?

Alternativet som jag ser till Motard är att införsaffa antingen en färdig SF och fluffa runt på den och äntligen lära mig att göra lite kul saker med hojen, mer än att köra rakt fram och snabbt, vilket skulle kunna göra SF riktigt roligt. Wheelies och Stoppies hoj. Eller införskaffa någon äldra eller smachad plastraket och bygga min egen. Kan dessutom vara något riktigt roligt att göra under vintern.

Förutom att ha den som leksak (som alla hojar) så skadar det inte om jag kan använda den för lite längre sträckor 10-20 mil eller så, men det är ju iofs bara att tanka så det kan ju alla hojar :D

Så, ni alla glada roliga MC folk som har längre hoj erfaranheter än mig, vad ska man välja egentligen. Motard eller SF? Just nu lutar jag åt Motard, men är inte säker.

PS. Billig försäkring och hyfsat billigt (40-50k max) inköp styr också mitt val. DS

Last edited:
har precis bytt till en Street triple efter 3 år av motard åka (man tröttnar även på det). Känns rätt ok med en SF, iom att man även kan åka lite längre och slipper tanka varje halvtimme. Men motard är skitkul. går ju oftast på ett hjul.
Men gillar du inte att ha en liten aktionsradie och serva relativt ofta så kommer du tröttna på motard.. då är nog SF ett bättre val.

Alla borde ha en motard nån gång i sitt liv !:tummenupp. Du har grymt kul under tiden , det är lättare att lära sig slanga...trappor blir en barnlek , du har klart mkt bättre kontroll på en motard än på en sporthoj !

Ang längre sträckor så är det inte bensintanken som är problemet ! Det är fartvinden o vviibbrrattionnner !!!!!!:rolleyes:

Ang oljebyte... Köp en du inte behöver serva med 10 tim intervall ?...typ xr650 , Ktm 625,660 ?... De kommer att höja din mc-upplevelse till nya dimensioner !! :tummenupp

har precis bytt till en Street triple efter 3 år av motard åka (man tröttnar även på det). Känns rätt ok med en SF, iom att man även kan åka lite längre och slipper tanka varje halvtimme. Men motard är skitkul. går ju oftast på ett hjul.
Men gillar du inte att ha en liten aktionsradie och serva relativt ofta så kommer du tröttna på motard.. då är nog SF ett bättre val.

Snabbt svar, tackar för input :D

Liten aktionsraide är inget jätteproblem. Ska man ut och köra för körandes skull kan man ju planera. Såg det mest framförmig om man ska använda den för bruksutflykter (typ besökra brorsan eller så) och då är det sällan mer än 3-4mil åt ett håll.

Kan du definera serva relativt ofta och vad innefattar det. Olja och Filter? För behövs det ordentlig mecka-erfarenhet, då är nog inte Motard för mig...

Snabbt svar, tackar för input :D

Liten aktionsraide är inget jätteproblem. Ska man ut och köra för körandes skull kan man ju planera. Såg det mest framförmig om man ska använda den för bruksutflykter (typ besökra brorsan eller så) och då är det sällan mer än 3-4mil åt ett håll.

Kan du definera serva relativt ofta och vad innefattar det. Olja och Filter? För behövs det ordentlig mecka-erfarenhet, då är nog inte Motard för mig...

Har iof bara haft KTM 640 och senare en 660.. men inte så mycke service egebtligen. bytte olja/filter och ställde ventilerna på min var 200 mil.. inga större problem. kanske inte är rätt person att uttala mig iom att jag är lite trött på motard just nu.. men ombyte förnöjjer. du ska absolut testa för det är askul ett par år.

Typ en sådan här då (som exempel)?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=8991

Vad pratar vi om i försäkring, ungefär, för en motard. Antar att det är billigare än mina tidigare 30k för plastraketen, men har ingen aning vad en Motard kostar att försäkra.

Jag betalade 2100:-/år halvförsäkring.. men så bor jag ju i en håla oxå =).
men runt 6000 för dig kanske .

Jag har åkt sporthoj i 11 år och bytte gsxr 1000 mot Sxv 550 för 2 månader sen och fyfan va kul det är, känns som jag backat 10 år ihoj åkandet. Den senaste tiden med sporthoj har det bara blivit kortare svängar och en sporthoj är inte så bekväm då, den känns bäst efter 120km/t tycker jag men nu sitter man bekvämt upp till 150 även fast det är på ett hjul ibland :D

Betalar 380 Kr/mån då den är påställd och helförsäkrad.

Last edited:
Har till 95% bestämt mig, får bli en Motard nästa säsong.
Nu ska man bara lura ut vilken det blir, men KTM har jag fattat är mycket snällare än Husaberg vad det gäller undehåll och mek.

Är en 660 ett bra val?

PS. Tack för alla svar :D DS

Betalar 2300:- halv hos folksam. Byta olja och filter var 150-200 mil är en barnlek och går på ca 200 spänn beroende på vilken olja man väljer såklart. Ventiljustering är inte så himla krångligt men det krävs ju lite mer mekvana för det. Kostar nog inte alltför mycket att lämna in om man är osäker. På lc4 motorn så är det justering enl bok var 500:e mil.
Ja just ja, min är till salu för den delen :)

Jag gillar min hoj, tro det eller ej :D
Serviceintervallerna helt ok, lekfaktorn är smällhög och ja... :yoparty
Cheyerna tror det är en moppe men dom vet ju ingenting ändå :gnissla

Betalar 800:-/hel/mån jämfört med vad jag skulle få pröjsa för en R1 -02 2200:-/halv/mån

Har till 95% bestämt mig, får bli en Motard nästa säsong.
Nu ska man bara lura ut vilken det blir, men KTM har jag fattat är mycket snällare än Husaberg vad det gäller undehåll och mek.

Är en 660 ett bra val?

PS. Tack för alla svar :D DS

Du blir nog nöjd med en 660, enda nackdelen jag kan komma på är att kicken sitter på vänster sida :tummenupp

Du blir nog nöjd med en 660, enda nackdelen jag kan komma på är att kicken sitter på vänster sida :tummenupp

Man vänjer sig väldigt snabbt både med vibrationer och kickens placering :)
Nä men allvarligt så är det en bra "gatkompromiss" helt enkelt. Effekt finns det gott om och du kan toura ganska långt med den även om det inte är den bekvämaste på marknaden. Körde 40 mil ner till mina föräldrar i somras och stannar man var 10.e så funkar det. Sen kanske man inte ska ta motorvägen som förstahandsval. Vid ren landsvägstuffning kommer jag runt 13 mil inkl reserv sen börjar det bli dags att uppsöka närmsta mack :D

Motard är säkert jättekul men vilken moppekänsla det är på de där hojarna när man kör dem. De ser ju iofs ut som stora moppar också.. Så provkör ett par stycken innan du köper en.

Jag är iaf helnöjd med min halv-motard. Byter olja och filter på en halvtimma var femhundrade mil. Ventilerna har jag inte kommit till ännu, trots att det har varit dags ett tag. Tänkte be polarn om hjälp för att visa första gången. Enligt han så har han alldrig behövt justera dom på sin Duke, så jag ligger inte sömnlös.

Försäkrar gör man billigt via Bilsport & MC / Moderna försäkringar.
Cirka 5500 hel/hel med medlemskap i SMC om man inte bor i Övre Soppero. Då är det nog billigare.

Är KTM som gäller som Motard om man vill ha effekt och utseende utan att behöva meka ihjäl sig? Några år som är bättre eller sämre?

Husaberg och Husqvarna hur är de? Har för mig att jag fått berättat för mig att Husaberg är värst prestandamässigt, men då är det oljebyte var 5h och filter och ventiler var 10h. Husqvarna har jag faktiskt aldrig hört något om gällande Motard.

Hur är ex Yamahas motard?

Last edited:
Jag hade aldrig kört motard tidigare. Provkörde en Aprilia SXV 550 och fastnade direkt. Brydde mig inte om vind och vibrationer, det tog ett tag innan man blev van. Jag bor i centrala Stockholm så det passade mig perfekt, åker du långa tråkiga landsvägar oftare än du kör korta/snabba/kurviga vägar så KÖP INTE en motard!

Köpte en KTM 625, mitt bästa köp någonsin. FAST, hade jag varit rik så hade jag köpt en Aprilia SXV 550, då hade man inte brytt sig om att den kostar så mycket och att det är så struligt med servicen (korta intervaller, plocka ut motorer och hålla på vid ventiljustering. Ni som kan aprilian får gärna informera) om du nu inte är TeH MeCkareN!

Annars så har du Hypermotarden som är den coolaste bågen!

Lycka till!

hade jag köpt en Aprilia SXV 550, då hade man inte brytt sig om att den kostar så mycket och att det är så struligt med servicen (korta intervaller, plocka ut motorer och hålla på vid ventiljustering. Ni som kan aprilian får gärna informera)

15 timmars intervall och man behöver inte ta ur motorn vid ventiljustering på 90 timmar servicen. Kolv byte vid 90 timmar säger boken men det finns dom som kört 1500mil utan problem.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti