Det ständiga.. Val av hoj?

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
KTM 625 -06
Fan vad svårt det ska vara att bestämma sig :confused:

Går lite o funderar på om man ska ha en sporthopj IGEN eller om man kanske skulle prova på motard.. Vad säger ni som haft både och? Blir man missnöjd med prestandan på t.ex en KTM 625 eller 640 efter att ha kört sport?
Eller skiter man i det eftersom det är så kul? :)
Körde Thundercat 600 förra året. Inget fartvidunder, men riktigt fin att köra.
Så ska man satsa på en ny sportis eller kanske byta?

Kanske ska tillägga att jag inte ens tagit kortet än (hehe). Han bara med uppskrivning. Kör ändå bara med de jag har tillstånd att övningsköra med ;) Men det är väl tänkt att göra den där sabla uppkörningen nu så fort vägverket släpper in en...

Köp det du vill ha! Eller måste du ha det alla andra tycker att man ska ha? :va
Å det kanske vore läge att ta kortet? Jag tror knappast du har kunskap att utnyttja nån av dom hojar du har radat upp fullt ut, med undantag för toppfart på motorväg.

Köp det du vill ha! Eller måste du ha det alla andra tycker att man ska ha? :va
Å det kanske vore läge att ta kortet? Jag tror knappast du har kunskap att utnyttja nån av dom hojar du har radat upp fullt ut, med undantag för toppfart på motorväg.

Nu var det ju inte direkt det jag frågade heller om du läser ordentligt.. Jag undrade hur andra upplevde skillnaden i prestanda mellan olika sorters hojar.. Och skillnaden i "rolighet". Eftersom jag aldrig kört någon riktig motard då.

Och eftersom vi har känt varandra i säkert 236år så har du riktigt bra koll på hur mycket hoj jag kört i mitt liv eller? Skulle aldrig få för mig att prova toppfarten på NÅGON mc som gör över 200. Ser ingen större mening i det direkt. I de hastigheterna är bilar både roligare och säkrare.

Och eftersom vi har känt varandra i säkert 236år så har du riktigt bra koll på hur mycket hoj jag kört i mitt liv eller? Skulle aldrig få för mig att prova toppfarten på NÅGON mc som gör över 200. Ser ingen större mening i det direkt. I de hastigheterna är bilar både roligare och säkrare.
Varför har du inte tagit kortet då, om du har kört så himla mycket å kör så bra? :va

Om du aldrig ska köra över 200 så får du ju aldrig känna på att du lever. Skulle gått på en retard om jag var dig. Verkar roliga och man blir inte ruinerad om man skulle tappa/lägga den samt försäkringen e ju billigare. Men ja har inte kört någon själv så ja vet inte. Lycka till med köpet och kortet:tummenupp

Jag körde Husaberg förra året. Tröttnade på att serva den och den gick lite för sakta för min smak. Så jag sålde den och köpte en R6a.. Blir väll ungefär lika dyrt som att köra Husaberg. Servicen, alla stövlar/skor man hade sönder= försäkringspengarna till R6:an..

Ligger i valet och kvalet jag också. Kör supermotard nu och den tycker jag känns lätthanterlig. Har bara provkört några andra hojar så har ju ingen jätte koll på dom. Det bästa med ktm:en är att den inbjuder till lek. Man vågar testa att åka på bakhjul och framhjul samt vilket underlag man vill. Men det suger att åka över 130 och om man vill åka en längre sträcka (mer än 5-10 mil) som inte enbart är småvägar tar man hellre bilen. Tror att det lutar åt att köpa en cross till sommaren som jag kan göra alla dumheter jag vill prova med (billigare att köra omkull) och sen en sporthoj så jag kan få fart adrenalinet samt ta mig A till B på roligast/kortast möjliga. Ev. kör jag superretard en sommar till.....beslutsångest.

Varför har du inte tagit kortet då, om du har kört så himla mycket å kör så bra? :va

Måste fan ta och gripa in och försvara eller rättare sagt göra min röst hörd här då du verkar ha lika stora läsvsvårigehter som jag, läs vad Ligist skriver, "Han -> IntE <- med uppkörningen" skriver karln för böveln :mad:

Är du avundsjuk på att han ska kjöpa nuj mojtorcykel :confused: , vadan detta raseri, bakis? ? ?

*Att det ska vara så SVÅRT att läsa IN ANN TILL vad folk skriver, och vill han ha råd så låt då de som kan komma med RÅD skriva det*

Aja, kram ffs på er, även dig surprutt Hoz :tuttar

Har just nu husa men verkar som det blir en k7 till denna sommaren. Har kört sporthoj tidigare och haft 2 motarder och jag kan säga att husan är en riktigt rolig hoj. Tyvärr får jag inte me några polare att köpa motard så därav lutar det åt hojbyte till en k7 då vi så fall är några som kör sporthoj istället + att jag känner suget att ha en igen då det är ett par år sedan. Väljer du motard så köp en motard och ingen lookalike version för då kommer du inte tycka det är kul. Antingen husa, aprilia sxv 550 eller ktm 525/530 om du frågar mig annars 625/660 om du inte kan tänka dig o serva så mkt:tummenupp

Beror på vilken typ av körning du ägnar dig åt och vad dina polare kör.

Har du polare som kör motard och du kör mest inne i stan eller väldigt kurviga vägar så är motard roligare, släng in lite gokartbana i ekvationen och du kommer att le inuti hjälmen hela tiden!

Annars är det nog sporthoj som gäller.

Eller så kan du prova streetfighter, det bästa av två världar om du frågar mig.

Streetfighter ger jag mig nog inte på förrän jag har blivit lite duktigare ;)
Men det lär nog bli mest körning kring stan och naturligtvis lite kurviga 70-vägar på landet :)
Motorväg är så förbannat tråkigt... Även med bil. Jag menar, hur utmanande är det att köra fort som fan rakt fram? :D

Som sagt.. Det har inte funnits ekonomi eller tid över.. O jag sa inte att jag var någon Schumi, bara att du inte hade någon uppfattning om den saken :D

Last edited:
Det beror som andra skrivit på vad du ska använda hojen till. Ska man bara leka så finns det inget som slår en motard så då är valet ganska enkelt. Men vill man pendla el köra långt så är dom tyvärr helt värdelösa. Är inne på motard nr 2 o dom är skitroliga, dock är sanningen att om jag bara hade haft råd så hade jag haft en sportcykel istället.

Vet inte hur mycket det hjälpte dig men iaf min tanke!

Lutar faktiskt åt motard-hållet.. Känner ungefär lika många som kör offroad som kör sport.
Men jag lär inte köra långt på hoj i vilket fall.. Tjejan vill nog hellre åka till sommarhuset i en bil med stereo, ac och plats för sminkväskan, tyvärr. Och alla vet ju att de bestämmer i slutändan :D
Så jag får hålla mig hemikring hehe.
Hur pass illa är det med vibrationer på enstånkorna egentligen? Somnar röven direkt? :confused:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti