Risken finns!
Klippt från dynojet.nu:
"Från: Via Mail 2001-06-14 - Svara
CDI-BOX CBR900RR
Vid vilket varvtal slår en strypt resp. ostrypt tändbox till varvtalsregulatorn? Cykeln är en Blade-97:a.
Från: fredde 2001-06-14 - Svara
CDI-BOX CBR900RR
Om du tittar på varvräknaren på en svensksåld så ser du innan rödmarkeringen en tunnare röd linje, när denna börjar +500/1000 rpm bryter strypt cdiboxen tändningen liksom en ostrypt bryter tändningen ca 500-1000 rpm in på den "vanliga" rödmarkeringen. Den tunnare "markeringen" finns bara på strypta modeller och kan användas som ett snabbt sätt att se om hojen är strypt eller inte.
Jag tror det är runt 7k som den bryter annars. Varvar den 10k ÄR den inte strypt. =)
Från: Mattias 2001-06-15 - Svara
CDI-BOX CBR900RR
Tjena Fredde+alla andra. Nu harjag svaret (tror jag). Min cykel (Blade-97) VAR strypt. Den varvade 9500 på ettan, 10500 på alla andra växlar. Jag fick tag i en annan box och testade. Vilken skillnad! NU varvar den 12000 på ALLA växlar. Boxen är från en Blade 92 eller 93. I regbeviset står att effekten är ändrad genom begränsning i förgasare och tändsystem. Cykeln är en svensksåld 50-hästare. Vad jag förstår blir det väl ca 100 hästar om man plockar bort insugsstrypningarna.
Från: fredde 2001-06-15 - Svara
CDI-BOX CBR900RR
Det allra lättaste är att läsa på boxen i ena hörnet. Antingen står det SD med vit text (=sverige, sttypt) eller G(=tyskland, fullt ös) eller ED (=europa, fullt ös).
Jag tänkte inte på det när jag svarade dig.
Tänk på att en box till 92-93 inte har TPS, rätta mig om jag har fel.
Effekten blir som du säger ca 100 hk, bara att titta på en effekt kurva vid det varvet den bröt tidigare.
Från: Mattias 2001-06-18"