Pager till Spyball. Bygg en själv!

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Hello!

Nu har jag fixat ihop ytterligare en pager till Spyball-larmet. Det här blir väl version 4 eller något...

/babbel=ON
Version 1 Trådlös dörrklocka från Bauhaus för en hundring kopplat till blinkersen på en Fazer med gamla Spyball. La ut en instruktion i bikeforumet och här sommaren 2002. Den hade lite dålig räckvidd och sög i sig batterier.

Version 2 Köpte små sändare/mottagare och radiokodkretsar för fjärrkontroller. Satte i samma Fazer som tidigare. Det finns någon (felaktig?) ritning djuuupt inne i forumet om man gräver... Räckvidden var bättre än
Version 1 men den hade den lilla egenheten att vissa bilars larmfjärrisar kunde få mottagaren att trigga. Lagom kul när någon låste sin bil framför lägenheten kl 7 på en lördag och larmet i lägenheten går igång...

Version 3 GSM-telefon som skickar sms vid larm. Jätteballt, det går att både styra och läsa av grejer på hojen. Man kan aktivera en pungmina på hojen om man får ett larm som någon begåvad person föreslog. MEN det är lite väl mycket huvudvärk för vanlige Svensson att bygga ihop en sådan mojäng själv. Den behåller jag för mig själv. Men den är helt klart överlägsen funktionsmässigt.
/babbel=OFF

Version 4 Return of the dörrklocka! Jag har länge sneglat på en dörrklocka vi har på jobbet. Den finns att köpa på Clas Ohlson (artnr 32-6512)
och har en räckvidd på 200m, helt ok. Så idag drog jag iväg och köpte en, lite dyr för 500 pix men det är rejäla doningar. Till saken hör att jag i veckan fick ett Spyball av senaste modell installerat i min SV1k. Det är alltså Spyball AM8510 (den gamla heter AM8510S). Det har några trevliga funktioner som är väldigt användbara. Två ledningar från larmet kan användas för att styra en extern enhet ifall larmet aktiveras. Och det följer med kontakter till ledningarna också, bit av en kaka att koppla in sig alltså! Inget mer dribbel med anslutning till blinkersreläer och skit, som på de tidigare varianterna...



Nog babblat, så här gör man.
 

Bifogat

  • 326512_Xw1.jpg
    326512_Xw1.jpg
    1.6 KB · Visningar: 552

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Öppna upp sändaren enligt instruktionsboken. Skruva bort skruven som håller fast batteriet. Nu kan man bända upp kretskortet som sitter med en snäppinfästning i kåpan.
 

Bifogat

  • tx2.jpg
    tx2.jpg
    14.2 KB · Visningar: 143

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
På baksidan av kretskortet finns de här benen där man ska löda fast tre sladdar. Pinnarna är 1: +batterispänning, ca 3Volt, 2: ingång till styrkretsen, 3: -/jord

Löd därefter sladdarna och två motstånd till en pnp transistor enligt bild nr 1. På mittenbenet på transistorn sätts 100k motståndet och på högerbenet 1k. Det här förutstätter att du har den plana sidan på transistorn mot bordet och benen nedåt. Sedan är det bara att para ihop sladdarna med respektive siffra från bild 2.

Transistor PNP BC556B www.elfa.se artnr 71-055-54
Motståndet i mitten 100k artnr 60-745-61
Motståndet till höger 1k artnr 60-722-84
ovanstående kostar under 10kr.
 

Bifogat

  • tx5.JPG
    tx5.JPG
    32.7 KB · Visningar: 105

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Nu ska Spyballkablaget lödas fast på transistorkopplingen. Rödvit sladd till 100k motståndet vid mitten på transistorn. Vit sladd till 1k motståndet. Och så krympslang på alltihopa...
Ta daaa!!! Ein stück klåfinger catcher hilfsmittel!

OBS! Eftersom larmfjärren sänder på samma frekvens som dörrklockan så kan man inte larma av under de 30s som larmet tjuter. Det går att ordna med lite mer elektronik, men för enkelhetens skull skiter jag i det. Det är väl ändå bara ett problem för tjuven...

:tungan
 

Bifogat

  • tx3.JPG
    tx3.JPG
    70.6 KB · Visningar: 127
Last edited:

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Itacha75 skrev:
Mäktigt imponerad!
Mkt kan man hitta på!! :tummenupp

Jag slaktade en gammal mobil jag hade liggande och byggde en mkt enkel
larmuppringare av den.

Många mobiler ringer ju upp ett nummer du lagrat om
du håller in en knapp nog länge, och då knappen är uppbyggd av två kontakt
ytor som kortsluts när du trycker på knappen så tog jag och lödde kablar
på kontaktytorna och drog till ett relä som slöt kretsen när sirenen gick igång.
Och med Telia FriendFinder och ett refill kort får du hyfsad possitionering oxå.

Någon som fattar mitt babbel?? :va

/D
 

Beve

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
letar
Själv crackade jag Israeliska underättelsetjänsten Mosads brandväggar och hackade en smula i deras PAOVCS system, sedan modifierade jag min gamla motorola lur och hyp-länkade den till sateliten, monterade luren på min Suzuki TU250X.
Rör nått klåfinger Bettan nu går en signal iväg på stubben, efter 30 sekunder får jag till min 3G lur ett videosamtal där jag i direktsändning kan följa den neukelärt laddade tomahawkmissilens bana över europa..
det är så jävla enkelt... :tummenupp
 

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Södertälje/pershagen
Hoj
Obesiktigad...
Beve skrev:
Själv crackade jag Israeliska underättelsetjänsten Mosads brandväggar och hackade en smula i deras PAOVCS system, sedan modifierade jag min gamla motorola lur och hyp-länkade den till sateliten, monterade luren på min Suzuki TU250X.
Rör nått klåfinger Bettan nu går en signal iväg på stubben, efter 30 sekunder får jag till min 3G lur ett videosamtal där jag i direktsändning kan följa den neukelärt laddade tomahawkmissilens bana över europa..
det är så jävla enkelt... :tummenupp

Sorry för spammer i denna utmärkta tråd. men för fy tusan vilken klockren kommentar :lol
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Bastarden skrev:
Mkt kan man hitta på!! :tummenupp

Jag slaktade en gammal mobil jag hade liggande och byggde en mkt enkel
larmuppringare av den.

Många mobiler ringer ju upp ett nummer du lagrat om
du håller in en knapp nog länge, och då knappen är uppbyggd av två kontakt
ytor som kortsluts när du trycker på knappen så tog jag och lödde kablar
på kontaktytorna och drog till ett relä som slöt kretsen när sirenen gick igång.
Och med Telia FriendFinder och ett refill kort får du hyfsad possitionering oxå.

Någon som fattar mitt babbel?? :va

/D

Lät ju smart! Vad var det för mobil du gjorde det med? Kanske skulle dra fram gamla lödkolven och bränna lite!
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
luka skrev:
Lät ju smart! Vad var det för mobil du gjorde det med? Kanske skulle dra fram gamla lödkolven och bränna lite!

En Nokia 2110i var det... Men batteriet har dött på den så det ska uppgraderas till en 5110a :banana

Var inte ngn dum ide med en tomahawk!! Synd bara om du skulle glömma
larma av en måndag morron när du e sen till jobbet!! :brinnerup
 

Gabor

Guest
Beve skrev:
Själv crackade jag Israeliska underättelsetjänsten Mosads brandväggar och hackade en smula i deras PAOVCS system, sedan modifierade jag min gamla motorola lur och hyp-länkade den till sateliten, monterade luren på min Suzuki TU250X.
Rör nått klåfinger Bettan nu går en signal iväg på stubben, efter 30 sekunder får jag till min 3G lur ett videosamtal där jag i direktsändning kan följa den neukelärt laddade tomahawkmissilens bana över europa..
det är så jävla enkelt... :tummenupp
Vad händer med din älskade mc i samma sekund Tomahawken träffar...har du sett verkan av en NORMAL TH.????
Nä jag skulle låta sändningen gå till den lokala MOSAD agent gruppen som genast beväpnade med lämpliga vapen tog sig an objektet....det kommer inte att stå något i tidningarna om det..
Sorry.kunde inte låta bli... spy ball ..kanon...står den i ett garage...koppla till en 135db siren också...skit jobbigt att vara kvar i utrymmet.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top